eitjes bombina orientalis

watersalamander

aangezien ik vannacht alleen maar parende padden hoorden verwacht ik binnenkort eitjes dat is ook de bedoeling :P maar nu is mijn vraag hoe pak ik zoiets aan?

Moet ikde eitjes apart zetten in een bak met/zonder verwarming met/zonder filter hoe vaak per dag verschonen?
tips zijn hartstikke welkom.

Niels D

Sommigen laten de larven gewoon in de bak van de ouderdieren zwemmen, omdat de larven zich voeden met alg en detritus. Je kunt ze ook apart zetten. Ze komen ongeveer na een week uit. Rond de 20 graden schijnt ideaal te zijn. Voer ze algentabletten, vermalen visvlokken, bevroren artemia, gesneden bladspinazie enz.

Reken je echter niet te snel rijk. Mannen kunnen kwaken en in amplexus geraken zonder dat er succesvolle paringen volgen. Het is net als bij mensen. De mannen willen altijd wel, maar de vrouwen houden de boot soms af. Ik heb vaak genoeg amplexus gezien, terwijl er vervolgens geen eieren kwamen.

Heb je ze gekoeld van tevoren? Als de dieren vermagerd zijn zou ik overigens er niet direct van uit gaan dat ze gaan leggen. Ik hoop uiteraard op succes!  :)
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

watersalamander

Ik zie ze ook op elkaar zitten en dan de geluiden maken, maarik wacht af ik heb tijd zat en wat bedoel je precies met heb je ze gekoeld?

Niels D

Ik doe het zelf niet, omdat ze bij mij toch op de salamanderkamer staan, maar sommigen koelen de padden een aantal weken in de koelkast. Dit om de paringsbereidheid van de vrouwen te stimuleren. Zoals ik al vertelde; De mannen willen altijd wel.  ;)
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

watersalamander

Oh nee dat heb ik niet gedaan, ik doe er verder niks aan ik laat de natuur zijn gang gaan en als ik ze in de koelkast zou zetten krijg ik een schreeuwende moeder  :-*