Axolotl op zijn zei en draaid rond, help!!!

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Coen Deurloo

#45
Citaat van: Kevin Immers op januari 12, 2008, 06:21:43 PM
Zo weet ik nog wel meerdere snelle zeer pijnlijke manieren. En die wil je echt niet weten en spaar ik ook de forumleden hier je moet bedenken dat dit eventueel hun beste vriend kunnen zijn. En zou jij als je (als voorbeeld) een hond heb en hij is ziek en het inslapen bestond nog niet een baksteen bovenop hem laten vallen denk het ook niet toch. (dit is alleen een voorbeeld).

Maar er is 1 nadeel op invriezen heb het hier met Petro over gehad maar dit gaat niet op tegenover koudbloedige dieren. Wat het is is maar beter dat dat hier niet vermeld word. Dit geld voor warmbloedige dieren en kan 1 van de pijnlijkste doden zijn.

Daarbij als je koudbloedige dieren in de kou zet gaan ze langzamerhand in slaap ook in de vriezer. Tot ze doodvriezen en voelen hier dus niets van. En is dus zeker een humane manier. (Dit geld niet bij diepvriesmuis) Het eventueel verstikken van je dieren kan erger zijn.

Dit is mijn mening hierover en denk dat er veel het met me eens kunnen zijn.

Je 'mening' (raar om het een mening te noemen als je met zogenaamde feiten strooit) wordt wetenschappelijk niet ondersteund door het Institute for Laboratory Animal Research.

"Een snelle zeer pijnlijke manier"? Als je geen brein meer hebt, kun je geen pijn meer ervaren. Als je een baksteen ferm op hoofd van een Axolotl neer laat komen, kan ik je verzekeren dat deze niet zal lijden, puur omdat hij daar de middelen (het brein) niet meer voor heeft. Het klinkt dus inderdaad 'cru', maar het is wel effectief.

Katja, ik hoop dat je je gezond verstand zal gebruiken. Als je referenties nodig hebt voor mijn voorgestelde methodes, lees dit artikel op Caudata.org er even op na: Euthanasia for amphibians

kevin

Normaal gesproken doe ik dit zelf ook Coen maar we zitten op een forum en er zijn hier mensen die echt van hun dieren houden en meer een humane manier willen hebben houdt daar rekening mee. Dan kan je beter die feiten voor jezelf houden.

Ik hoop dat je dit misschien kan begrijpen. Soms kan ik wat rottig zijn maar ik weet wel wat gewoon menselijk is. En blijf dit zo houden. Als je dit in je eigen DA praktijk zou zeggen. Ben je al je klanten kwijt. Hiermee spreek ik ook uit ervaring. Dit soort DA`s zijn niet gewild onder mensen die van hun dieren houden.

Coen Deurloo

Citaat van: Kevin Immers op januari 12, 2008, 06:51:40 PM
Normaal gesproken doe ik dit zelf ook Coen maar we zitten op een forum en er zijn hier mensen die echt van hun dieren houden en meer een humane manier willen hebben houdt daar rekening mee. Dan kan je beter die feiten voor jezelf houden.

Ik hoop dat je dit misschien kan begrijpen. Soms kan ik wat rottig zijn maar ik weet wel wat gewoon menselijk is. En blijf dit zo houden. Als je dit in je eigen DA praktijk zou zeggen. Ben je al je klanten kwijt. Hiermee spreek ik ook uit ervaring. Dit soort DA`s zijn niet gewild onder mensen die van hun dieren houden.

Dat begrijp en respecteer ik ook. Maar hiervoor zijn we toch volwassen geworden? Om zelf keuzes te maken? Als je zo emotioneel gehecht bent aan je Axolotl dat je een baksteen methode niet over je hart kan krijgen (ik zeg niet dat ik hier geen moeite mee zou hebben...), dan nog zijn er humanere methodes dan de vriesdood. Hier heb ik 2 duidelijke voorbeelden van gegeven, en ik ga mezelf niet herhalen.

Shnoeffy

Ik kan de axo ook van een flat gooien, of met men auto eroverheen rijden, ik zou hem ook kei hard op de grond kunnen gooien, of in een zak doen en er op gaan staan. >:(

Ik begrijp zelf ook wel dat dat het snelste is en ze dan gelijk weg zijn.
Maar dit is een forum en ik ben inderdaad gehecht aan mijn diertje, en vind het barbaars om het op zo'n manier te doen.
Ik vind het ook erg jammer dat er zo kattig op elkaar gereageert wordt op dit forum, het lijkt wel een wedstrijd wie het meeste gelijk heeft.
Ik zoek gewoon een diervriendelijke manier om dit te doen, en geen horror manier, ik heb ook nog een geweten en gevoel, misschien niet iedereen, maar ik toevallig wel. >:(

Groetjes katja

Coen Deurloo

Citaat van: Katja op januari 12, 2008, 07:47:57 PM
Ik kan de axo ook van een flat gooien, of met men auto eroverheen rijden, ik zou hem ook kei hard op de grond kunnen gooien, of in een zak doen en er op gaan staan. >:(

Ik begrijp zelf ook wel dat dat het snelste is en ze dan gelijk weg zijn.
Maar dit is een forum en ik ben inderdaad gehecht aan mijn diertje, en vind het barbaars om het op zo'n manier te doen.
Ik vind het ook erg jammer dat er zo kattig op elkaar gereageert wordt op dit forum, het lijkt wel een wedstrijd wie het meeste gelijk heeft.
Ik zoek gewoon een diervriendelijke manier om dit te doen, en geen horror manier, ik heb ook nog een geweten en gevoel, misschien niet iedereen, maar ik toevallig wel. >:(

Groetjes katja

Katja, als moderator op het forum moet ik erop toezien dat de informatie die hier aangeboden wordt op het forum juist is. Het is dus geen 'wedstrijd', maar een met feiten ondersteunde correctie, dat is heel wat anders. Ik begin het langzaam aan beu te worden dat mensen hier maar lukraak suggesties plaatsen zonder met valide argumenten te komen of te laten zien dat ze wat vooronderzoek hebben gedaan.

De buiten alle proporties opgeblazen methodes die jij noemt zijn er niet op gericht om het brein van het dier meteen te verbrijzelen. Ik heb duidelijk vermeld dat het brein in 1 klap verbrijzeld moet worden. Salamanders kunnen heel wat verwondingen overleven.

Als je emoties je in de weg staan om je verantwoordelijkheid te nemen voor dit dier (Je geeft namelijk geen reactie op de 2 andere methodes die ik gaf, Ethanol en Benzocaïne, nog geef je antwoord op mijn vraag of je uberhaupt geen uitweg meer ziet ), kun je het dier beter overleveren aan een dierenarts en hem je Axolotl laten euthanaseren, dan hem langzaam weg te laten kwijnen in een vriezer.


®ob

Ik vind het bijzonder vervelend dat constant dezelfde persoonen opduikt in controversiële discussies, maar laten we daar vooral geen nieuw topic over beginnen.... : ???

Terug naar het topic

Laten we 2 hoofditems van elkaar scheiden, de emotie van degene die het dier doodt, en het gevoel van het dier zelf. In het hele topic is er een mix van deze 2 punten.

Het gevoel dat je zelf hebt bij het doodmaken van het dier is absoluut van ondergeschikt belang, al maakt het je ziek, zwak en misselijk, dat is dan zo.

Het gaat om het dier !!!

en dus zoek je naar de meest snelle manier.. Dat het er niet zo fraai uitziet na het doden van het dier (baksteen methode bijvoorbeeld) boeit niet.

Zoek een snelle manier, niet langzaam sterven... Hoe sneller hoe minder pijn.

Probeer eens objectief naar dit onderwerp te kijken in plaats van allerlei emoties erbij te betrekken mensen, het gaat om het dier en niet om jouw gevoel. Ook dit is onderdeel van het hebben van dieren, het hoort erbij.. .

Trouwens, de tip van Coen, laat het dan iemand anders doen (dierenarts bv) vind ik prima

®ob

Ik kende de links van Coen tot nog toe niet, maar het is wel interessant, en kan een goede hulp zijn om objectief en zonder eigen emotie het topic te bekijken

Salasander

Leeft de axolotl nog?
Ik had denk ik ook eens een axolotl die een steentje had ingeslikd en je zag niets aan hem en opeens lag hij dood. Nu kan je je afvragen hoe ik dan kan weten dat hij een steentje heeft ingeslikt. Wel ik weet het nog steeds niet maar het is een vermoeden. Ik had er net steentjes ingedaan en een paar dagen nadien lag hij dood.
Ik ben dan maar over geschakeld op zand en sinds dien heb ik nog geen dode axolotls gehad.
Er is maar 1 goede bodemsoort voor in je aquarium en dat is zand. Met andere bodems heb je constant problemen. Ze mogen dan voro sommige mensen mooier lijken maar het gaat in de eerste plaats om het belang van het dier.
Als de axolotl nog leeft en je wilt hem dood kan je hem misschien buiten in een bakje zetten en afwachten. En met geluk komt er een reiger, meeuw of een kat af die hem opeet.

®ob

sorry hoor, maar wat een non-optie!


laat het maar over aan de reiger, die misschien komt


ALs je dieren koopt is het humaan doden net zo belangrijk als het dier regelmatig voeren.. Komop mensen, neem je verenatwoordelijkheid, hoe vervelend ook!

Qwertu

Citaat van: Rob Keulers op januari 12, 2008, 08:17:05 PM

en dus zoek je naar de meest snelle manier.. Dat het er niet zo fraai uitziet na het doden van het dier (baksteen methode bijvoorbeeld) boeit niet.

Zoek een snelle manier, niet langzaam sterven... Hoe sneller hoe minder pijn.

Probeer eens objectief naar dit onderwerp te kijken in plaats van allerlei emoties erbij te betrekken mensen, het gaat om het dier en niet om jouw gevoel. Ook dit is onderdeel van het hebben van dieren, het hoort erbij.. .

Bij dieren horen vaak emoties, dat is zo'n beetje de hele reden waarom we ze houden, toch? Nu heb je bij een hond of kat vaak meer emoties dan bij een amfibie, maar ik kan me goed voorstellen dat het meespeelt bij je keuze over hoe je een dier dood. Sommige dingen moet je ook kunnen.

Ik zou er ook gewoon mee naar een dierenarts gaan (en dan liefst eentje die in reptielen e.d. doet, want de amfibie/reptielenkennis van een gemiddelde gezelschapsdierenarts is bedroevend en daarmee ook de goede dodingsmethoden)


Steven DC

Interessante materie hier. Persoonlijk zou ik het beestje in een donkere zak steken, steen erop slaan en weg ermee. Lijkt grof maar is wel de beste optie naar mijn mening.

Ff een andere vraag: Is het eigenlijk ooit aangetoond of amfibieën al dan niet "pijn" kunnen ervaren?

Coen Deurloo

#56
Citaat van: Steven D. C. op januari 14, 2008, 01:16:57 AM
Interessante materie hier. Persoonlijk zou ik het beestje in een donkere zak steken, steen erop slaan en weg ermee. Lijkt grof maar is wel de beste optie naar mijn mening.

Ff een andere vraag: Is het eigenlijk ooit aangetoond of amfibieën al dan niet "pijn" kunnen ervaren?

Amfibieën kunnen zeker pijn ervaren. Als een salamander het niet uitschreeuwt van de pijn, denken we al snel dat het geen pijn heeft. Het lastige in dit soort discussies is dat het altijd aan mensen gerelateerd wordt, terwijl onze pijnervaring veel anders is dan die van dieren.

DannyS

Laat ik ook eens reageren.
Ik vind het een beetje raar dat er met tientallen euthenasie-manieren wordt gesmeten voordat er ook maar íets is geprobeerd.

Wat je in dit soort rare situaties het beste kan doen is de axie in een bakje met water in de koelkast zetten (niet lager dan 5 graden). Het water moet net hoog genoeg zijn om de axie te bedekken, maar de axie moet niet kunnen drijven. De pootjes moeten op de bodem staan. Ververs het water elke dag, en kijk wat je er in dan vinden, steentjes ofzo. Het water dat je gebruikt om te verversen moet ook in de koelkast staan, zodat de axie niet een schok krijgt door het temperatuursverschil.
Bied om de dag ofzo wat eten aan, en kijk of 'ie er trek in heeft.
Kijk dit een tijd aan, een week ofzo en bekijk of het iets verbetert.

®ob

Damien, kijk even naar de data... het topic werd geopend op 7 oktober. Als er verbetering zou optreden zou dat nu toch wel langzaam gebeurd moeten zijn.

driessens rudi

Met wat ik nu ga schrijven denk ik niet dat ik mijzelf populair ga maken maar dat is dan maar zo. Al weken wordt er hier over het lot van die axolotl geschreven. Het zal nu toch wel aan iedereen duidelijk zijn dat dit dier niet meer beter wordt. Dus is er maar één enkele manier om hiermee om te gaan en dat is het euthanaseren van dit dier. Dit had (volgens mij dan) al véél langer moeten gebeurd zijn!!!!! Dieren doden hoort er nu éénmaal bij. Het dier had al héél lang van zijn lijden verlost geweest zonder al die oeverloze discussies waaraan het niets heeft. Wie dieren houdt moet er rekening mee houden dat het doden van een dier er nu eenmaal bij hoort zoals Rob ook al vroeger aangaf. Stop a.u.b. met dat overdreven sentimentele gedoe en verlos dat dier uit zijn lijden. Niet iedereen moet het met mijn mening eens zijn, maar dit is nu éénmaal wat ik ervan vindt.