Weer een noto minder...

Niels D

Ik ben een tijdje geleden een noto kwijtgeraakt, waar niets aan te zien was en die geen vreemd gedrag vertoonde voordat ik hem dood in de bak vond. Vandaag vond ik wederom een noto, die nagenoeg dood is. Er zit geen beweging meer in, op een paar stuiptrekkingen na. Voor de zekerheid heb ik haar in de koelkast gezet, want het is weer een vrouw.

Er valt totaal niets aan te zien. Het betreft een grote dame, die ik van Hugo heb gekregen en die blaakte van de gezondheid. Ik hou ze precies hetzelfde zoals ik ze altijd heb gehouden, in stilstaand water, een klein landdeel bestaande uit een grote steen, heel veel planten en slakken. Het enige wat anders is het feit dat het nu tussen de 12 à 15 graden is in de ruimte. Ik snap het echt niet en op dit soort momenten ben ik bijna in staat om alles weg te doen. Ik zat zelfs te hopen op eieren, daar er amplexus plaatsvond.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Kenny

Hei Niels

Da's balen maar bij noto's kan dit gebeuren. Meerdere mensen (inclusief ik) hebben net hetzelfde als jij voorgehad. Van schijnbaar niets aan het handje tot plots dood, heel maf.

Noto's zijn echt wel een van de moeilijkere soorten. Als 'red efts' zijn ze dan weer wel vrij eenvoudig te houden. Heel bijzonder.

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

joost.v.wijk

Noto's zijn en blijven een lastige soort. Erg gevoelig voor vanalles en nog wat. Zelfs de liefhebbers met jarenlange ervaring hebben moeite met deze soorten.
Erg jammer dat het weer mis gaat bij jullie, maar alles wegdoen is geen reële optie. De rest van je beesten gaan juist hartstikke goed. Misschien alleen stoppen met Noto's, en je meer gaan richten op de beesten die juist wel goed willen?

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

Ik ben gelukkig "bijna" in staat alles weg te doen. Ik weet dat het vaker voorkomt bij noto's maar in zo'n kort tijdsbestek kan ik het niet als toeval beschouwen. Ik ben bang dat ik iets verkeerds doe, maar ik zou niet weten wat. Kunnen de vrouwen misschien uitgeput zijn van de amplexus?
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Jef Janssens

Ik houd en kweek al enkele jaren Notophtalmus,door vele liefhebbers worden deze dieren totaal verkeerd gehouden(ook door mij in het begin).In alle artikelen en kweekverslagen die je over deze "beginnerssalamander" leest,staat
dat deze hoogst aquatiele soort makkelijk het hele jaar door aquatiel gehouden kan worden.Dit is naar mijn mening totaal verkeerd,deze soort heeft een lange landperiode nodig voor"rust" en kweekstimulatie.Een te lange aquatiele periode resulteert steeds  in enkele sterfgevallen(meestal vrouwtjes)zoniet de hele groep.

Erwin Bakker

In "Petranka" wordt ook gesproken over het verlaten van enkele tot alle salamanders (N. v.) in vele populaties (blz 458). Aangegeven wordt dat dit te maken heeft met lagere waterspiegel, hogere temperaturen (van het water) en het verwijderen van parasieten.

Misschien is het goed om het vrouwtje op doodsoorzaak te laten onderzoeken, als ze eenmaal dood is.

MartinS

Balen Niels! Ik ken het gevoel van er even geen zin meer in hebben. In het verleden zelf door dit soort onverklaarbare sterfgevallen helemaal gestopt met salamanders. Gek genoeg betroffen dit ook Noto's die stierven. Achter af een slechte keuze. Mij advies is dan ook, even flink balen en daarna vol goede moet van de overige dieren gaan genieten! Sterkte en zet hem op!
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Niels D

Ik was inderdaad in de veronderstelling dat ze eventueel aquatiel gehouden konden worden en het zijn inderdaad 2 vrouwen die het loodje hebben gelegd.

@ Jef: Ik was al bekend met het feit dat je veel ervaring met Notophthalmus hebt. Ik gebruik jouw methode om larven aquatiel op te kweken (superhandig!). Mag ik vragen waneer jij de noto's op het land doet en hoe lang? Maak je gebruik van een aqua/terrarium of plaats je ze van een aquarium in een terrarium/landbak? Ik zou de noto's direct naar een landbak kunnen verplaatsen, want ik heb hier genoeg materiaal en "landvoer" liggen.

@ Erwin: Bedankt voor de tip!

Iedereen bedankt voor de opbeurende woorden uiteraard.  ;)

sven

Veel sterkte Niels, ik weet hoe het voelt, mijn Pleurodeles waltl is vrijdag ook gestorven  :'(

Jef Janssens

@Niels

Vanaf juni/juli tot eind oktober houd ik mijn dieren in een buitenterrarium,van eind oktober tot
eind januari in een curverbox gevuld met bladeren en mos in een onverwarme schuur.En van februari
tot juni/juli in een aquarium.Een terrarium is natuurlijk ook geen probleem als je geen buitenterrarium hebt,
dit loopt nu al een tijd goed.Telkens ik dieren langer aquatiel houd loopt dit verkeerd af,ik heb dit jaar zelfs nog
dieren teruggevonden die ik 2 jaar geleden in het buitenterrarium had gezet.Ik denk dat je ze best met T. vittatus kan vergelijken qua houdwijze.

Gr.
Jef

Niels D

Kan ik proberen om de dieren nu in een curver te stoppen? Want ik wil ze niet langer in het aquarium houden. Ik heb helaas geen buitenterrarium, maar al mijn dieren staan in een ruimte waar het tegen de 10 graden kan raken. Ik begrijp uit jouw verhaal dat het ideale in mijn situatie zou zijn om ze van eind juni/juli t/m februari in een curver te houden en de rest van de tijd in het aquarium. Heb ik het zo goed begrepen?

Jef Janssens

Curver of landbak,maakt niet uit.Belangrijkste is dat je veel afwisselend voer kan geven,
en dat de vrouwtjes even kunnen rusten.

Niels D

Ik heb de noto's in een landbak/curver gezet in een mix van bosgrond en cocopeat, waarin ik een lading wormen heb gegooid. Hopelijk gaat het nu beter, want ik ben er nu wel genoeg verloren.

Monique

Oh dat is balen, hoop echt dat het beter gaat in de andere setup.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Niels D

Ze zijn de bak al aan het verkennen, hoewel één van de mannen enige tijd halsstarrig onderwater in het waterbakje bleef zitten. Uiteindelijk maakte ook hij z'n rondje.

Ben benieuwd of dat ze in deze nieuwe setting hun voedsel kunnen vinden, daar de pieren nu niet meer open en bloot in de bak spartelen. Ik ga ze ook wel wat rode muggenlarven op keukenpapier geven, maar ook dit zijn ze niet gewend. Het zal me benieuwen.