Schimmelinfectie?

Sarah_

Hallo,

mijn axolotl's zijn al een tijdje verhuist naar het grote aquarium, maar nu zag ik enkele dagen geleden dat het topje van Wallace zijn staart eraf was (gebeten?). Het was een rechte snee en het zag er ok uit, maar de laatste dagen begint het te rafelen en is het stuk dat eraf is, veel groter geworden. Vandaag heb ik hem uit voorzorg in quarantaine gezet en een zoutbad gegeven (6 gram zout per liter water, plan is hem er 72 uur in te laten zitten).

Ik ben wel een beetje bezorgd, dus hieronder enkele foto's, is dit een schimmelinfectie denken jullie? Vooral het feit dat het steeds erger lijkt te worden baart me zorgen.

Alvast bedankt!

bouffonne

bijt incidenten kunnen inderdaad wel eens voorkomen
Zoutbadje is altijd goed,
Zou in dit geval in een kleiner bakje doen met minder water met een zoutoplossing en e.v.t in de koelkast.zodat de schimmel geen kans meer kan krijgen.
Hoe is verder zijn eetlust

Sarah_

Het is een vrij klein bakje, er zit nu 6 liter water in. Of neem ik beter zo'n bakje van de chinees? Er zit nu ook nog een zuurstofsteentje bij. Kan hij zo ineens in de koelkast of moet je hem rustig laten wennen aan de temperaturen?

Eetlust is heel goed, hij heeft net nog vier wormen verslonden :)

Kan ik iets doen tegen het steeds verder 'afbrokkelen' van de staart, of zou het zoutbad al voldoende moeten helpen?

ANDRÉ-ARTHUR

Hoewel het er niet specifiek voor is gemaakt gebruik in die gevallen Esha 2000..ik had laatst een geval waarvan één van mijn T.Carnifex twee pluizige schimmelpootjes had,ik heb hem daarop apart gezet in een curver met wat Esha 2000...Na enkele dagen was de schimmel praktisch verdwenen..En nu inmiddels helemaal verdwenen al hoewl ik het diertje nog wel apart heb zitten..
(Het hierboven beschreven is mijn eigen ervaring!!)
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

Sarah_

Esha 2000 heb ik nog al gelezen op dit forum, wat is dit exact en gewoon bij een apotheek te verkrijgen? Kijk ik het best eerst 72 uur aan in het zoutbad, of kan ik zoutbad en Esha 2000 combineren?

Sorry voor de vele vragen, maar al heel hard bedankt voor de antwoorden :)

ANDRÉ-ARTHUR

Esha 2000 kan je veelal bij een aquariumspeciaalzaak kopen..Ik zou de twee methodes niet gaan combineren!Ik zelf heb geen ervaring net het zoutbadje dus ik zou niet weten welke methode het beste is..
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

DannyS

De axo in een zoutbadje doen is bij schimmel een prima oplossing. Doe dit echter niet lange periodes achter elkaar. Het zout is ook slecht voor de huid van het dier. Ik zou de axo maximaal een kwartier per dag in het zoute water zetten. Koelkast is niet direct nodig, maar kan wel. Het bevorderd het herstel van de wond en remt de groei van de schimmel. Als de schimmel weg is, nog een dag of 2 doorgaan met het zoutbad voor de zekerheid.

Sarah_

Ok, dus niet 72 uur aan één stuk erin? Ik zal hem er dan nu uithalen, ik kan hem ook meteen in de koelkast zetten, of is dat niet persee nodig?

Zie ik al snel resultaat, of beter, hoe zie ik dat het resultaat heeft? Hij zit er nu ong. 24 u in, maar zijn staart blijft gerafeld, zoals je op de eerste foto ziet zo'n hele kleine losse 'sliertjes', ik vermoed dat dit de schimmel is?

DannyS

Schimmel zie je duidelijk als witte donsplekken. De wond ziet er niet dramatisch uit verder, dus daar zal ik me niet teveel zorgen over maken.

Steven DC

Een echt zoutbad lijkt me wel drastisch voor zo'n kleine infectie. Persoonlijk zou ik eerder gaan voor 3gr/liter in het dagelijkse aquarium. Als de schimmelinfectie weg is, wekelijks een deel van het water verversen zodat het zout stilaan mee verwijderd wordt. 3gr/liter is een dosis die je ook preventief kan gebruiken zonder de dieren te schaden.

Sarah_

Tast dit de planten niet aan? Zout bijvoegen bij het gewone aquarium bedoel ik.

Ik zou hem sowieso liefst apart houden tot zijn staartje weer bijgegroeid is, dan kan ik het goed in de gaten houden.

Het stelt me wel iets gerust dat jullie dit een kleine infectie noemen, ik zag het hele staartje al wegbrokkelen :-\

MartinS

Citaat van: Steven De Craene op november 07, 2011, 11:07:35 AM
Een echt zoutbad lijkt me wel drastisch voor zo'n kleine infectie. Persoonlijk zou ik eerder gaan voor 3gr/liter in het dagelijkse aquarium. Als de schimmelinfectie weg is, wekelijks een deel van het water verversen zodat het zout stilaan mee verwijderd wordt. 3gr/liter is een dosis die je ook preventief kan gebruiken zonder de dieren te schaden.

Precies ook mijn gedachte, ik zie geen infectie die mij zorgen zou baren.
De verhouding zout/water is zo klein dat dit geen drastisch effect op je planten heeft.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Sarah_

Bedankt allemaal voor de reacties en tips, de infectie lijkt goed onder controle, staart is niet verder afgebrokkeld, dus ik hou hem nog even apart tot zijn staart er weer mooi aanzit en dan kan hij terug naar de grote bak :)

Niels D

Goed om te horen. Hopelijk wordt hij snel weer de oude.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl