kweekseizoen vroeg begonnen.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ANDRÉ-ARTHUR

Ik ga 2 koppel T.marmoratus vandaag te water laten..mijn andere koppels laat ik nog effe op het land..de reden dat ik de 2 koppels te water ga laten is ik een waterbak in hun verblijf heb gezet waar ze de laatste dagen niet meer uit komen..
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

Rayliberty

Ik heb ook de eerste twee eieren gevonden van de marmoratussen, je moet ergens beginnen  :D ;)

Mijn dieren hebben bijna rond het vriespunt in de koudste periode gestaan en zitten sinds december aquatiel.
Raymond van der Lans

Triturus marmoratus Palencia, Spanje
Triturus pygmaeus Tocha Lissabon, Portugal
Triturus carnifex wildkleur, flavist
Triturus karelinii katech, Azerbeidjan
Triturus Macedonicus, Smolikas, Griekenland
Triturus dobrogicus macrosoma, Orth an der Donau
Triturus dobrogicus dobrogicus, Wienerwald
Lissotriton maltzani, Sierra de Monchique, Portugal
Lissotriton boscai, Melo, Portugal
Lissotriton italicus, Francavilla Fontana, Brindisi, italie
Lissotriton montandoni
Ommatotriton ophryticus ophryticus
Salamandra i. infraimmaculata, Batar, Libanon
Salamandra atra atra, Berner Oberland, Zwitzerland
Salamandra algira splendens
Salamandra algira tingitana, Beni Arous, Marokko
Neurergus kaiseri
Neurergus strauchii strauchii, Bitlis, Turkije
Neurergus crocatus, Aqrah, Irak
Neurergus derjugini, Siyah Goz, Irak
Tylototriton shanjing
Taricha granulosa

Steven DC

1 T. cristatus vrouw ging enkele weken geleden, voor de koude grote koudegolf, aan de plastiek strips hangen. Voor mij meteen het signaal dat de eileg was begonnen... Maar helaas pindakaas, verder nog geen eitjes en geen leggende dames. Ze zijn wel goed dik maar ze lijken de mannen te negeren..

Niels D

Dat komt doordat ik met mijn grote lelijke kop voor het aquarium heb staan turen. Die zijn voorlopig nog wel van slag. Toch zien de vrouwen er veelbelovend uit met die volle buiken. Ik gok dat het een kwestie van tijd zal zijn.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Patrick dk

Ik zag van de week een orientalis dame al weer bezig met een ei aan het leggen , en ik heb zojuist een emmer water ververst van die bak . En uit de emmer afgeheveld water kon ik alweer 5 larven uitvangen  :)
C orientalis

ANDRÉ-ARTHUR

@Patrick:Hou het in de gaten je zal niet de eerste zijn die moet aanzien hoe er larven door de gootsteen verdwijnen ;)
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

Tassili

Ja Harry, van het kweekkoppeltje Lissotriton italicus dat ik afgelopen week heb gekregen van Steven De Craene, heb ik al eitjes.
Heb ze eergisteren op 11,5 - 13.0 C in de slaapkamer gezet en de volgende dag begon het vrouwtje al te leggen, ca 5 a 6 op 1e dag, vandaag = 2e dag opnieuw 5.
Eitjes in aparte bak gedaan in wat warmere ruimte, met lamp erboven, ze zijn niet beschimmeld en volgens mij al aan het ontwikkelen. Leuk he, Bert Schaap

Kenny

Citaat van: Tassili op februari 27, 2012, 05:33:16 PM
Ja Harry, van het kweekkoppeltje Lissotriton italicus dat ik afgelopen week heb gekregen van Steven De Craene, heb ik al eitjes.
Heb ze eergisteren op 11,5 - 13.0 C in de slaapkamer gezet en de volgende dag begon het vrouwtje al te leggen, ca 5 a 6 op 1e dag, vandaag = 2e dag opnieuw 5.
Eitjes in aparte bak gedaan in wat warmere ruimte, met lamp erboven, ze zijn niet beschimmeld en volgens mij al aan het ontwikkelen. Leuk he, Bert Schaap

