Doe het zelven...

Niels D

Ze zijn idd wel heel leuk. Aan de andere kant zijn er wel zoveel gruwelijk leuke dieren. Hier hebben we ook beperkte ruimte, zoals je zelf al had gezien. We hebben mijn PC naar zolder gedaan, zodat er nog één bak op de logeerkamer bij kon. Uiteindelijk wil ik op zolder een verwarmde kamer maken, maar dat wordt volgende winter pas een feit. De grote bak voor de hosii's komt op de grond te staan....
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

MartinS

Citaat van: Niels D op april 15, 2012, 08:21:32 PM
Ze zijn idd wel heel leuk. Aan de andere kant zijn er wel zoveel gruwelijk leuke dieren. Hier hebben we ook beperkte ruimte, zoals je zelf al had gezien. We hebben mijn PC naar zolder gedaan, zodat er nog één bak op de logeerkamer bij kon. Uiteindelijk wil ik op zolder een verwarmde kamer maken, maar dat wordt volgende winter pas een feit. De grote bak voor de hosii's komt op de grond te staan....

Je hebt gelijkt, er zijn heel veel fantastische soorten. Er zullen keuzes gemaakt moeten worden.
Ook hier zal de zolder in de toekomst mijn domein worden. Enkele soorten hou ik inmiddels op zolder, echt alleen de soorten die tegen kou kunnen en ook warmte gedurende de zomer kunnen verdragen. Ik zal wel moeten want er gaat een tijd komen dat ik mijn kamer kwijt ben. Als je zover bent plaats wat bouw foto's, dan kan ik wat inspiratie op doen  :D
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Niels D

Ik ben vrij vandaag en het weer is bedroevend. Laat ik nu net nog wat materiaal in huis hebben om mijzelf bezig te houden.

Zoals beloofd zou mijn volgende project een salamanderbak behelzen. Ik had al van tempex wat in elkaar geknutseld, waarna ik er tegellijm op heb gesmeerd. Ik ben helaas vergeten foto's hiervan te maken, maar ik heb enkel gewerkt met tempex platen. Vandaag heb ik deze zwartgemaakt, waarbij ik schoolbordverf heb gebruikt. Ik had deze tip van Sylvia, die dit had opgepikt bij de aquariumhobby. Het maakt het geheel waterdicht en het bevat nagenoeg geen schadelijke stoffen. Tevens droogt het snel, dus ik zal vandaag toekomen aan een tweede laag, waardoor ik wat witte mengverf gooi, zodat het grijs wordt. Tot dusver:

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Niels D

Nu moet ik tevens met enige spoed een nieuwe kikkerbak maken, daar onze nieuwe P.hosii's een beetje klein zitten. Ik kies wederom voor dezelfde manier van werken, maar ik maak nu de achterkanten van de tempex platen niet meer zwart. Ook ga ik een andere methode voor de bodem gebruiken en komt er een watervalletje in.

De bak is 70x40x70 (lxbxh). Ik heb er een flesje bier (leeg uiteraard) bij gezet voor de beeldvorming. Was een lekker biertje overigens, maar je geraakt er niet zo makkelijk aan.

Eerst heb ik de tempex platen erin gekit. Ik gebruik overigens zuurvrije bouwkit. Als je deze goed spoelt is hij goed te gebruiken. Hij droogt alleen wat trager, maar is weer makkelijk te verwijderen als je alles beu bent.

Ik wil dat het snoer van het pompje voor de waterval weggewerkt is, dus heb ik een oude stofzuigerslang erbij gepakt. Hierlangs kan het snoer dan via het metalen rooster de bak uit. Ik heb me eerst gestort op de hoeken van de bak, daar ik de waterval nog moet maken m.b.v. tempex, purschuim, tegellijm en epoxy. Nu het schuim laten drogen.

fa341009

Ziet er mooi weggewerkt uit, ook die schors over het lampje enzo :)

Ben benieuwd naar het eindresultaat!

Niels D

Intussen heb ik nog twee lagen over de achterwand kunnen schilderen. Ik gebruik de "dry brush" methode. Dit houdt in dat ik de kwast in een lichtere kleur verf doop, de kwast "droog" maak met een poetslap en ik vervolgens zachtjes met het uiteinde van de kwast over het oppervlak van de wand strijk. Op youtube kun je er meer over vinden. Ik heb over het zwart dus donkergrijs gepoetst, waarna ik dit herhaalde met nog een lichtere kleur grijs. Werkt super makkelijk!

bouffonne

Looks great!!!! ;D ;D ;D

bouffonne

Door het gebruik maken van een waterval, ga je dan een z.g valse bodem maken!!??
daar zit ik dus nu ook mee!!
Er komt een 2/3 landgedeelte en 1/3 watergedeelte in, (bak voor de ambystoma Chicago)
ben bezig van piepschuim een z.g uitgeholde stomp met wortels als land gedeelte aan het maken en dan ook van piepschuim een waterval.
maximale waterhoogte 15cm
maar ik zit met het wegwerken van de pomp, je moet er dan toch makkelijk aan kunnen komen om het schoon te maken, ander e.v.t een externe pomp!!??

Niels D

Ik ga geen valse bodem maken. Ik ga de achterste hoeken afzetten met plexiglazen plaatjes o.i.d., zodat ik deze kan vullen met aarde. Hier ga ik dan een aantal wat grotere planten inzetten. In het midden van de achterwand komt de waterval. Zodoende zal hier het waterdeel beginnen. Deze wil ik door laten lopen tot de voorzijde. Ik probeer met stenen de oevers te maken en de pomp te verstoppen. Als ik dan bij de pomp wil, zal ik hem onder een steen vandaan moeten halen.

bouffonne

dat is ook een oplossing. ;D
maar je weet dat in mijn  geval de tijgers graag doen graven en woelen dus ik ben bang dat er met regelmaat van het landgedeelte in het water terecht zal komen.
Ik wil ook planten erin, maar zo dat ze die niet kunnen uitgraven, en als bodembedekking ga ik van repti-bark gebruik maken.
Lijkt mij beter als coco-peat :)

Niels D

Ik zweer juist bij coco-peat. Ik haal het bij de Hornbach voor iets van 6 Euro,- de 40 liter. De vuile coco-peat dient vervolgens als potgrond, daar ik ook veel met planten rommel.

bouffonne

aan gezien mijn landgedeelte uit een uitgeholde boomstop (van piepschuim) bestaat en zo'n 20 hoog wordt, kunnen de tijgers lekker diep graven.
Ik zal de eerste keer dan de repiti-bark er in doen met mos en bladeren
Bij de vernieuwing zal ik dan de coco-peat gebruiken, eens kijken hoe dat gaat ;D
Bij mijn landbak waar ik de Tigrinums in heb, ligt wel coco-peat met mos en bladeren met een grote waterschaal.
Deze waterschaal kan ik wel 2-3 keer per dag verschonen, wanneer de dames er weer doorheen gewandeld zijn.
Dus ik zag het al helemaal gebeuren in de grote bak, waar dan de chicago's in komen.
3 Zitten nog geheel aquatiel en 3 zitten op het land ;D

Patrick dk

Ziet er deftig uit Niels , je hebt je vrije dag duidelijk ten volle benut  ;)
C orientalis

Thibaut Vds

@ Bouffonne

Is repti-bark niet iets te droog, oftwel heb ik het over iets anders Gebruik hier ook overal coco-peat, maar wil iets anders. het mos is na 1 dag bruin van de coco-peat en net zoals bij jou waterbak een modderpoel na een uur.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

Jeroen.H

Citaat van: Niels D op april 17, 2012, 02:54:09 PM
Intussen heb ik nog twee lagen over de achterwand kunnen schilderen. Ik gebruik de "dry brush" methode. Dit houdt in dat ik de kwast in een lichtere kleur verf doop, de kwast "droog" maak met een poetslap en ik vervolgens zachtjes met het uiteinde van de kwast over het oppervlak van de wand strijk. Op youtube kun je er meer over vinden. Ik heb over het zwart dus donkergrijs gepoetst, waarna ik dit herhaalde met nog een lichtere kleur grijs. Werkt super makkelijk!

DAT wil ik ook wel kunnen.
Als ik later zelf eens een achterwand wil maken is dit een mooi streefdoel.
Prachtig gedaan, ziet er super uit!