Axolotl larven groeien nauwelijks

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

PeterB

Hey allemaal,

ik ben hier nieuw op het forum. Heb al wel het afgelopen jaar veel over het houden van axolotls gelezen en vooral de kweek ervan toen ik ineens eitjes in mijn bak had. Ik had echter nog wat vragen met betrekking tot het laten opgroeien van axolotllarven, aangezien het mijn 1e poging is. Ik gooi er ook direct foto's bij om een beter beeld te geven.

Op 15 april waren er eitjes gelegd in het aquarium. Deze heb ik na een dag overgezet in 2 bakjes van 35x19x11 cm (foto). Het doel was om er later nog 3 bij te halen zodra de larven uit waren gekomen en er lengteverschillen zouden optreden ivm kannibalisme.
Na 3 weken zijn de eitjes allemaal wel zo goed als uitgekomen (foto) en de beschimmelde en niet bevruchte eitjes heb ik er in de tussentijd al uitgehaald. De volste bak zag er ongeveer zo uit: (foto). Ik vond hem toen wel aardig smerig (de bak van de axolotls was niet al te schoon toen ze de eitjes hadden gelegd) maar ik vond het lastig de bakjes schoon te maken met zoveel larven erin. Ondertussen was ik toen de eitjes uit kwamen begonnen aan het kweken van artemia dmv een kweekschaal. Ik had echter wel elke keer wat doden, en dat aantal begon te stijgen. Het was die periode ook erg warm. Ik heb uiteindelijk de overige larven allemaal overgeplaatst naar 1 grote koelbox van 51x28 cm met vers water tot een hoogte van 15cm en wat waterplanten (foto voordat waterplanten zijn toegevoegd). Een groot deel van de larven waren al erg verzwakt naar mijn idee en een deel bleek zelfs al dood te zijn. In de koelbox zit een deksel met de koeling die ik in het begin even aan gedaan om het water wat koel te houden overdag (niet al te lang ivm met een mogelijke snelle temperatuurdaling). Dit heb ik sindsdien trouwens niet meer gedaan omdat de temperatuur in NL alweer minder werd. Dat leek even goed te gaan maar van de rond de 40 zijn er iets meer dan 20 binnen een week na de transitie dood gegaan. Of het de stress, mogelijke beschadiging bij het overdragen van de larven van bak tot bak, de temperatuur of het voedselschaarste is weet ik niet. Ik heb er toen iets van 17 overgehouden. Dit was ongeveer 3 weken geleden (foto). Ik heb echter wel het hoeveelheid voer verhoogd. Volgens de instructies die bij de kweekschaal zat moeten er 3 schepjes eitjes in de schaal gedaan worden. Aangezien ik zakjes Sera Artemixa-mix gebruik die ook al het zout bevat heb ik elke keer 6-7 schepjes gedaan. Nadat ik zoveel dode larven had heb ik dat gehalte dus flink verhoogd. Ik gooi nu ongeveer een halve zak per keer in de schaal. Sindsdien heb ik nog 13 larven over. In de anderhalve week had ik laatst nog 1 dode maar het merendeel lijkt wel wat te groeien. Ik heb nog 3 kleine larven van zo'n 1cm waarvan er 1 een voorkeur heeft voor het oppervlak, terwijl de groteren rond de 2 cm zijn.

Na deze lap tekst hebben jullie iig een idee hoe de situatie is, nu mijn vragen:

1. Hoe kan ik het beste de bak met larven schoon maken? Ik haal nu de residu van planten/eten met een netje eruit, maar zorgt de turbulentie in het water niet enorm voor stress bij de larven? Met verversen van water probeer ik zo rustig mogelijk de kan met water eerst in het water te laten zakken en dan pas langzaam te kiepen om zo voor minder stroming te zorgen.

2. Is de hoeveelheid artemia ondertussen genoeg voor deze larven, aangezien ik laatst nog een dode had? Zo niet, wat zijn jullie suggesties? (ander voer, meer voer, etc). Als ik het axolotl.org artikel mag geloven krijgen de larven na 9 dagen al voorpootontwikkeling, terwijl ik al 2 maanden verder ben.

3. Het waterpeil in de bak is nu 15 cm hoog. Is het beter dit te verlagen ivm de verspreidingsruimte van de artemia zodat minder artemia sterven voordat de larve uberhaupt met ze in contact is gekomen?

Constructieve opmerkingen zijn zeer gewenst! Het is mijn 1e keer dat ik larven opkweek en wil het graag in goede banen laten verlopen met mijn huidige larven. Ondanks de vele informatie die ik heb gezocht merk ik toch dat ook veel pas echt duidelijk wordt na het zelf mee gemaakt te hebben.

Groeten,

Peter

Flux

Het is sowieso handig om een zuurstofpomp erin te hangen, dit is ook zeker van invloed op de groei. Water bevat veel minder zuurstof dan de lucht om ons heen, zuurstof is daarom vaak de beperkende factor voor in het water levende dieren.

Wat betreft de hoeveelheid voer, dit is gewoon ervaring. Je moet niet zomaar een hoeveelheid erin gooien. Je moet kijken naar hoeveel de larven eten. Als je er voer ingooit wordt dan alles opgegeten of blijft er veel over? Je kan dit zeker bij larven makkelijk zien omdat je gewoon kunt zien of hun buikje vol zit. Als de buikjes vol zitten en er nog voer in de bak aanwezig is dan heb je te veel gevoerd. Als het voer op is en er zwemmen larven rond die niets gegeten hebben dan heb je te weinig gegeven, zo simpel is het.

DannyS

Als je denkt dat ze watervlooien kunnen eten dan kan je dat gebruiken. Dat is makkelijker dan geklooi met artemia. Tubifex bijvoeren helpt ook wel, die kan je eventueel doorknippen, maar mijn ervaring is dat ze er prima ingaan.

PeterB

Ik zat al een hele tijd te zoeken waar ik levende watervlooien oid kon vinden, maar elke dierenwinkel die ik in Utrecht had gecheckt had niks. Vorige week ging ik langs de Intratuin om zand te halen voor een nieuw aquarium die ik ging opvullen, en zag ik waarempel daar een koelkast staan bij de aquariumbenodigdheden met zakjes tubifex, rode muggenlarven, artemia (groter dan mijn kweek), watervlooien en meer. Ik heb toen een grote zak watervlooien gehaald, gespoeld en de inhoud van ongeveer de halve zak bij de larven gezet. Die gingen er vol jacht op maken en je zag ze ook echt goed vol zitten naderhand! Dat zie je toch minder goed bij de kleine artemia. Ik merk wel dat ze deze week al gegroeid zijn, heb nu ook duidelijk voorpoten gezien bij de grootste larven. Goede tip dus!

Jeroen.S

Na de goeie tip van Joost gebruik ik nu altijd een pizzaroller om de tubifex klein te snijden. 4-5 keer heen en weer is genoeg! ;)

joost.v.wijk

Als er vraag is naar nog meer culinaire hoogstandjes, roepen jullie maar hoor  ;D ;D ;D.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

PeterB

De laatste zakjes die ik bij de Intratuin had gehaald waren aardig leeg, beetje schraal dus voor 2 euro die je voor zo'n 200 ml zakje betaald, in tegenstelling tot het 1e zakje wat ik had gehaald. Toch maar eens gaan kijken voor Tubifex tot ze weer normaal gevulde zakjes hebben.

MartinS

In deze tijd zitten de sloten hier vol met watervlooien, waarom kopen en niet zelf vangen?
Zelf vangen is een stuk goedkoper en helemaal als je merkt dat je larven het daar wel goed op doen zou ik een schepnet aanschaffen en op de fiets springen  :).
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

PeterB

Nou ik ben vooral bang voor parasieten bij zelf gevangen watervlooien. Als je dit kan weerspreken spring ik deze week zeker nog op de fiets. Zakjes er bij halen wordt het toch nog want ik ga een week naar NY en ik zie mijn huisgenoot niet zo snel watervlooien gaan vangen ;)

joost.v.wijk

Die kans is erg klein. Een poel vol met watervlooien is juist erg schoon water.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

henkie

ik zag vandaag tussen mijn gekochte watervlooien een langwerpig beestje en had volgens mij wat watervlooien in zijn buik wat zou het zijn geweest.heb wel oude bladeren op de bodem gedaan onder de heg vandaan

ANDRÉ-ARTHUR

Als dat langwerpige beestje 3 antennes heeft aan 't einde van zijn lichaam kan een libellelarf zijn en die zijn dol op salamanderlarven!!
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

henkie

oke ,hij zat tussen de watervlooien kweek,heb hem snel kunnen verwijderen gelukkig.nu zie ik ook cyclops tussen de watervlooien.waar het allemaal vandaan komt?

lau44

Dat komt gewoon mee met de zakjes die je koopt. Ik had een tijd terug ineens een volgroeide libelle in mijn aquarium zitten, en ik heb ook nog nooit zelf uit de sloot lopen vissen.

Niels D

Je moet het inderdaad goed in de gaten houden wat je allemaal meekrijgt. Via de watervlooien krijgen we hydra, cyclops, libellen- en waterjufferlarven en planaria in onze bakken. Minder lastige gasten zijn mosselkreeftjes, gammarus, diopsis en andere kleine kreeftachtige die goed gegeten worden en voor variatie zorgen. Als ik zelf ga vangen, dan heb ik zelfs meer diopsis en mosselkreeftjes dan daphnia. Dat is zeker net zo voedzaam.

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl