Bouw exo-terra voor Bombina's

bouffonne

Schimmelen!!?
Weet je dat zeker??
Zou het geen kalkafzetting zijn van het water.
Ik zie dat hier bij onze aquarium vereniging ook bij sommige bakken.
Het zijn van die plaatselijke witte vlekjes, maar als je er overheen gaat is het weg.
Als het dan toch schimmels is heb je dan geen goede ventilatie.
Het zou echt jammer zijn, want je hebt dan toch een mooi bak.

Thibaut Vds

Er is wel maar 1 ventilatie strook, dat is een nadeel aan het terra. Zal eens over wrijven misschien is het zoals je zegt kalkafzetting.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

bouffonne

Schimmel ligt er vaak dik op en als je daar op wrijft dan voel je een plakkerige substantie, kalkafzetting voelt zich droger aan,
Anders wanneer mogelijk is even een foto plaatsen.

Thibaut Vds

Zal voor vanavond zijn dan  ;D Wat ik ook merk is dat de wand enorm snel uitdroogt, ik wou proberen javamos erop laten groeien maar ik moet zeker dagelijks 2x die wand besproeien. Na een dag is dat weer kurkdroog.

joost.v.wijk

Het kan natuurlijk best schimmel wezen, want het is toch een organisch product wat erop zit. Net als gewone varenwortelplaten, kan dat ook gaan schimmelen, da's een natuurlijk proces. Verdwijnt vanzelf wel weer.
Als je de wanden vochtig wilt houden, kun je er het beste een constante langzaam stromend waterpartijtje overheen laten gaan. Dan heb je de meeste kans dat er ook mossen etc. gaan groeien.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Thibaut Vds

Water die er over stroomt kan ik er nu niet meer in verwerken denk ik, maar hoe komt het dat hetzo snel uitdroogt. Er is weinig ventilatie dus kan het toch niet verdampen.

Niels D

Hier hetzelfde laken een pak. Varenwortel zou lang vocht vast moeten houden, maar hier zijn de achterwanden binnen enkele uren weer droog.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Thibaut Vds

Varens zijn er ook al uit, waarschijnelijk doordat ze constant in het water stonden. Ik had het pas door ab het water toen ik de varens eruit haalde en ik 3 putjes met water zag...

joost.v.wijk

Varenwortel houdt ook goed vocht vast, maar moet dus wel eerst verzadigd zijn met water. Is net als potgrond dat kurkdroog is: gooi er maar eens een plens water op. Dat blijft eerst een tijd liggen.
Een druppelsysteem o.i.d. is ook naderhand te realiseren.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Thibaut Vds

Als ik zo dichter keek leek het geen schimmel, heb nu wel een idee. Aangezien het landgedeelte er zo drassig uitzag dacht ik: 'laat ik er een soort moerasje van maken.'
Is dit een goed idee of niet? ik dacht dan aan planten die zowat in als uit het water kunnen groeien en dan toch nog een waterval proberen te verwerken in de bak.

bouffonne

Anubia-soorten kunnen zowel in het water als er buiten, zolang ze maar in een vochtige omgeving staan
je heb er verschillende variaties in :D

Thibaut Vds

wist niet dat die ook boven water goed groeiden, die heb ik hier wel.

bouffonne

Anubia soorten zijn eigenlijk oeverplanten.
je kunt ze zelfs op een stuk hout (zachthout) binden.
Zolang de wortels maar vochtig blijven, maar ze hoeven dan niet met de wortels in het water staan. :D

Thibaut Vds

Goed om te weten. Denk ook dat ik een mooie tak ga zoeken zodat ze toch op dat platform kunnen waar ik een stroompje zou maken. Vervelende aan de bak is dat ik die kabel niet kwijt kan... tenzij schuifraam kiertje open staat.

bouffonne

Citaat van: Thibaut Vds op juni 17, 2012, 06:04:00 PM
Goed om te weten. Denk ook dat ik een mooie tak ga zoeken zodat ze toch op dat platform kunnen waar ik een stroompje zou maken. Vervelende aan de bak is dat ik die kabel niet kwijt kan... tenzij schuifraam kiertje open staat.

Dat heb ik via de ventilatie strook gedaan :D