paar vraagjes

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

joy toxic

hallo
ik heb onlangs een paar axolotls aangeschaft :)
ben er heel blij mee heb ook bijne elke topic al gelezen en meerdere sites door gelezen
maar toch kon ik bepaalde dingen niet echt vinden
1 hoe spoel ik zand het beste ( speelzand van de gamma kon ik gratis krijgen)
2 groeien kiewen ook weer aan ? want ik heb er 2 gehaald eerst en een paar dagen later 3
maar die 3 hebben best wel slechte kieuwen lijkt wel alsof ze zijn uit gevallen
maar er zitten nog wel hele kleine pluimpjes aan maar zie zo heel groot
3 ik geef ze 1x per week eten 3 wormen per salamander is dat genoeg ?  ( de axo,s zijn rond uit 18 cm groot)
en 1 heeft een soort verdiking in de rug ?!?!? weet niet wat dat kan zijn ze grdraagt zich prima geen problemen gelukig
als ik foto,s moet maken zeg het dan even want ik zou graag duidelijkheid hebben over de kieuwen en die bult ..
joy

kevin v dijk

Ik zou er wat foto's van de kieuwen op zetten en ik zou ze wel wat vaker voeren, 2-3x per week mag wel.
Kevin van Dijk, Amersfoort.
_________________________________________

   Ambystoma mexicanum wildkleur
   Ommatotriton Ophryticus
   Lissotriton Italicus
   Triturus Dobrogicus
   Triturus Marmoratus
  Triturus Carnifex
  Cynops Orientalis

Jeroen.S

Citaat van: kevin v dijk op januari 29, 2012, 10:14:50 PM
2-3x per week mag wel.

3 x per week 3 wormen per salamander (dan ga ik van het formaat middelmaat uit) vind ik veel. Ik zou die 3 wormen per salamander verdelen over de week. Wanneer je ze te dik gaat vinden geef je gewoon minder tot een weekje helemaal niks.

Niels D

Daar kom ik aan met één grote worm per dag.... er worden dus verschillende hoeveelheden aangeboden, maar ik zou wel één worm per voederbeurt geven.

De kieuwen passen zich ook aan m.b.t. het zuurstofgehalte in het aquarium. Als dit toeneemt kunnen de kieuwen wat krimpen. Toch kan een krimping ook op een verslechterde conditie duiden.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Pammie

Mijn axo's krijgen 1 worm per dag.

bouffonne

Die van mij geef ik nu om de dag.
Toen ze nog jong (klein) waren gaf ik ze ook elke dag.
Maar er zwemmen ook guppen en garnalen rond, dus..... af en toe verdwijnt er wel het een en ander ;D

Sarah_

Die van mij krijgen ook elke dag een worm, of meerdere wormen om de dag. 1x in de week voeren vind ik wel erg minimaal.

Jeroen.S

Gezonder worden de dieren er toch niet van. Je kan beter verschillend voer 1 a 2 keer per week aanbieden dan je dieren vol dauwen met alleen wormen.

joy toxic

oke bedankt allemaal
maar hoe kan ik zand nou het beste spoelen ? want dat is nog niet beantwoord :P

immi

Zoals ik het op Sannie haar aanraden heb gedaan werkte heel goed
neem een kussensloop, doe het zand erin.
in de wasbak onder de kraan en lekker blijven bewegen en poetsen het vuil spoelt er zo uit en het miniscuulste zandstof ook.

op een gegeven moment blijft er 1 en dezelfde kleur uitspoelen en dan is het goed.
als je veel hebt is het handig om het in een paar keer te doen.

in het aquarium zal wanneer je het water erbij doet het er wel even troebel uitzien maar dat daalt vanzelf en blijft er mooi helder water over.

immi

ow, en mijn wasgoed was ik altijd zonder wasverzachter
ik weet niet of het uit maakt als je dat wel doet.

Igneel Bob Foley

Ik ben ook net begonnen met mijn salamanderhobby(net een maand geleden begonnen) en heb mijn axo recent overgezet in een grotere bak, het zand heb ik in een grote cement emmer gewassen, gewoon water in gooien. zand goed omscheppen en dan het water eruitgieten, zo houd je ongeveer 3/4e van het zand over maar dat laat bijna geen vervuiling achter( ik spoel het wel ongeveer 5 keer uit soms meer als het troebel blijft)

Kwa eten voer ik mijn axo 1 tot 3 wormen perdag, maar ik wil de mijne wat laten bijsterken en wat dikker krijgen, hij wilde eerst namelijk niks eten toen ik hem uit de winkel haalde en was darom erg zwak en mager.
wat mij opgevallen is bij de mijne is dat ze liever iets eet dat heel levendig is dan iets dat half dood is, ookal moet ze een halfuur lang die wormen naar binnen wippen! :P

moet zeggen dat 5 axo's van 18 cm wel veel is, maar dit hangt natuurlijk geheel af van het aantal bakken en de grote ervan! voorlopig ben ik iig blij met mijn 22cm in een 80 cm bak!
voor die uitgroeiingen etc zul je de overige mensen moeten vragen want dat zou ik ook niet weten! uit ervaring weet ik wel dat een afbeelding wonderen doet op dit forum!

gr

Salasander

Ik spoel ook mijn zand met de emmer methode. Op mijn site kan je leren hoe ik het doe: http://www.freewebs.com/salasander/axolotlshouden.htm

Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl