black light Axolotl

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

immi

ik kwam nu iets geks tegen op youtube... "GFP mutation Axolotl"
blijkbaar kan je die onder een black light zetten en komen ze in alle kleuren....

klinkt in mijn oren als een rare afzetter die chemische middeltjes in beesten spuit.
iemand die dit kent? want ik vind het heel raar klinken (en nee ik wil er geen.) maar ik ben nu wel heel nieuwschierig hoe het werkt of dat het gewoon een rare grap is.

immi


immi

nog 2

http://images.nigms.nih.gov/index.cfm?event=viewDetail&imageID=2715
en
http://publications.nigms.nih.gov/findings/sept09/zimmer_10questions.asp

en een kleine vermelding op site met Axolotl humor :P
http://lotlism.blogspot.com/p/characters.html
E.T. >_< hihi

meer kan ik niet vinden, het is dus blijkbaar geen groot verkoop wonder ofso :S

Sarah_

Dit werkt normaal gezien met fluorescentie genen van (ik denk) kwallen. Een labo-exp. dus.

Willem Meilink

Ja idd. GFP is green fluorescent protein. Dit is een gen wat oorspronkelijk uit het genoom van kwallen afkomstig is. In sommige dieren hebben ze dit gen in het genoom ingebracht zodat je de (embryonale) ontwikkeling beter kunt volgen bijvoorbeeld.

Groen is niet de enige kleur, je hebt ook andere fluoriscerende kleuren. Het voordeel hiervan is dat ze dus bijvoorbeeld in verschillende typen celweefsels een andere kleur tot expressie kunnen laten komen. Dat wil zeggen, het kleurtje is alleen zichtbaar als bepaalde andere stoffen aanwezig zijn die specifiek in een type cellen voorkomt. Spierweefsel is dus bijvoorbeeld groen, botweefsel rood en zenuwweefsel geel, etc.

Dit is handig in het geval van axolotls omdat salamanders weefsels/ledematen kunnen regeneren. Als men dus een arm amputeert dan groeit de arm terug. Dit regeneratie gebeurt door een proces waarbij omliggende cellen om de wond terug veranderen naar een soort stamcel die weer kunnen delen. Normaal delen zenuwcellen bijvoorbeeld niet. Zo kun je dus zien waarvan de cellen in het geregenereerde deel afkomstig zijn. En als ik me niet vergis was de uitkomst dat spiercellen uiteindelijk alleen spiercellen, botcellen alleen botcellen, zenuwcellen alleen ... etc. Maar dit laatste weet ik niet zeker.

immi

ofwel eigenlijk bedoeld voor labratorium onderzoek
gaaf!

toch heeft het iets zo'n lichtgevende axolotl >_<

Salasander

Ze bestaan al enkel jaren hoor denk ik.

immi

ja, nu ik inderdaad wat minder hyper en wauw dit is vaag! aan het zoeken ben :P
kom ik inderdaad informatie uit 2008/2009 tegen.

ik vraag me toch af als je een GFP axo hebt in hoeverre ze tegen het black light kunnen, opzich is het geen fel licht dus denk ik dat het geen probleem is.
En hoelang leven ze, net zolang als een gewone axo?

Wel ben ik heel blij dat ik zelf een gewone wildkleur heb! ^_^

Jeroen.S

GFP dieren mag je sowieso niet houden als huisdier in Nederland (Ik geloof in heel Europa niet.)

Igneel Bob Foley

is wel leuk, op de kamer van je kinderen(of op je eigen kamer natuurlijk) dan doe je er een uv tl buis in de bak en dan wanneer je het ligt uit doet heeft je kind(of dus jijzelf) een glow in de dark salamander om de kamer iets bij te lichten :D

ANDRÉ-ARTHUR

iemand die ik ken heeft er een paar 1.1.0. zitten hij heeft ze in Hamm gekocht..Het is wel een raar gezicht als je het ziet vooral omdat het een levend wezen is die zo opgloeit..Maar ik ben er zelf niet zo kapot van..
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

Morrison

Ze zijn niet toegestaan in Nederland, is mij verteld. Ook begreep ik dat het voor zo'n diertje niet fijn is om telkens onder een blacklight te worden gezet. Toch blijf ik ze wel interessant vinden.