Taricha rivularis erg mager

Daaf

Hallo iedereen,

Een tweetal maanden geleden kocht ik een koppeltje wildvang T. rivularis in een reptielenwinkel. Normaal koop ik geen dieren in winkels maar ik kon het dit keer niet laten met alle gevolgen..

Het mannetje at de eerste 2 weken niet en toen hij de 3de week wel at (rode muggenlarven) was hij 's anderdaags dood. Het vrouwtje eet wel (niet bepaald gretig) maar enkel rode muggenlarven en was erg mager en vermagerde nog meer. Dus heb ik 3 dagen na elkaar fenbendazol (Panacur) toegediend. Dit is 2 weken geleden en ze verdikt niet maar eet wat beter. Ze is echt mager; het bekken is zeer goed zichtbaar en ook zie je de staartwervels. Ik dacht evt. nog Flagyl te proberen.
Weet iemand raad?

Dank en groeten, David

Jeroen.S

Graag zien we wat fotos. Ruggengraad is al snel te zien bij vrouwtjes granulosa.

Niels D

Dat ze beter eet is een goed teken uiteraard. Het duurt echter relatief lang voordat de meeste salamandersoorten terug op gewicht zijn. Wij hebben 4 H.orientalis terug in vorm gekregen d.m.v. langzaam opvoerend te voeren. Ze waren graatmager en het duurde 4 maanden voordat ze er enigszins gezond uitzagen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Daaf

Bedankt beiden!

Foto's zijn wat moeilijk want ik heb momenteel geen camera.
Ik probeerde al regenwormen, krekels, stukjes rundsvlees en rauwe zalm maar ze blijft bij rode muggenlarven. Is er een soort voedsel wat ik nog kan proberen en waar ze dikker van wordt? Wasmaden mischien? Insectenetende hagedissen zijn er dol op.
En wat met Flagyl? Of wacht ik beter even af?

Vroeger had ik Cynops pyrrhogaster, Triturus alpestris en Triturus cristatus (dat is dus al 25jr. geleden).
De kleintjes van de inheemsen zette ik terug in de plas en zo ook de oudjes om dan weer een nieuw mannetje en 3 wijfjes te vangen (de goede oude tijd). Ik heb nooit medische problemen gehad met de dieren en heb dus geen ervaring met 'salamanderdokteren'.
De soorten die ik opnoem aten echt wel gretiger dan de Taricha nu en echt vanalles, niet enkel muggenlarven; zijn Taricha's soms minder gretige eters of zegt dit duidelijk dat er wat mis is?

David

Niels D

Enchytreeën bevatten meer vet dan rode muggenlarven. Tubifex doet het ook goed.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Steven DC

Eerst zou ik proberen ergens een mestonderzoekje te laten uitvoeren. Of eventueel zelf doen.. Ik denk niet dat het raadzaam is het dier nu vol vetten te steken. Waarschijnlijk heeft het dier nood aan goede voedingstoffen en dus zou je het beestje zo gevarieerd mogelijk moeten voeren. Mijn Taricha (granulosa) aten, in verhouding met hun grootte, maar klein voedsel.  Grote regenwormen werden niet gegeten. Probeer dus best kleine of in stukken geknipte regenwormen en liefst uit de tuin. Sommige individuen negeren wormen die je koopt uit de winkel of gaan ze pas na langere tijd ook accepteren. Aangezien het diertje nu al mager is zou ik daar dus niet op wachten. Combineer rode mug, zwarte mug (eventueel uit regenton) tubifex, watervlo,... Wat ik ook zou durven proberen zijn Reptomin Turtlesticks. Filmpje van taricha die zich tegoed doet aan de sticks: Taricha granulosa feeding
Verder het diertje zo veel mogelijk laten rusten en niet op een plek zetten waar continue volk passeert.

Kenny

Ben je zeker van de geslachten? Aan vrouwen is namelijk zelden aan te komen.
Hoe hou je ze? deze beestjes hebben nood aan koel water en zijn heel anders dan granulosa of andere Taricha.

Heb je toevallig foto's?
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Daaf

Bedankt voor de voedseltips!

@ Kenny: Ik denk dat het een vrouwtje is omdat de andere (die al snel doodging) "bolletjes" op de vingertoppen had en ook een donkere streep over de cloaca hetgeen meestal bij mannetjes voorkomt (las ik). Zoals ik al zei kan ik geen foto's maken want ik heb momenteel geen camera (komt eraan).
Ze zit in een aquarium van 50 x 35 x 35 met ong. 1/3 landgedeelte van cocospeat met daarop Spaghnummos voor het grootste deel wat ik voor goed 1/3 vochtig hou en de rest droog. Dan nog wat kurkschors. Het waterdeel is een plastic bak met 15cm water maar sinds ik las dat ze van stromend water houden dacht ik al meteen aan koelte hetgeen een probleem gaat geven; de bak is onverwarmd en op kamertemp. en dus momenteel 18°C.
Alle tips zijn zeer welkom.

Kenny

Klinkt allemaal in orde hoor. Spaghnum heb ik zelf wel angst voor bij langere huisvesting omdat het nogal verzuurd. T.rivularis mag dan wel voorkomen in de befaamde dennenbossen rond california maar spaghnum zou ik zelf niet aandurven.

Meststaaltje nemen zal wellicht al een en ander kunnen vertellen.

Ik hoop dat het diertje het haalt iig.

Julien Van Malderen heeft trouwens een leuke rivularisbak -> http://www.salamanders.nl/forum/taricha/taricha-rivularis-3587/

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Daaf

Die bak had ik al gezien - mooi! Is 18° koel genoeg voor het water? In de zomer wordt het hier best warm (makkelijk 25°) wat dan gedaan?
Ik wil zelf een mestonderzoekje doen maar ik vind geen mest!! Doen ze dat dan niet in het water??

Citaat van: Kenny op mei 22, 2012, 05:57:21 PM
Klinkt allemaal in orde hoor. Spaghnum heb ik zelf wel angst voor bij langere huisvesting omdat het nogal verzuurd. T.rivularis mag dan wel voorkomen in de befaamde dennenbossen rond california maar spaghnum zou ik zelf niet aandurven.

Meststaaltje nemen zal wellicht al een en ander kunnen vertellen.

Ik hoop dat het diertje het haalt iig.

Julien Van Malderen heeft trouwens een leuke rivularisbak -> http://www.salamanders.nl/forum/taricha/taricha-rivularis-3587/

Kenny

18 is koel genoeg ja, als het warmer wordt gaan ze op land schuilen. Dat kunnen ze wel aan, belangrijker is dat de temperatuur niet constant warm blijft (nacht-dag variatie). Heeft ze geen vaste plek waar ze altijd verscholen zit? Daar zou je eventueel wel wat mest kunnen vinden. Of je kan ze enkele dagen op vochtig keukenrol houden tot je wat p**p kan vinden. ;)

Citaat van: Daaf op mei 22, 2012, 06:37:22 PM
Die bak had ik al gezien - mooi! Is 18° koel genoeg voor het water? In de zomer wordt het hier best warm (makkelijk 25°) wat dan gedaan?
Ik wil zelf een mestonderzoekje doen maar ik vind geen mest!! Doen ze dat dan niet in het water??

Harry

Ik vind dat zo knap dat die dieren reptomin van de oppervlakte halen. Ik heb dat spul ook, maar nog geen salamander heeft het gegeten.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Steven DC

Probeer eens met een pincet Harry. Je laat de stick eerst even weken zodat ze buigzaam worden. Dan met een pincet voor hun neus houden en wat lokken. Eens ze de geur kennen gaan ze als gekken door de bak als ze het ruiken...