Vragen over kweken van [i]T. carnifex[/i]

TheJippes

Hallo iedereen,

Ik had een antal vraagjes over het kweken van de Triturus carnifex. Mijn eerste vraag is: Is het uberhaupt mogelijk om ze te laten paren als je ze het hele jaar volledig aquatiel houd? En is het erg moeilijk? Ik heb niet veel praktijk ervaring met salamanders dus ik vind het moeilijk in te schatten. Ik heb mij wel al ingelezen over het grootbrengen van salamander larven maar nog nooit in de praktijk meegemaakt.

Ik vroeg mij ook af of je snel van de nakweek diertjes van de Triturus carnifex af komt? Daarmee bedoel ik dan of er veel mensen zijn die ze snel kopen.

Alvast bedankt,

Jurre

Jeroen.S

Triturus carnifex zijn naar mijn gevoel wel goed te kweken. Natuurlijk speelt het aantal dieren wat je houd een grote rol. Je doed er wel goed aan wanneer je een paar van je dieren wel de nodige landfase in de winter geeft. Ik heb mijn aanbod al een hele tijd op de site staan maar nog geen reactie van Nederlanders of Belgen. Wel vanuit het buitenland twee reacties en dat via dit forum! Daar is de vraag naar mijn gevoel nog redelijk groot. De diertjes zijn de laatste 2 weken ook een beetje trendy topic op facebook. :) 

TheJippes

Als ik het goed begrijp zijn ze dus toch wel aardig moeilijk te verkopen? En je moet wel echt een landperiode geven?

Jeroen.S

Citaat van: TheJippes op januari 01, 2012, 08:52:39 PM
En je moet wel echt een landperiode geven?

Geen idee. Maar wanneer ik ze bewust zou willen kweken gaf ik 4 of 5 van de 9 wel de nodige winterrust. (Ik houd ze namelijk in de woonkamer. Een bak hier zonder diertjes kan gewoon niet.) Ik weet niet hoe groot je bak is, maar in een 60er bak kan ook jij 4 dieren houden. ;)

TheJippes

Bak van +/- 60 liter ;) Ik ben er van plan 2 aan te schaffen. Wat voor geslacht zou ik dan doen (mannetje/vrouwtje of vrouwtje/vrouwtje)? Kan het kwaad als ze geen landfase hebben in het jaar qua gezondheid en toch eitjes krijgen? Ik wil niet echt bewust kweken en ik doe het ook niet voor de winst maar het lijkt mij wel erg leuk om larven groot te brengen. :)

Jeroen.S

Citaat van: TheJippes op januari 01, 2012, 09:07:47 PM
Bak van +/- 60 liter ;) Ik ben er van plan 2 aan te schaffen. Wat voor geslacht zou ik dan doen (mannetje/vrouwtje of vrouwtje/vrouwtje)? Kan het kwaad als ze geen landfase hebben in het jaar qua gezondheid en toch eitjes krijgen? Ik wil niet echt bewust kweken en ik doe het ook niet voor de winst maar het lijkt mij wel erg leuk om larven groot te brengen. :)

Ik denk dat ieder altijd hoopt om 2 geslachten de krijgen. Daarom koop ik meestal niet minder dan 4 dieren. Het zijn trouwens uitstekende beginnerdiertjes!

Alex Kenter

Ik hou mijn Carnifexen al jaren geheel aquatiel en kweek er ieder jaar mee.....

TheJippes

Citaat van: Jeroen Spobeck op januari 01, 2012, 09:27:56 PM

Ik denk dat ieder altijd hoopt om 2 geslachten de krijgen. Daarom koop ik meestal niet minder dan 4 dieren. Het zijn trouwens uitstekende beginnerdiertjes!

Vandaar de keuze ;) Maar wat bedoel je precies met "Ik denk dat ieder altijd hoopt om 2 geslachten te krijgen"?

Jeroen.S

Citaat van: TheJippes op januari 01, 2012, 09:35:02 PM
Citaat van: Jeroen Spobeck op januari 01, 2012, 09:27:56 PM

Vandaar de keuze ;) Maar wat bedoel je precies met "Ik denk dat ieder altijd hoopt om 2 geslachten te krijgen"?

Nou simpel. Als onderdeel van de hobbie hoort kweken er natuurlijk ook bij. Het meeste wat aangeboden wordt is vaak recente nakweek. Waarvan geslacht vaak nog geheel onduidelijk is. wanneer je 2 diertjes koopt is de kans op het zelfde geslacht groter dan wanneer je 4 of meer dierjes koopt. Ik heb bijvoorbeeld 3 algira's van uit een bepaalde locatie. Je moet maar de pech hebben dat het alleen maar vrouwtjes of mannetjes worden.  Maar goed daarvoor zitten we niet voor niks op dit prachtige forum en kan er eventueel indien mogelijk nog geruild worden. :)

TheJippes

Ohja, ik snap het al :) Helaas mag ik op dit moment niet meer dan 2 diertjes van mijn ouders. :( Maar ik denk maar zo: Er kan altijd nog meer bij als het goed gaat! :D

Jeroen.S

Citaat van: TheJippes op januari 01, 2012, 09:54:53 PM
Ohja, ik snap het al :) Helaas mag ik op dit moment niet meer dan 2 diertjes van mijn ouders. :( Maar ik denk maar zo: Er kan altijd nog meer bij als het goed gaat! :D

Jawel,, dat maakt ook helemaal niks uit. Carnifex is er trouwens ook genoeg in de vereniging. Ruilen wordt vast geen probleem. Wanneer je voor de zomer carnifexen kunt kopen zijn de geslachten ook wel te herkennen. :)

TheJippes

De zomer word een beetje laat, ik ga deze week donderdag al 2 exemplaren kopen in Koog aan de Zaan bij een kweker. ;) Maar dan kan ik altijd nog ruilen idd. Maar mannetje bij mannetje maakt bij salamanders ook niets uit als het om agressie en terretoriaal gedrag gaat zoals bij de meeste dieren?

TheJippes

Citaat van: Alex Kenter op januari 01, 2012, 09:32:59 PM
Ik hou mijn Carnifexen al jaren geheel aquatiel en kweek er ieder jaar mee.....

Moet je dan ook extra letten op temperatuur e.d.??

Jeroen.S

Citaat van: TheJippes op januari 01, 2012, 10:06:03 PM
De zomer word een beetje laat, ik ga deze week donderdag al 2 exemplaren kopen in Koog aan de Zaan bij een kweker. ;) Maar dan kan ik altijd nog ruilen idd. Maar mannetje bij mannetje maakt bij salamanders ook niets uit als het om agressie en terretoriaal gedrag gaat zoals bij de meeste dieren?

Daarom zeg ik ook voor de zomer. Ik denk dat de opperkweker wel al wat geslachten kan spotten. ;D

TheJippes

Oh, op die manier! ;D Ik dacht dat je bedoelde dat tijdens de zomer het geslachtsonderscheid makkelijker was ofzo :P Het lijkt me mooi als hij kan zien of er nog een manetje en vrouwtje in de aanbieding zijn ;)