Tylototriton kweichowensis ontleding (kan schokkende foto's bevatten)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jari B

Naar aanleiding van de dood van een van mijn Tylototriton kweichowensis heb ik samen Derk Oorburg autopsie gedaan op dit dier. De autopsie leverde een mooi inzicht in de biologie van salamanders. Ook ben ik erachter gekomen dat dit dier een vrouwtje is en dat er eieren aan het vormen waren in het moederlichaam. Ik bedank Derk hierbij voor de informatie die hij mij gegeven heeft.

Doordat ik eieren heb aangetroffen in dit vrouwtje ben ik van plan nu het kweken te starten en niet tot de lente te wachten. Ik hoop dat mensen de foto's interessant en leerzaam vinden.

















DannyS

Ook zonder d'r open te maken zag ik wel dat het een vrouwtje was :)

Interessante foto's, dat zeker.
Is er een doodsoorzaak gevonden?

Jeroen.S

Heel erg interessant Jari. Bedankt voor het delen. Wat zijn de geslachten van de andere dieren?

Jari B

Ik heb nog 2.2.0 de doodsoorzaak konden we niet zeker vaststellen. De organen zagen er goed uit en er zaten zelfs nog uitwerpselen in de endeldarm dus het dier heeft recentelijk nog gegeten. Ik denk dat het dier verdronken is door een of andere onzekere reden. Ik vond het zeer interresant hoe groot de nieren zijn van deze dieren, en hoe dun het vlies van de eileiders is. Er zaten eieren van allerlij formaten in de eileiders maar ze waren allemaal nog niet groot genoeg om gelegt te worden.

joost.v.wijk

Ik zou zeker niet gelijk met de rest proberen te kweken. Deze is ook om onverklaarbare wijze verdronken, en de voortplanting gebeurt toch in het water. Buiten de voortplantingsperiode komen kweicho's weinig in het water, dus dan is verdrinking toch een optie. Dit zie je ook wel bij andere watersalamanders.
Buiten dat gooi je hun hele biologische klok in de war, dus het is nog maar de vraag of ze wel willen kweken.
Voor zover bekend is, gaan ze pas over tot paringen bij watertemperaturen van 23-24°C, en dan ook alleen bij zonnig weer.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Jari B

Het watergedeelte was maar 5 cm en de staart van de kweichowensis is verhoogd en ze brengen veel tijd overdag door in het water nu. Het lijkt mij zonde om het niet te proberen terwijl ze eieren in zich hebben.

Jeroen.S

Citaat van: Jari B op december 18, 2011, 03:31:53 PM
Het watergedeelte was maar 5 cm en de staart van de kweichowensis is verhoogd en ze brengen veel tijd overdag door in het water nu. Het lijkt mij zonde om het niet te proberen terwijl ze eieren in zich hebben.

Ik zou het ook gewoon proberen. In een land/waterbak heb je ook weinig keus denk ik. De dieren voelen zelf wel aan wanneer ze er klaar voor zijn. Maar nog even terug op de verdrinkingsteorie.. Had het dier ook een opgezwollen bek na zijn dood, vol met water?

Jari B

@ Jeroen, ze kunnen inderdaad kiezen tussen het land en het water dus ze hoeven niet persé te zwemmen.
Het dier had inderdaad water in zijn bek toen ik hem vond, wanneer ik zachtjes druk uitoefende op de onderzijde van de bek toen kwam er vocht uit de neusgaten.

Jeroen.S

Citaat van: Jari B op december 18, 2011, 03:51:14 PM
@ Jeroen, ze kunnen inderdaad kiezen tussen het land en het water dus ze hoeven niet persé te zwemmen.
Het dier had inderdaad water in zijn bek toen ik hem vond, wanneer ik zachtjes druk uitoefende op de onderzijde van de bek toen kwam er vocht uit de neusgaten.

Toch verdrinking dan. Wel raar moet ik zeggen. Het eenigste wat ik kan bedenken is verdrinking door amplexus (wat ook niet echt voor de hand ligt).

MartinS

Niet leuk dat je z'n mooi dier verloren bent, maar het heeft wel interessante foto's opgeleverd.
Inderdaad bijzonder om te zien hoe dun die eileiders zijn!
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Niels D

Ondanks de vervelende oorzaak is dit wel heel interessant. Hopelijk heb je mooie NK van je andere vrouwen!
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

naeff002

interessant onderwerp wel zonde van het diertje.

Als je denkt dat je dieren er nu klaar voor zijn om zich voort te planten, dan zou ik het proberen. Maar zou ze niet dwingen het water in te gaan maar ze gewoon laten kiezen
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Harry

Dit verschijnsel dat kweichowensis om onverklaarbare redenen op het land dood gaan is al een tijdje bekend en is ook genoemd in mijn artikel. Ze maken eieren aan en kunnen deze niet kwijt en gaan dan dood. Om te voorkomen dat de dieren dood gaan moet je in de omstandigheden brengen dat ze hun eieren kwijt kunnen, dus in een aquaterrarium met een temperaturur van 18-22 graden. In het verleden zijn ook bij ad bouwman alle vrouwtjes op een dergelijke wijze doodgegaan, Je ontleding van dit dier bevestigd de vermoedens die we al hadden toen zowel bij Ad als bij mij tijdens de winterrust een aantal vrouwtjes doodgingen. daarom adviseren we ook de dieren het gehele jaar in een aquaterrarium te houden en niet alleen op het land tijdens de winterrust.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

MartinS

Citaat van: Harry Dresens op december 19, 2011, 11:01:00 AM
Je ontleding van dit dier bevestigd de vermoedens die we al hadden toen zowel bij Ad als bij mij tijdens de winterrust een aantal vrouwtjes doodgingen.

Dan is dat cirkeltje weer rond. Zo is het diertje na zijn dood toch nog nuttig gebleken.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Jari B

Citaat van: Harry Dresens op december 19, 2011, 11:01:00 AM
Dit verschijnsel dat kweichowensis om onverklaarbare redenen op het land dood gaan is al een tijdje bekend en is ook genoemd in mijn artikel. Ze maken eieren aan en kunnen deze niet kwijt en gaan dan dood. Om te voorkomen dat de dieren dood gaan moet je in de omstandigheden brengen dat ze hun eieren kwijt kunnen, dus in een aquaterrarium met een temperaturur van 18-22 graden. In het verleden zijn ook bij ad bouwman alle vrouwtjes op een dergelijke wijze doodgegaan, Je ontleding van dit dier bevestigd de vermoedens die we al hadden toen zowel bij Ad als bij mij tijdens de winterrust een aantal vrouwtjes doodgingen. daarom adviseren we ook de dieren het gehele jaar in een aquaterrarium te houden en niet alleen op het land tijdens de winterrust.


Zeer interessant Harry, is hier al meer onderzoek naar gedaan? Ik heb gezien dat de eieren nog niet helemaal klaar waren voor de leg, maar ik denk dat ze over een paar dagen rijp zouden zijn voor de leg.