Ook dit nog...

bouffonne

Heel jammer om te horen Niels

Maar je heb je best gedaan

Niels D

@Petro: Ik heb het gelezen en het lijkt idd erg op elkaar. Ik heb totaal geen idee waar het vandaan komt, want ik hou alles in de bak goed bij.

De situatie is van totaal hopeloos verandert naar hopeloos, daar hij iig niet meer compleet apathisch en volledig slap is. Hij beweegt weer wat en heeft zijn ogen weer open. De wond blijft onveranderd.

De schimmel bij de noto werd simpelweg niet minder wat omvang betreft. Zelfs niet na het verhogen van de concentratie eSHa2000 en zout. Het dier raakte in de laatste 2 dagen ontzettend veel massa kwijt, terwijl hij er tot die tijd goed uit was blijven zien.

Als je zoveel dieren hebt, is de kans groter dat je met ziektes en andere tegenslagen te maken krijgt. Ik ga nu sowieso proberen om aan een nieuwe Tylo man te komen. Als deze man hersteld weet ik niet of hij nog in staat is zich te reproduceren door de behandeling met Baytril e.d.. Super &*%#, want de vrouwen zien er zo mooi en vol uit, dat ik (héél héél) stiekem begon te hopen op een succesje.

Edit: Ik heb het "handje" geamputeerd. Ik kreeg dit advies van meerdere en ik heb op caudata diverse zaken gelezen, waarbij het succesvol bleek te zijn.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Niels D

Misschien een beetje te vroeg om conclusies te trekken, maar het gedrag van de Tylo gaat opzienbarend vooruit. Hij loopt al weer wat rond op zijn stompje. We blijven de behandeling iig nog voortzetten, want het gedrag wil vaak weinig zeggen over de daadwerkelijke gesteldheid.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Niels D

Hij heeft vandaag een pier naar binnen gewerkt. Ik zag op één teentje ook al tekenen van infectie, maar de zeer kleine wond wordt niet groter. Het teentje afknippen lijkt me niet nodig. Ik heb de bosgrond en het water verschoond, hoewel ik dit recent nog had gedaan. Ik ga hem over een week, indien alles goed blijft gaan, terug zetten. Één van de vrouwen is echt vol, dus dit wil ik niet aan me voorbij laten gaan.

Niels D

Wond geneest redelijk rap gelukkig.

joost.v.wijk

Mooi dat ie lijkt op te knappen.
Overigens heb ik wel het idee dat je ze te vochtig houdt, als ik zo de huid van het dier zie. Dat kan mede een oorzaak wezen van de infectie. ???

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

MartinS

Dat ziet er inderdaad knap uit. Hopen dat hij met dat stompje toch nog wat vrouwen weet vast te krijgen  ;)
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Niels D

Ik denk dat het quarantaine bakje dan te vochtig is, want in de bak hebben ze de keuze uit diverse locaties met verschillende mate van vochtigheid. Het droge deel is gecreëerd door kurk op te stapelen. Hier heb ik ook zo'n holle kurkcilinder liggen. Tevens is de bovenzijde geheel open.

Niels D

Tylo teruggezet, daar het nu echt een stuk beter gaat. Hij is wel mager geworden, dus hij zal bij moeten trekken. Erg trek heeft hij nog niet, maar hij heeft wel gegeten. Hopen dat hij op tijd aansterkt.

Niels D

Tegen alle verwachtingen gaat het nu echt goed met de man. Hij eet fanatiek van de pincet, alsof hij in geen jaren gegeten heeft. Super om te zien dat hij zo herstelt. De staart vervelde in eerste instantie niet mooi, maar ook dit verschijnsel behoort tot het verleden.

joost.v.wijk

Dat is een mooi bericht. :)

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

MartinS

Dat is heel goed nieuws Niels  :). Geeft toch aan dat doorzetten met een doodziek dier zin heeft.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Niels D

Nakweek zal hij niet meer verzorgen dit jaar, maar hij blijft iig voorlopig leven. Één van de vrouwen is overigens gezwollen, maar ik weet niet of dit van eitjes is of van teveel eten. Ik ben ze goed aan het voeren de laatste tijd.

Steven DC

Niels om even terug te komen op die noto, heb je al eens geprobeerd om eikenbladeren toe te voegen aan je water? Dit verzuurt je water en geeft schimmels minder kansen.

Edit: Ow oke, lees net dat hij al gepasseerd is...

Niels D

De tweede man met schimmel heeft het wel overleefd. Had een stuk staart afgeknipt, waarvan de wond inmiddels dichtgegroeid is. Ik heb catappabladeren in de bak gegooid, maar beuken- of eikenblad hadden ook volstaan. Ik ga tezijnertijd ook elzenproppen rapen, want die staan bij mijn schoonouders naast de woning.