Axolotl gaat hard achteruit...

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Kimberly

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een aantal weken een probleem met Appa.
Hij lijkt zijn eten alleen nog maar uit te spugen (rode muggenlarven is het enige wat nog ging en ook deze spuugt hij uit) en wordt dan ook extreem mager.
Zijn kieuwen beginnen heel klein en dun te worden en er verschijnen rode vlekken op zijn poten.
Vandaag vond ik hem met zijn voorpoot er bijna af.. Denk dat Momo hem aan heeft gevallen.
Tijdens de vangst is het pootje nu helemaal eraf gevallen...
Ik heb hem een zoutbadje gegeven en nu staat hij weer al apart in een bak.
Hebben jullie enig idee wat ik nog kan doen?
Volgens mij krijgt hij totaal geen voedingsstoffen meer binnen en is hij nu al die weken langzaam af aan het sterven :(
Ik weet het echt niet meer... Met Momo gaat het echt super goed en ziet er prima uit (best wel dik door mijn vele voeren...)

Heel wat maanden terug had ik hier het probleem met Appa gepost dat hij een dikke kaak had met een blauwe plek.
Ook een vaag verhaal... maar dat is helemaal over gegaan.


Thibaut Vds

Ik zou van alles van voedsel proberen, destijds was mijn axolotl mager. Toen rode muggelarven beginnen geven. Probeer wormen, sprinkhaan, andere rode muggelarven, misschien eens een guppy
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

Kimberly

Wormen lukken niet, ook niet in stukjes...
Alle grote dingen spuugt hij direct uit.
Rode en zwarte muggenlarven gaan erin, maar lijkt hij dus ook weer uit te spugen...
Guppy's gingen ooit wel, kan het morgen nog eens proberen natuurlijk.
Maar je ziet het niet goed op de foto, hij is echt extreem mager :(

Jeroen.S

Duidelijk heb je hier veel te lang mee gewacht. Het pootje zal nimmernooit genezen op deze manier. Je moet het pootje afknippen tot aan de romp. Je dier is sterk vermagerd, het is nog maar de vraag of hij het gaat redden in deze toestand.

dimitri J

#4
Onze hulp inroepen is toch een stap in de goede richting vind ik. De toestand is nu zoals hij is, en daarmee moeten we werken. Ik ben niet zo thuis in salamanders, maar zie het ook niet echt meer goedkomen  :(

Met wasmotlarven voeren zou het eventueel wel weer gewicht kunnen aanmaken, zeker ook op flagellaten laten testen!

bouffonne

Zodra je ziet dat een dier mager wordt of geen eten wil aan nemen, moet je hem eigenlijk al meteen apart zetten, vooral als er meerdere dieren in de bak zitten.
Ik heb zelf altijd een bak klaar staan mocht ik zien dat er iets niet klopt.
Als ik zo die foto bekijk en zie dat ze inderdaad extreem mager is, ben ook ik bang dat ze het niet meer zal gaan redden. :'(


Kimberly

#6
Citaat van: Jeroen S op november 09, 2011, 08:21:49 PM
Duidelijk heb je hier veel te lang mee gewacht. Het pootje zal nimmernooit genezen op deze manier. Je moet het pootje afknippen tot aan de romp. Je dier is sterk vermagerd, het is nog maar de vraag of hij het gaat redden in deze toestand.

Ik heb Appa weken terug al apart gezet...
Echter bleef hij zijn eten uitspugen en uiteindelijk heb ik gekozen om hem toch terug te zetten, ik zag namelijk geen resultaat.
Dacht toen al dat hij niet lang meer zou leven..
Nu z'n pootje eraf lag heb ik hem er maar weer uit gehaald.
Zoutbad en nu weer apart.

Jeroen.S

In ieder geval moet het stuk bot tot aan het lijf af worden geknipt. Weken wachten met hulp zoeken is gewoon te lang. Misschien hadden we je eerder kunnen helpen. Wat voer je het diertje normaal?

Kimberly

Citaat van: Jeroen S op november 09, 2011, 10:40:23 PM
In ieder geval moet het stuk bot tot aan het lijf af worden geknipt. Weken wachten met hulp zoeken is gewoon te lang. Misschien hadden we je eerder kunnen helpen. Wat voer je het diertje normaal?

Voornamelijk rode muggenlarven, in verschillende vorm, zwarte muggenlarven, worm (hoewel Appa die meestal niet binnenhoudt, vroeger ook al niet), heel soms kleine mugjes/vliegjes/slakjes, kattenbrokjes (blikvoer) en doe er ook weleens wat gupjes bij. Maar voornamelijk dus de rode muggenlarven want dat aten ze beiden erg goed.

Jeroen.S

Dat is ook niet echt een basisvoer voor axolotls. Wanneer je niet genoeg afwisseld worden je dieren gewoon zwak met gevolg. Ik weet niet of het diertje nog te redden is. Probeer in iedergeval wat levend voer te geven.

DannyS

Om de genezing te bevorderen kan je het dier in een bakje in de koelkast zetten. Je kan er dan wat voedsel bij doen (levend), zoals kleine wormen of rode muggenlarven. niet te veel, want dat vervuilt het water weer te veel.
Het dier is inderdaad erg mager, maar uit ervaring weet ik dat axo's enorm taaie dieren zijn. Je moet er wel rekening mee houden dat het dier kan overlijden, maar de hoop opgeven hoeft nog niet.

Kimberly

Gisteren vond ik ontlasting in de bak en het lijkt erop dat hij wat muggenlarven heeft gegeten (diepvries, had 's avonds niet anders).
Nu zit hij met een gup in een bak, maar het lijkt erg slecht te gaan met hem...
Hij reageert er nog niet op (ook niet als ik hem voor hem houdt).
Ohja, heb hem ook weer een zoutbadje gegeven vandaag

Kimberly

Citaat van: Jeroen S op november 09, 2011, 10:40:23 PM
In ieder geval moet het stuk bot tot aan het lijf af worden geknipt. Weken wachten met hulp zoeken is gewoon te lang. Misschien hadden we je eerder kunnen helpen. Wat voer je het diertje normaal?

Ik heb het stuk bot ondertussen afgeknipt.

Jeroen.S

#13
Je moet hem nou ook vooral met rust gaan laten. En proberen te voeren. Je zou het water waar hij nu in zit lichtelijk een zouterige tint geven. Zo kan je het diertje langer die rust gunnen wat hij nodig heeft en gelijkertijd kan hij aan zijn genezing werken. Ik zou hierbij een grotere bak pakken en gebruik maken van een zuurstofsteentje.

Niels D

Het is uiteraard een goed teken dat je ontlasting hebt gevonden. Hij krijgt dus wel wat binnen. Mocht hij weer van voedsel van de pincet accepteren, dan kun je hem af en toe een wasmot geven, zodat hij wat sneller op gewicht komt.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl