Bang voor pincet/vinger?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Asfaloth

Mijn Axolotl is bang voor de pincet/vinger. Wanneer deze in de buurt komen zwemt hij als een dolle weg.
Hier baal ik een beetje van want zijn verblijf is aardig groot dus wanneer ik wormen neerleg heeft hij dit niet altijd 1,2,3 door.

Is er een manier om hem  te kunnen laten wennen eraan? :(

Peter Vliem

Ik weet niet of dat kan, lijkt mij wel eigenlijk. Al mijn dieren vinden mijn hand of pincet niet eng, sterker nog, sommige komen er zelfs op af. ;)
Kun je niet de wormen in de bak gooien ongeveer op de plek waar je axolotl zit, zonder dat je hand of pincet in de bak komt?
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

Asfaloth

Ja dat doe ik op dit moment ook zoveel mogelijk.

Toch baal ik er wel van. :( Als ik al die verhalen lees over dat de diertjes
op de pincet/vinger afkomen... Die van mij zwemt dan echt gewoon snel weg..

Peter Vliem

Ik denk dat het een kwestie van wennen is ;)
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

Willem Meilink

Als het dier net geschrokken is dan moet je hem sowieso tot rust laten komen. Het dier blijft als het ware een beetje gestrest, dit omdat er waarschijnlijk vlucht hormonen actief worden. Het duurt altijd een tijdje voordat hormonen uit het systeem zijn.

Probeer het dan pas weer iets later om het dier nog een keer te benaderen. Groot levend voer werkt het beste in een pincet. Bijvoorbeeld een worm. En met zo groot mogelijk bedoel ik wel dat het dier het nog wel makkelijk moet kunnen eten, maar toch erg "vullend" is, dus niet de grootse wormen die je kan krijgen.

Asfaloth

Tot nu toe krijgt die van mij alleen nog bloedwormen en watervlooien.
Voor grote wormen is hij nog te klein.

Zowieso probeer ik elke dag even met de pincet maar als dat ding al in de buurt komt
zwemt mn Axo al vliegensvlug weg.

Ik weet dat hij moet wennen maar na een week zou het nu toch al gewend moeten zijn?

Jeroen.H

Hangt van de diersoort af en van dier tot dier. Niet elk dier heeft een even grote vluchtrespons bij "gevaar".
En sommige dieren zijn gewoon nieuwsgieriger dan andere en kunnen dus ook sneller dingen leren of wennen aan nieuwe dingen.

Probeer gewoon duidelijk te maken aan de axelotl dat de pincet geen gevaar vormt. Door deze regelmatig te gebruiken kan gewenning optreden maar dat kan even duren. Je hebt vaak sneller resultaat als ze (leren)de link te leggen tussen de pincet en het voer.

Als hij echt schrik heeft smijt je het voedsel zijn kant op en hou je de pincet op een klein eindje. Zodat die toch voorzichtig naar het eten komt. En dat herhaal je dan een paar keer en vervolgens hou je het pincet dichter ect. Hoe snel dat dit gaat hangt vooral van het dier af hoe angstiger hoe trager, hoe nieuwsgieriger hoe sneller.

Je moet zelf inschatten hoe je het aanpakt op basis van de reacties van je dier.
Geef het ook de ruimte om weg te kunnen kruipen/ zwemmen.

Je moet hem ook niet in een hoekje vastzetten en het pincet voor zen neus duwen. Als hij vanop een veilige afstand de situatie kan bestuderen, het pincet, het voer enz. zal na een tijd de nieuwsgierigheid of de honger wel de bovenhand krijgen. Afhankelijk van je dier moet je dus veel of weinig geduld hebben. :)





Asfaloth

Aw super bedankt voor de tip.
Ga ik gebruik van maken!! :D

Misschien is die van mij inderdaad wat banger aangelegd.

Igneel Bob Foley

mijn axo is ongeveer 22-25cm dus al wel wat groter maar toen ik hem in januari kreeg at hij niks uit de hand of pincet, ze vond wormen ook 3x niks(vraag me nog steeds af wat ze daar kreeg....)
maar als ze niet uit de pincet wilde eten wachte ik gewoon een dag, en desnoods nog een dag en nog een dag. is mischien wel een wat harde aanpak maar als ze egt honger heeft komt ze er van zelf op af!
het duurde wel een maand voor ze regelmatig wormen accepteerde en binnenhield, en ze komt pas sinds een maand egt naar de rand van de bak zwemmen als ze me ziet aankomen lopen en ik een worm pak enzo!

Het kan dus wat langer duren maar honger leid tot het verzetten van angsten! al weet ik niet zeker of een kleinere axo wel een of twee dagen zonder eten kan....

anders zou ik het doen zoals je het tot nu toe doet alleen leg je de pincet in een verticale manier in de bak! dan leert hij vanzelf: pincet=eten