Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

Mini Salamander Fotostudio

Coen Deurloo

Ik zat al een tijdje te spelen met het idee van een goedkope "Mini Salamander Fotostudio", wat eigenlijk een bak is, met alleen het doel om salamanders in te fotograferen. De reden waarom ik hier voor kies is omdat het vaak moeilijk is de dieren in hun eigen bakken te fotograferen, en een andere belangrijke reden is, dat je alles van tevoren op kan zetten (statief, belichting, focus, witbalans) zodat de verstoring van de dieren tot een minimum beperkt wordt.

De manier om dit te maken is erg eenvoudig. Koop een plastic bak met deksel (te koop bij zaken als Hema, Xenos of Marskramer), en snij hiervaan een gedeelte uit de voorkant. Ik heb ook nog een strook uit het deksel gesneden, zodat de belichting niet door het deksel geblokkeerd wordt. Bovenop het deksel leg je een lamp, in mijn geval een oud TL-buisje.  Als inrichting heb ik gewoon turf en grond gebruikt, met daarp een laag mos, en stukken schors tegen de zijkanten. Deze bak kan gewoon buiten staan de rest van de tijd, waar het mos hopelijk nog verder zal groeien. Zorg wel voor drainage gaten in de bodem als je de bak ergens onbedekt laat staan als het regent.

Coen Deurloo

Hier wat 1e resultaten...

Triturus marmoratus vrouw en man (van Femke)

Coen Deurloo

Triturus pygmaeus

Coen Deurloo

Ambystoma tigrinum en Neurergus kaiseri juveniel (beide moeilijk te fotograferen in dit licht, rennen er snel vandoor)

petro pees

Tylototriton Shanjing

rob

mooi Coen!

Maarre, kun je ook foto's maken in dit bakje waarbij je dieren net boven de waterlijn uit kijken?  ;D ;D ;D

Coen Deurloo

Citaat van: Rob Keulers op oktober 14, 2007, 10:49:53 PM
mooi Coen!

Maarre, kun je ook foto's maken in dit bakje waarbij je dieren net boven de waterlijn uit kijken?  ;D ;D ;D

Grapjas!

Mos en schors is alles wat ik voorlopig nodig heb ;D

Salasander

Ik vind het een goed idee. Dan zie je de salamanders goed.
Het is misschien ook gemakkelijker om hierin een foto te maken omdat je de dieren dan goed ziet.
Als je bijvoorbeeld foto´s wilt maken van je nakweek dieren als reclame dan is dit zeer geschikt. Het is een mooie achtergrond dan bijvoorbeeld een leeg potje of een vel papier.

Qwertu

Heel leuk idee!

Ook leuk om de marmers weer te zien

do

Hoi Coen,
Ben ook al een tijdje bezig met "studio" opnamen. Als je je bak iets aanpast kan je ook opnemen maken met water. De studio is ook leuk om tijdens vakanties mee te nemen. Ik heb een paar voorbeelden bijgevoegd.
Groet Do

do

Hier de volgende:

do

Ook voor andere beestjes geschikt...

Coen Deurloo

Citaat van: Do Hester op oktober 15, 2007, 06:38:10 PM
Hoi Coen,
Ben ook al een tijdje bezig met "studio" opnamen. Als je je bak iets aanpast kan je ook opnemen maken met water. De studio is ook leuk om tijdens vakanties mee te nemen. Ik heb een paar voorbeelden bijgevoegd.
Groet Do

Erg mooie foto's Do! Leuke bijdrage. Heb je een foto van de studio zelf?

do

Hoi Coen,
De min of meer vaste opstelling heb ik afgebroken. Je moet er ook niet te veel van voorstellen. Gewoon een open plastic bak. Deze bak kan je overal neerzetten. Als ik weer wat ga fotograferen zal ik ook van de opstelling een plaatje maken. Ben zeer benieuwd naar je ervaringen met jouw opstelling. Met name met het werken met kunstlicht(TL) heb ik weinig ervaring.
Do

petro pees

Ik vind het een te gek idee en het resultaat is er ook naar,
kunnen die gasten waar ik over las(die van dat bevroren
boomkikkertje!)nog wat van leren!!!!!!! ::)
Tylototriton Shanjing