Help! rookie met zieke salamander

mark013

Ik heb vorige week 2 vuurbuiken gekocht bij de Avri, (nooit meer)

1tje doet het perfect, eet goed en zwemt lekker. maar de ander is erg mager, eet niks en heeft 2 plekken waarvan ik niet weet wat het is, en wat ik moet doen.

heb uit voor zorg FMC-50 er op zitten wat ik gebruik voor mijn koi karpers.

Wie kan mij helpen want wil dit diertje niet zomaar opgeven!

herman Overmars

Beste Mark
Volgens mij is dit geen Cynops maar Paramesotriton waarschijnlijk hongkongensis en komt ie niet goed door zijn vervelling.

Groetjes
Herman
Tylototriton Shanjing 4,5

herman Overmars

Is je luchtvochtigheid wel hoog genoeg moet zeker 70 tot 80% zijn.
Dat bereik je door dagelijks te sproeien en de bak af te dekken met een plaat of deksel met ventielatie verder alle gaten aan je bak afplakken i.v.m. ontsnappen.
Tylototriton Shanjing 4,5

mark013

Beste herman,

De bak ik een aquarium met veel zuurtof dus die luchtvochtigheid moet wel goed zitten. ze hebben 1 plekje waar ze droog kunnen zitten.

allees wat ik niet snap is dat die plek op zen bek lijkt of het vlees juist weg is.. wat kan ik doen?

heb de ander net ook even gecontroleerd.. daar lijkt wel of zijn buik vol zit met lucht/vocht

joost.v.wijk

Het zijn gewoon wildvangbeesten die ziek zijn. De kans dat je deze er boven op krijgt is zeer laag. Nooit aan beginnen tenzij je weet waar je mee bezig bent. Helaas komt de waarschuwing veelal te laat, en komt men pas op het forum/bij de vereniging terecht wanneer het te laat is.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

mark013

dit moet toch wel te behandelen zijn?

joost.v.wijk

Citaat van: mark013 op juni 12, 2012, 02:45:36 PM
dit moet toch wel te behandelen zijn?

Dan moet je eerst weten wat het dier mankeert, en welk medicijn je zou moeten gebruiken. Dit kan aardig wat kosten, en buiten dat; het beestje is al erg ver heen, de behandeling veroorzaakt vaak nog meer stress, waar die dan alsnog aan zal bezwijken.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

Ik heb weleens iets vergelijkbaars met een T.cf.kweichowensis gehad. Één van zijn "vingers" was volledig gestript van het vlees. Dit is behandeld met Baytril, wat je bij een dierenarts kunt halen. Ik moet wel zeggen dat ik het handje erbij geamputeerd heb, zodat de infectie niet kon verspreiden. Dit mocht baten en hij is helemaal hersteld.

Deze laatste optie heb jij uiteraard niet. Ik betwijfel ook of je het met Baytril gaat redden. Ik sluit me helemaal bij Joost aan. Hou hem iig apart van je gezonde dier. In de toekomst kun je nog wel aan een andere geraken, maar dan één die nakweek betreft. Laat dan wel je huidige dier testen op parasieten. 
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

mark013

Update de magere is inderdaad een vervelling wat totaal niet goed gaat de plekken worden erger. de opgezwollen doet nog gewoon zijn ding ik heb geen idee wat ik daar mee aanmoet en vind een injectie geven met anti biotica geen goed plan aangezien maar klein beesje is. 

maar ik ben nu wel helemaal verkocht geweldig die salamanders ik hoop dat deze 2 het reden zie het somber in en  anders moet ik eens zoeken naar nakweek

Niels D

Antibiotica wordt niet middels een spuit toegediend, maar aan druppels op de huid of d.m.v. een dompelbadje. Amfibieën nemen veel gemakkelijker stoffen op via de huid dan bijvoorbeeld mensen. Wildvangdieren krijgen het al te verduren gedurende de reis, die slechte omstandigheden met zich meebrengt. Vervolgens worden ze vaak nog beroerder gehouden in de dierenzaak waar ze belanden. Het is dus moeilijk om zo aan gezonde exemplaren te komen.

Ik hoop uiteraard dat je dieren het redden. Mocht dit niet het geval zijn, dan zijn er hier een hoop mensen, die je aan leuke soorten kunnen helpen en die tevens van nakweek afkomstig zijn. Bespaart je een hoop ellende.  :)
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl