Doe het zelven...

bouffonne

naeff002

het is erg mooi aan het worden Niels, schitterend
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Niels D

Ik ben bezig met 2 nieuwe projecten. Het eerste betreft een grote bak verdeeld in 4 aparte terraria. Deze wil ik gebruiken voor wandelende takken en kevers. Ik ben al een eindje op weg, daar ik de imitatiestenen al af heb en het geheel al op tempex platen zit.

Nu ben ik bezig er een soort wurgficus op te maken. Eerst heb ik de vorm uitgesneden op het aangebrachte purschuim. Deze krijgt nog wat extra (dunne) lagen tegellijm, maar dan gemixt met verschillende kleuren voegsel, zodat je kleurenverschil krijgt. Uiteraard wordt de boom bruin. De rest wordt voorzien van elastopur en varenwortelgruis, daar ik dit nog heb staan.

De methode voor het maken van de boom heb ik sinds kort gevonden op dendroboard, maar op gifkikkerportaal werken ook mensen met deze methode. Tycho heeft me hier extra info over verschaft. Mocht hij goed lukken, dan pas ik heb ook toe bij mijn 2e project en zal ik er meer over vertellen. Op de bodem van de bakken komt ook nog een wortelstelsel, dat uit het substraat moet gaan steken.

Het 2e project betreft een aquarium, waarbij ik dezelfde methode voor imitatiestenen ga gebruiken als bij het 1e. Deze heb ik al uitgeprobeerd en werkt naar mijn mening erg goed. De methode is overigens te vergelijken met het maken van imitatiehout.

Ik maak gebruik van hardschuim (roofmate/kingspan/blauwschuim), wat goed te bewerken valt. Je kunt hier veel meer details in verwerken dan in tempex. Na alles naar wens te hebben uitgesneden kun je nog met een soldeerbout nuances aanbrengen, maar dat heb ik alleen bij project 1 gedaan. Uiteindelijk kun je m.b.v. een hete luchtpistool het oppervlakte glad maken. De ruimte waar je enkel tempex ziet wil ik eventueel gaan gebruiken voor een stuk imitatiewortel vergelijkbaar met hierboven. Ik heb in de hoek de ruimte waar je de pomp in kunt plaatsen laten zitten. Het water wil ik over de  "wortel" terug het aquarium in laten lopen.

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Thibaut Vds

Mooi, ontbreekt er niet 1 achterwand voor de wandelende takken  ;D die waar Kimmy zo trots op was  ;D
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

bouffonne

MartinS

Zooo goed bezig hoor, het werk van een natuurtalentje  ;)
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

joost.v.wijk

Ik ben erg nieuwsgierig naar mijn voormalige bak, als je het hebt opgepimpt. :D

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

Citaat van: Thibaut Vds op september 05, 2012, 02:31:33 PM
Mooi, ontbreekt er niet 1 achterwand voor de wandelende takken  ;D die waar Kimmy zo trots op was  ;D

Onderaan de post staat een balkje die je helemaal naar rechts moet schuiven, dan komt de vierde achterwand tevoorschijn. Jammer dat de foto's van photobucket niet goed geplaatst worden, maar dat is een kleinigheidje.

Citaat van: joost.v.wijk op september 05, 2012, 08:03:07 PM
Ik ben erg nieuwsgierig naar mijn voormalige bak, als je het hebt opgepimpt. :D

Haha. Het is idd jouw voormalige bak. Tijdens de reis was een tweede achterwand ook gesneuveld. Goede reden om weer te gaan experimenteren. Ik vond de methode van 't laatste aquarium toch tegenvallen, daar de epoxyhars het geheel gewoon verpest. Met de nieuwe heb je dit niet meer nodig.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Maxim M.

Ben benieuwd naar het eindresultaat, altijd mooie bakken van u.
Volgende week tijdens mijn verlof een nieuwe bak in elkaar steken
en ook inrichten voor wat melkkikkers.

joost.v.wijk

Ik hou het mooi bij kant-en-klare achterwanden (wel de wat luxere versies), en varenwortelwandjes.  ;D

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

Dat is altijd een goede optie, maar zoals je weet maakt dit onderdeel uit van de hobby. Ik ben toch erg benieuwd wat iedereen van het aquarium gaat vinden, want de resultaten van anderen die met deze methodes hebben gewerkt vond ik erg mooi. Hopen dat ik het goed na kan apen.

Thibaut Vds

Dacht dat dat balkje enkel voor de 2de foto was  ;D
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

Niels D

Er zit een tweede kleurtje op de wortel/boom. Betreft dus een dun mengsel van tegellijm en bruinkleurig kleipoeder samen met flevopol (1 op 10 met water) wat met de kwast is aangebracht. Vervolgens is het geheel gepoetst met een doek, waardoor de bovenste oppervlakten de nieuwe laag verliezen en de lichtere onderkleur terug naar boven komt.

Hierna volgt nog een donkerdere laag, die ik iets verder eraf poets nadat hij is aangebracht. Ik eindig met een mengsel zo dun als water met puur alleen antracietkleurig voegsel. Dit breng ik aan en veeg ik nagenoeg helemaal weg, zodat het enkel in de kiertjes en scheurtjes blijft zitten.

Uiteraard heeft Kimmy meegeholpen, daar zij ook de smaak te pakken heeft. Kimmy is verantwoordelijk voor de grote boom.

bouffonne

Dat ziet er heel indrukwekkend uit ;D ;D ;D

TheJippes

Ziet er erg proffesioneel uit! ;) Mooi!