Mijn nog nieuwe axolotl avontuur!(een paar vraagjes)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Igneel Bob Foley

Hallo allemaal!

ik ben net nieuw hier, en zoals de titel doet vermoeden ben ik nog maar net begonnen aan mijn axolotl avontuur! Ik kreeg hem vrij onverwacht gisteren als verjaardagscadeau en ik ben er tot zover erg blij mee!

Na toch een goede 8-12uur aan topics te hebben gelezen op dit forum en caudata denk ik redelijk ingelezen te zijn! zo heb ik een zandbodem, 2 schuilplaatsjes, wat plantjes, een bak temperatuur van 20 graden, en als voedsel pieren en bloedwormen( bij randzijn werd mij verteld dat dat ingevroren rode muggen larve waren)

Nu heb ik dus nog een aantal vragen over en om het verhaal een beetje kort te houden begin ik er maar gewoon mee! Ik plaats ook meteen wat foto's van Igneel Bob Foley( zo heet hij  ;D ) en zijn nieuwe woning!

1. is een enkele axolotl in een bak zielig? of raden jullie aan om er een bij te halen?(moeder vind het zielig)
2. Het aquarium heeft momenteel een temperatuur van 20 graden celcius, ik heb veel gelezen dat dit wel kan maar iets lager gewenster is.. hoe krijg ik dat voor elkaar? wat raden jullie voor temp aan?
3. Ik heb het aquarium dat ik een aantal jaar geleden gebruikte voor mijn tropische vissen hiervoor gebruikt, het is een bak van 70-80 L, is dit te klein voor 2 axolotl's? er is iig geen ruimte voor nog 2 grote schuilplaatsen( spreekt vrij voorzig maar toch wil ik jullie mening weten gezien dit mijn eeste is en zommigen van jullie er al een aantal duizend hebben gehad)
4. Momenteel zit er een vrij felle lamp in, dit is nog een lamp uit de tropische vissen tijd en het is een licht fluoriscerend licht dat de kleuren van je vissen naar boven haalt en je planten extra boost. Bezorgt dit extra stress? en heeft het nog andere effecten?
5. ik las op dit forum van iemand dat je je tl buizen kan verduisteren door er gewoon 2 toilet rollen om heen te hangen, wat is jullie mening hier over?
6. Wat vinden jullie van de indeling(zie foto;s) en de schaduw plekjes en de beplanting etc?
7. mijn pomp zorgt voor een kleine stroming, heb hem aan het wateroppervlak zitten(kon het spuitstuk niet vinden) en gericht op een zijwant. hier nog tips voor of aanmerkingen op?


Wat urgentere problemen:

8. Igneel wil niet egt eten, hij is gisteren hier aangekomen en vandaag heb ik zijn huisje afgerond en hij heeft sinds de dierenwinkel niks meer gegeten! ik heb geprobeert regenwormen te voeren, maar zodra ik mijn hand in het water steek bevriest hij( soms zelfs op zn rug), en wanneer ik de regenworm voor zn neus het water in laat vallen loopt hij er overheen en ziet de hele worm niet xD...

9. zijn regenwormen/pieren een goede basis voor axo's? (aangevult met bloedwormen)

10. Igneel heb ik nog niet zien zwemmen en hij staat ook niet egt sterk op zijn poten, is dit normaal voor een axo? hij duwt zich een beetje omhoog en vooruit zeg maar... de youtube filmpjes die ik heb bestudeerd laten eigenlijk vrij actiefe axo's zien, die heen en weer zwemmen etc!

Dat waren denk ik de meest belangrijke vragen totzover... o heeft iemand idb van alkmaar wat water plantjes te koop die aan het wateroppervlak drijven? ik hoopte een soort van kroes te vinden maar die zijn rond deze tijd van het jaar niet te vinden???

Excuses voor het lange verhaal, ben gewoon enthausiast en wil dit beestje niet zien lijden! Naturlijk wil ik zoveel mogelijk te weten te komen!

Groetjes max

ps: Igneel is volgens mij nog erg gestresst( hij heeft zijn uitsteeksels/kieuwen/tentakels uitgestoken), verder is hij door het glas heen gemeten 22cm, weten jullie of igneel een mannetje/vrouwtjes is? en hoe oud schatten jullie hem? en er mist een stukje van de punt van zijn staart zoals op de laatste foto te zien is, het groeit alweer aan volgens mij maar om het zeker te weten: groeien staarten/staartdelen weer aan?(net als hun poten )


pps: de foto's:

Het aquarium:


Schuilplaats 1:


Schuilplaats 2:


Igneel Bob Foley 1:


Igneel 2:


Staartpunt :


sannie

hoi hoi!
ten eerste welkom op het forum! het is een zeer mooi exemplaar wat je hebt en erg veel plezier met je nieuwe avontuur!
om antwoord te geven op een aantal vragen heb ik het volgende :
1: 1 enkele axolotl is niet zielig aangezien dit geen groepsdieren zijn!
2: tussen de 16 en 18 graden is een zeer gewenste temperatuur voor ze en ik krijg dit meestal voor mekaar op warmere dagen door er een bevroren fles water in te doen (kijk uit voor verbranding dan voor je dier) of om een waterverversing te doen met koud(er) water! op dit moment is mijn huis gewoon wat koeler dus word de bak ook niet al te warm  ;D
3:voor 2 axolotls van dit formaat vind ik persoonlijk een 80 cm bak het minimum wat ze moeten hebben maar de meningen zijn hierover verdeeld! hou er wel rekening mee dat als er een 2e bij komt deze hetzelfde formaat toch wel moet hebben anders is een kleiner formaatje al snel een snack voor de grotere...
4+5:axolotls houden niet van al te fel licht en dit zal ze wel gaan stressen! volgens een forumlid is het inderdaad een goed idee dit te dempen met wc rollen en zelf had ik een laminaat plank voor mijn lampen geknutseld! deze heb ik verruild voor mosselplanten!
6:je bak ziet er prima uit! zorg er wel voor dat je zo nu en dan (ikzelf doe het wekelijks) je zand even wat omspit ivm gas ophopingen eronder die giftig kunnen zijn voor je diertje! zand slibt namelijk dicht!
7:ikzelf heb ook de stroming zo hoog mogelijk met een spuitstuk tegen mijn achterwand zitten! de stroming verlagen is beter voor je dier want ook dit brengt stress mee!
8+9: als een dier gestressed is zal hij/zij niet eten! geef het diertje een dag of 2 rust en probeer het dan nog een keer! levend voer zal hem/haar triggeren om te eten dus probeer het met een regenworm! wormen is ook het basisvoer voor je axolotl en rode mug zal als tussendoortje vast graag gegeten worden!
10:door de stress zal ie minder actief zijn ook!

verder kan ik niet zien of het een hij of zij is want de achterpoot zit voor de cloaca namelijk :P
de staartpunt zal ook gewoon weer aangroeien net als pootjes maar dit zal wat weekjes duren!

ik hoop je hiermee voldoende op de hoogte gebracht te hebben!

succes en groetjes sandra

Igneel Bob Foley

hey sandra,

bedankt voor je reactie!

nog even wat vraagjes toch nog :P
moeten de schuilplaatsjes niet wat donkerder?
waar kan ik plantjes vinden zoals de mosselplant? daar was ik namelijk al naar opzoek maar die waren niet te vinden in dierenspeciaalzaken en tuin zaken etc!

en een cloaca is het geslachtsorgaan van de axolotl? hoe zie je het verschil??

Verder vroeg ik me ook af, laat je je lichten de hele dag en avond uit als je niet inde buurt bent?  lijkt mij dat je ze uit doet, maar stel je komt in de avond terug en doet de lampen aan... gooit dat niet het beestje zijn hele rythme overhoop??

Zijn ornamenten(bv een duikershelm met een verstop plekje erin) ook een aanrader of is het beter om de natuur zo dicht mogelijk te volgen? vind het zelf mooier om het wat natuurlijker te laten lijken maar een grappig iets erin is ook wel vermakelijk^^

anyways totzover geweldige dieren ^^

sannie

de schuilplaatsen zijn naar mijn idee prima maar hoe meer hoe beter over het algemeen! ook in planten zitten vinden ze vaak fijn hoor!
en veel donkerder kan je de schuilplaatsen niet echt krijgen als je belichting hoog is :P
een natuurlijke omgeving vind ik zelf ook beter voor de dieren en mooier ogen!
mijn kind wil nog steeds graag dat ik spongebob erin doe maar tot nu toe nog geen succes behaald me :P

zelf heb ik de lampen op vaste tijden aan en uit met een tijdschakelaar!
en maximaal 9 uren op een dag! zo creeer je inderdaad een biologisch ritme voor het dier!
ik heb zelf de mosselplant ooit is gevonden bij de ikea volgens mij hahaha!
of op een vijver afdeling van een tuincentrum/dierenzaak!

de cloaca is inderdaad het geslachtsorgaan van de salamander! als je hieronder zoelt vindt je vast wel wat voorbeelden wat het verschil is tussen de man en vrouw en als je er niet uit komt moet je maar even een foto van je dier plaatsen!

succes!! ^^

Igneel Bob Foley

oke toppie :D ik ga het uitvogelen ^^
ik zag idd een spongebob en squidwart huisje staan in de dierenwinkel ^^
ik was overigens al langsde tuincentrums geweest beetje pech is da wij hier in alkmaar een winkl hebben waar egt alles te vinden is voor in aquariums en terrariums de pech is dat hij door persoonsgebonden omstandigheden gesloten is... erg jammer!

iig nogmaals bedankt ;)

Salasander

Mosselplantjes (Pistia stratiotes) in overvloed hier, gratis af te halen.

Igneel Bob Foley

O top! waar woon je? is er anders (als het te ver weg is) een mogelijkheid ze te verzenden? (verzendkosten op mij dan natuurlijk)

Salasander

Het is ondertussen al weg, ben van Wetteren. Heb nog 1 plantje overgehouden, binnen paar weken zal ik wel weer een grote hoeveelheid hebben.
Voorlopig enkel dit in de aanbieding: http://www.2dehands.be/dieren-toebehoren/dieren/vissen/waterplanten-heteranthera-zosterifolia-111548547.html
Maar dat zijn natuurlijk warmwaterplanten dus niet voor bij axolotls.