Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Taricha granulosa

0 Leden en 4 gasten bekijken dit topic.

MartinS

Die gaan goed vooruit! Nice again  :P
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

bouffonne

Echt mooie diertjes.
telkens weer een mooi kweekverslag van deze aparte diertjes ;D ;D ;D

Hugo

Geweldig dat het zo goed gaat, Jeroen!
Ik hoop dat je er mooi veel weet op te kweken!
Leuke filmpje, mooie foto´s!


Jeroen.S

Ze gaan heel goed. Ik heb ze vorig weekend voor het eerst wat tubifex gevoerd. Hier hebben ze nog wat moeite mee, vandaar dat ik zolang de vooraad strekt de larfjes nog artemia blijf door voeren gemengd met wat tubifex. De artemia kweek/methode gaat ook goed. Op deze manier kan ik 32 larfjes een hele week van genoeg voedsel voorzien. Ik ben laatst wel weer een larfje kwijt geraakt. Waarscheinlijk iets mis gegaan bij het verversen. Al met al dus nog 32 kleine granulosa's in de race! :)  

Jeroen.S

Hey Hugo, Bedankt! Zijn taricha's makkelijk aquatiel op te kweken,Of raad je toch de landfase aan?

Hugo

De meest natuurlijke wijze is natuurlijk de landwijze!
Echter heeft o.a. Jef enorm succes gehad door nakweek dieren min of meer aquatiel op te kweken.
Hij hield ze in een bak met daarin een stevig bos javamos(geloof ik). Als ze op land wouden konden ze op de top van die bol mos zitten, pootjes nat maar kopje boven water.

Voeren deed hij altijd in het water, voornamelijk muggenlarf als ik het mij goed herinner.
Zijn dieren groeiden goed!

Mocht ik ze nog eens kweken dan ga ik zelf voor aquatiel dit keer!
Maar het kan beide!


Jeroen.S

Bedankt voor de info Hugo, Dan zal ik ook voor het aquatiel opkweken gaan. Ik weet nog goed dat ik mijn marmers ook aquatiel wilde opkweken. Maar ik werd nerveus van dieren die niet meer onder duikten maar graag uit het water wilde klimmen. Achteraf denk ik dat dit gewoon een fase is waar ze even doorheen moeten. Het op land opkweken ging goed, maar ik ben ook erg benieuwd naar aquatiel opkweken.

bouffonne

Als ik het dan goed gelezen hebt, kunnen ze dan toch ook in een aqua-terarrium??

Jeroen.S

Citaat van: bouffonne op mei 16, 2012, 07:00:13 PM
Als ik het dan goed gelezen hebt, kunnen ze dan toch ook in een aqua-terarrium??

Dat kan best.. maar de issue is waar heb je de grootste kans op de minste uitval, op land of in het water. Het antwoord is meestal water, omdat de dieren hier veel actiever zijn en voer makkelijker te vinden is.

Jeroen.S

Citaat van: bouffonne op mei 16, 2012, 07:00:13 PM
Als ik het dan goed gelezen hebt, kunnen ze dan toch ook in een aqua-terarrium??

Ik denk dat de dieren dan toch vooral voor het land gaan kiezen, dat blijft gewoon natuurlijk instinkt.

bouffonne

Dat is inderdaad iets om over na te denken.
Anders eventueel 1/3 land en 2/3 water.
Sinds ik hier op het forum gelezen heb van verdrinken van salamanders die van land naar aquatiel gingen.
heb ik toch mijn twijfels hier over gekregen.
Kijk ik weet dat het inde natuur ook zo gaat, maar dan bepaald het dier zelf wanneer hij het water in wil gaan.
Vandaar dat ik de biotoop dat zo veel mogelijk wil nabootsen.

joost.v.wijk

Citaat van: Jeroen Spobeck op mei 16, 2012, 06:22:09 PM
Ze gaan heel goed. Ik heb ze vorig weekend voor het eerst wat tubifex gevoerd. Hier hebben ze nog wat moeite mee,

Hey Jeroen: Tubifex kun je heel goed fijn snijden. Als je zo'n klontje op een snijplankje legt (o.i.d.) en dan met een scherp mesje flink hakken en snijden, dan heb je een partij prut, wat bestaat uit miniscule stukjes tubifex. Let wel op de waterkwaliteit na het voeren.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Jeroen.S

Citaat van: bouffonne op mei 16, 2012, 07:15:17 PM
Dat is inderdaad iets om over na te denken.
Anders eventueel 1/3 land en 2/3 water.
Sinds ik hier op het forum gelezen heb van verdrinken van salamanders die van land naar aquatiel gingen.
heb ik toch mijn twijfels hier over gekregen.
Kijk ik weet dat het inde natuur ook zo gaat, maar dan bepaald het dier zelf wanneer hij het water in wil gaan.
Vandaar dat ik de biotoop dat zo veel mogelijk wil nabootsen.


De juvenielen zullen niet gauw verdrinken, het water level is slechts 10cm. Het voordeel van oa deze soort is dat niet alle larven tegelijk juveniel worden. Er zit een groot tijdverschil in van larven tot juveniel Ik kan dus altijd optijd ingrijpen wanneer ik zie dat juvenielen het niet gaan redden in het water. Maar dat denk ik niet.  Ik denk dat het wel goed gaat komen. :)

Jeroen.S

Citaat van: joost.v.wijk op mei 16, 2012, 07:32:16 PM
Citaat van: Jeroen Spobeck op mei 16, 2012, 06:22:09 PM
Ze gaan heel goed. Ik heb ze vorig weekend voor het eerst wat tubifex gevoerd. Hier hebben ze nog wat moeite mee,

Hey Jeroen: Tubifex kun je heel goed fijn snijden. Als je zo'n klontje op een snijplankje legt (o.i.d.) en dan met een scherp mesje flink hakken en snijden, dan heb je een partij prut, wat bestaat uit miniscule stukjes tubifex. Let wel op de waterkwaliteit na het voeren.

Hallo Joost, Bedankt voor de handige tip! Ik heb de larfjes net artemia gevoerd maar ik zal het morgen vroeg meteen proberen!

joost.v.wijk

Probeer eerst een kleine hoeveelheid, wat het ziet er ook een beetje uit als prut. Ik gebruik zelf vrij grote bakken voor m'n larven dus dan valt het nog reuze mee met de verslechtering van de waterkwaliteit.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis