Een bezoekje aan Markus Hollriegel

Harry

Vandaag ben ik op bezoek bij Markus geweest om te gaan kijken hoe hij zijn neurergussoorten houdt in zijn kelder. Hier een kort verslag. Na een zeer gastvrije ontvangst met kaffee und kuchen, kreeg ik zijn kelder te zien met zijn dieren. Heel jaloers ben ik op al die mensen die een kelder hebben. In zijn kelder wordt het maximaal 20 graden en minimaal ongeveer 8 graden. Ideaal voor neurergussoorten. De larven kweekt hij op met watervlooien in plastic kratjes met een bruissteentje op zijn slaapkamer en voert hoofdzakelijk watervlooien en tubifex. Na de metamorfose gaan de dieren in een plastic chineesbakje met dichte deksel en aan de zijkant wat kleine gaten. (er zit voor de helft keukenrol in. Zie foto 3. Ze krijgen hoofdzakelijk springstaartjes en minikrekels. Daarna gaan ze in een klein aquarium met aan de ene kant schuimrubber waarmee een landgedeelte wordt gemaakt dat bedekt is met kiezel en een klein ondiep waterdeel. Op het landdeel ligt gestapeld schors en een gatensteen. Ook daar voert hij minikrekels en tubifex. (zie foto 1 en 2)

na een jaar gaan zijn dieren in een soortgelijke bak als waar de volwassenen in zitten. Deze bestaat uit schuimrubber voor het landdeel met daarop een gatensteen en schors en een ondiep waterdeel, zie foto 4. Hier voert hij hoofdzakelijk wildvang regenwormen (geen dendro's) Onder deze omstandigheden verblijven zijn volwassen dieren het hele jaar in het water. Zie andere foto 3

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Monique

Interessant Harry! Dank voor je uitgebreide verslag

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Harry

Hieronder nog enkele foto's van zijn volwassen dieren die alweer moddervet zijn voor de volgende legronde.

Harzlichen dank Markus für den shönen tag!!
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

Niels D

Ik vind het mooi dat alles vooral effectief is ingericht. Dat gebruik van schuimrubber vind ik ook interessant. Een kelder zou ik ook fantastisch vinden.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Harry

Ook is hij bezig met een eigen website (webmaster, voeg deze link maar vast toe, want het wordt een mooie website!)

http://salaland.de/salamandra-1/
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

bouffonne

Gaaf zeg en ook heel leerzaam.
Van deze praktijk leer je meer als vanuit een boekje.

ja ik ben wel in het bezit van een keldertje.
maar helaas veel te vochtig, nat schimmel.
De champignons groeien er vanzelf.
3 jaar geleden helemaal weer behandeld met vochtwerend materiaal.
het jaar erna was het mij de eerste keer gelukt om div bananenplanten en datura's op te kweken en te overwinteren.
het vorig jaar was me alles beschimmeld en kapot gegaan.
Dus ik durf echt niet mijn dieren in de kelder te laten overwinteren.
temp is goed, maar de vochtigheid is veel te hoog. :'(

MartinS

Leuk en interessant bezoek verslag!
Ik hoor vanuit Duitsland steeds vaker dat salamanders op schuimrubber of iets dergelijks gehouden worden. Bijvoorbeeld ook de pygmaeus worden hierop met veel succes tijdens de landfase ondergebracht.
Harry is er een reden voor dat je expliciet aangeeft dat er geen dendro's gevoerd worden?
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Harry

Zelf voer ik mijn kamsalamandersoorten dendro's (waar je mee vist). Voordeel is dat deze gemakkelijk lang goed te houden zijn en gemakkelijk zelf te kweken zijn. Wildvangwormen zijn moeilijker aan te komen en slechter lang te bewaren. Maar wildvangwormen worden veel liever door salamanders gegeten. Veel salamandersoorten spugen in het begin de dendro's uit en je moet ze er echt aan wennen. Of er verschil is in voedingswaarde weet ik niet. Misschien weet daar iemand anders meer over, maar dat hoort dan in een ander topic thuis.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

Willem Meilink

Efficient en goedkoop. Leerzaam ook. Kun je Neurerges kaiseri ook op deze manier houden?

Edit: Antwoord ja, op zijn site staat er een foto van  ;D

Verder nog een vraag. Wat doet Markus in het water wanneer de vrouwen eitjes gaan leggen? Daarmee bedoel ik te vragen, welk medium (plant oid) zodat hij de eieren makkelijk vanuit de ene bak in een andere bak kan overhevelen.

Harry

Al zijn neurergussoorten leggen rond maart de eieren onder de kalkstenen geplakt.
Al ken ik een andere houder bij wie de eitjes in het waterpest zijn afgezet. Hij houdt inderdaad al zijn neurergussoorten zo.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

naeff002

ziet er erg goed uit. Makkelijk en effectief.

Ik geef ook dendro's en daar moesten de salamanders ook eerst aan wennen. Mijn laoensis aten eerst alleen maar wormen van buiten en hebben later geleerd de dendro's te eten. Ik denk dat de voedingswaarde van wormen buiten in het algemeen hoger zijn dan gekweekte. Maar ook dat zal wel afhangen van waar je ze vangt of waar ze worden gekweekt.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

MartinS

Hier net zo. De Cynops soorten moet nog weinig van Dendro's hebben, alleen als ze echt honger hebben eten ze het. Ik merk wel dat als ik bijvoorbeeld Dendro's aan de ribbensalamanders voer ze hiermee eerder weer honger hebben en er minder vol uit zien dan met wormen uit de tuin.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Niels D

Even weken en dat probleem is al een stukje minder. Dendrobena's zijn wat stugger en scheiden een bittere stof uit. Ik denk niet dat het uitmaakt welke je voert, als ze beiden eenmaal eten. Ook de orientalis eet ze hier minder makkelijk. De waltls zijn er weer gek op. Deze voer ik de allergrootste exemplaren en dan zitten ze gelijk "vol". Ik voer overigens redelijk veel aan m'n dieren. Zo'n 4x in de week krijgen de meeste salamanders wormen.

Ik vind het overigens een mooie verzorgde site en wat een prachtige Salamandra sp heeft hij zitten. Prachtig gewoon. Niet alleen S.i.infraimmaculata, maar ook orientalis EN ook S.arta!! (De meeste anderen mag ik als Nederlander toch niet houden) Prachtig gewoon.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Sergé Bogaerts

Neurergus sorten zetten in princiepe hun eieren onder aan stenen af. Maar zowel crocatus als kaiseri gebruiken ook wel waterplanten, maar volgens mij vooral als er geen goede plekken meer zijn onder de stenen. Ik haal dan gewoon de stenen met eieren er uit en plaats nieuwe stenen.

Wat interessant is, is dat Markus zijn dieren aquatiel houdt in de winter. Ik doe dat niet omdat dat in de natuur ook niet gebeurd. Maar ook in de VS heeft Jenneifer Macke dit met N. strauchii gedaan en ook daar kweekten de dieren daarna. Als de watertemperaturen maar laag zijn in de winterperiode, lager dan 10 graden.

Kortom, het laat weer mooi zien dat er meerdere wegen zijn naar succesvol kweken! Dank je Harry voor de foto's.

Markus

Hi :)

Bitte Harry, für den schönen Tag :D
Ik gebruik Laubwürmer (deutsch) zijn niet gefokt, maar wordt opgevangen in het wild.
In de winter houdt ik mijn Neurergus bij 12 ° volle aquatiel.