;) http://www.salamanders.nl/forum/kweekgericht-soortbeheer/lissotriton-italicus-(ks)/msg46482/#new
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Patrick dk

@ Andre , nee ik ben er altijd heel kien op met verschonen , om alles wat leeft in het afvalwater terug te gooien , jouw verhaal staat nog duidelijk voor de geest  ;)
C orientalis

Niels D

H.orientalis is hier ook goed bezig. We hebben al wat larven en meer dan 150 eieren. In het begin zijn we wat larven kwijtgeraakt, maar nu we ze in een wat grotere bak hebben zitten gaat alles erg goed. Ben erg blij, daar we vorig jaar nagenoeg geen larven hadden en deze allemaal aan een enkele libellenlarf ten prooi zijn gevallen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Steven DC

Citaat van: Niels D op februari 27, 2012, 08:01:40 PM
H.orientalis is hier ook goed bezig. We hebben al wat larven en meer dan 150 eieren. In het begin zijn we wat larven kwijtgeraakt, maar nu we ze in een wat grotere bak hebben zitten gaat alles erg goed. Ben erg blij, daar we vorig jaar nagenoeg geen larven hadden en deze allemaal aan een enkele libellenlarf ten prooi zijn gevallen.

Die libellenlarven kunnen inderdaad veel om zeep helpen! Best steeds je voedseldiertjes filteren over artemiazeefjes.
Gisteren avond veel beweging bij de kammetjes. Heb één dame een spermatofoor zien opnemen dus dat komt wel goed...

Niels D

Kijk, dat is goed nieuws. Hopen dat ze snel eieren in het rond gaan slingeren.

Ik had er niet bij stil gestaan dat die libellenlarven ook gifgroen konden zijn, vandaar dat ik hem tussen de groene planten over het hoofd had gezien. De ouders hebben er echter een hoop gegeten, dus ik heb mijn wraak gekregen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Coen Deurloo

Ik ga het eens proberen met een T. pygmaeus koppel dat nu nog op het land zit, ik ben benieuwd!

Rayliberty

Heb nu 7 eitjes van de marmoratussen en ze zijn gestopt met leggen. Denk nog te koud in mijn salamander ruimte. Bij de Carnifexen nog niets. De eitjes zijn overigens wel bevrucht want ik zie ze ontwikkelen.
Raymond van der Lans

Triturus marmoratus Palencia, Spanje
Triturus pygmaeus Tocha Lissabon, Portugal
Triturus carnifex wildkleur, flavist
Triturus karelinii katech, Azerbeidjan
Triturus Macedonicus, Smolikas, Griekenland
Triturus dobrogicus macrosoma, Orth an der Donau
Triturus dobrogicus dobrogicus, Wienerwald
Lissotriton maltzani, Sierra de Monchique, Portugal
Lissotriton boscai, Melo, Portugal
Lissotriton italicus, Francavilla Fontana, Brindisi, italie
Lissotriton montandoni
Ommatotriton ophryticus ophryticus
Salamandra i. infraimmaculata, Batar, Libanon
Salamandra atra atra, Berner Oberland, Zwitzerland
Salamandra algira splendens
Salamandra algira tingitana, Beni Arous, Marokko
Neurergus kaiseri
Neurergus strauchii strauchii, Bitlis, Turkije
Neurergus crocatus, Aqrah, Irak
Neurergus derjugini, Siyah Goz, Irak
Tylototriton shanjing
Taricha granulosa

Joey Immers

ohoh, als ik dit goede nieuws lees mis ik het toch wel hoor! :( begint weer te kriebelen maar of mijn ouders daar blij mee zijn... hahaha
Joey immers.

hypselotriton orientalis