Landfase

capra hircus

Hallo,

ik ga hoogstwaarschijnlijk binnenkort een aantal juveniele salamanders van het geslacht Cynops Orientalis overnemen. Ze zitten nog in de landfase.

Ik wil graag weten hoe je aan de salamanders ziet wanneer ze die fase voorbij zijn, dat heb ik namelijk nergens kunnen lezen.

Alvast bedankt,
Jasper

Coen Deurloo

Hier kun je ze zelf toe motiveren (op 1 tot 3 jarige leeftijd) door de omgeving steeds vochtiger te maken, door bijvoorbeeld het water niveau te laten stijgen. Je ziet de huid dan van stoffig naar glad veranderen. Als je een aqua-terrarium hebt kan het ook dat ze hier zelf voor kiezen. Ik neem aan dat je de caresheet al gelezen hebt?

capra hircus

Bedankt voor je antwoord.

Ik had de caresheet inderdaad al gelezen, maar ik kon het er niet in terugvinden.

Maar duurt die landfase echt 1 tot 3 jaar?

Is het dus ook gewoon mogelijk om de beesten in een semi-aquatische opstelling te zetten? met ongeveer 5 cm water erin, of heb je dan een kans op verdrinking?

Coen Deurloo

Citaat van: Jasper Leering op oktober 26, 2007, 08:29:21 PM
Bedankt voor je antwoord.

Ik had de caresheet inderdaad al gelezen, maar ik kon het er niet in terugvinden.

Maar duurt die landfase echt 1 tot 3 jaar?

Is het dus ook gewoon mogelijk om de beesten in een semi-aquatische opstelling te zetten? met ongeveer 5 cm water erin, of heb je dan een kans op verdrinking?

Als je langzaam het water niveau laat stijgen denk ik dat het wel goed zal gaan. Gewoon proberen en goed in de gaten houden.

capra hircus

Ok, bedankt, dan zal ik dat doen.

Roy van Grunsven

Als ze er klaar voor zijn gaan ze het water in. Wat wel helpt is het land gedeelte niet al te aantrekkelijk te maken. Ik had eerst een landdeel met planten en veel schuilplaatsen en niemand ging het water in. TOen ik dit terugbracht tot baksteen met wat potscherven om onder te zitten waren ze binnen een week aquatisch. (ze moeten natuurlijk al wel groot genoeg zijn voor je dit doet)

capra hircus

Ok bedankt voor je reactie.
Ik ga het bakje morgen inrichten. Ik maak een watergedeelte van ongeveer 1/5 van het bakje met een water diete van 1-2 cm.

Of kan ik beter een dieper watergedeelte maken?

En als ik ze een keertje in het water zie, betekend dat dan dat ze klaar zijn voor een aquarium met een landgedeelte en eenwaterdiepte van 15 cm?

Coen Deurloo

Hou het in de gaten en als ze meer tijd in het water doorbrengen dan op het land, zou ik zeggen dat je ze voorzichtig aquatiel kan maken.

capra hircus

Ok, duidelijk.

Ik zal morgen ook wel even foto's plaatsen over hoe het onderkomen van de Vuurbuikjes geworden is. Dan kunnen jullie daar ook nog opmerkingen over plaatsen, dan kan ik het nog veranderen voordat de beesten erin komen.