Nieuwe aanwinsten en wat extra foto`s

kevin

Hier ben ik mijzelf van bewust. Heb dit al jaren zo. En raadt anderen dit wel gewoon af.
Maargoed voer ook op een schoteltje. En bij het wormen eten slikken ze geen steentjes naar binnen ;)

rob

Ik zie het probleem niet zo met dat grind etc. salamanders komen ook in de natuur scherpe steentjes tegen en als ze daar neit tegen konden had de evolutie al lang korte metten met ze gemaakt.

(wil geen commerciƫle zaken aanprijzen maar Rana heeft een webwinkel voor de wasmot)

capra hircus

Ok, ik wist ok niet wat je ze te eten gaf maar een rode muggenlarf zou wel eens van het schoteltje af gaan en in het grind terecht komen. Maar zo is het inderdaad geen probleem.

En ik heb wel een paar keer gelezen (ik weet de bronnen niet meer) dat scherp grind de doodsoorzaak is geweest van salamanders. Ik weet verder ook niet hoe stevig het verteringsstelsel van een salamander is, dat zou ook weer van soort tot soort kunnen verschillen. Ik zou het grind in ieder geval niet bij mijn salamanders steken. Sterker nog, ik had het eerst ook bij mijn ribbensalamanders, ik heb het er toen uitgehaald. Het liefst neem zo min mogelijk risico voor de gezondheid van de salamanders.

Een ding is zeker: zand zorgt niet voor inwendige beschadiging.

Coen Deurloo

Waarom eigenlijk een volledig gesloten bak? Dit lijkt me geen goed plan i.v.m. ventilatie, of is ventilatie juist iets wat N. strauchii niet moet hebben?

Mark

Even over de wasmotten. Er was afgelopen weekend in Gersfeld een lezing over voedseldieren en geloof me wasmotten zijn niet goed voor je dieren. Zelf heb ik ook een aantal juvenielen gehad die ontwikkelingsproblemen vertoonden door teveel voeren met wasmotlarven. Enkele problemen van wasmotlarven zijn teveel vet en een heel slechte calcium/fosfaat verhouding.

De uitkomst van de lezing was btw dat je het beste kunt voeren met bepoederde krekels, die vlak van tevoren gevoerd zijn met iets roods (voor caroteen). Wormen kwamen als basisvoer ook goed uit de bus.

Coen Deurloo

Mark, ik bepoeder mijn wasmotten bijna altijd met Gistocal, een calcium en vitaminen poeder. Is het dan wel geschikt als afwisselend voedsel?

rob

De caroteen, is die voor de rode pigmentatie, een toevoeging uit estetisch oogpunt dus, of is dient het ook een ander belang?

Mark

@Coen: tja als sporadische afwisseling kan het waarschijnlijk geen kwaad, maar ik vraag me af of het veel toevoegt. De diagrammen die ze lieten zien op Gersfeld van wasmotten bevatten eigenlijk alleen vet, eiwitten en as. Voedseldieren die wel goed uit de bus kwamen waren bijv. muggenlarven, tubifex, daphnia, bonenkevers en ovenvisjes. Verder zijn huisjesslakken heel goed als voedseldier. Dit is natuurlijk voedsel voor veel salamanders en ze bevatten ontzettend veel kalk.

@Rob: Beide. Aan de ene kant zien je dieren er beter van kleur uit, wat ik op zich ook wel belangrijk vind. Maar aan de andere kant is caroteen een precursor voor vitamine A. De dieren hebben dus ook daadwerkelijk caroteen nodig in hun dieet.

Overigens blijf ik wel wasmotten voeren aan dieren die snel wat dikker moeten worden...

Coen Deurloo

Bedankt voor de informatie Mark, ik wist niet zeker of bonenkevers zo nuttig waren qua voedingswaarde, omdat ze als larf eigenlijk alleen de bonen eten. Word deze informatie nog ergens gepubliceerd? En, had je mijn reactie op je mailtje nog ontvangen?

Ik zal me maar eens gaan verdiepen in het kweken van huisjesslakken dan...dit zijn toch die 'gewone' bruine slakken die je buiten het meest vind?

kevin

Nou zoiezo bedankt voor de vele extra informatie. En van de wasmotten was ik al bewust dit i.v.m het gedeelte dat ik ook veel reptielen heb. Maar als het voor opkweek gedeeltelijk beter kan zijn voor N. strauchii ga ik nog even navragen.

Voor de strauchii denk ik wel dat er wat ventilatie moet zijn want er moet lijkt mij ook echt nieuw lucht binnenkomen. Misschien bedoeld Harry hiermee dat het echte ontsnappers zijn.

Hetgeen wat ik ze op het moment wil voeren zijn; Rode muggenlarven, Fruitvliegen zo nu en dan kleine wasmotlarven. De andere mogelijkheden moet ik nog gaan bekijken maar ik denk zelf dat ze meer variatie aan kunnen wanneer ze groter zijn.

Nog even over het grind deel ik dezelfde mening als Rob. Daarbij ga ikzelf ervan uit de salamanders die het alsnog doorslikken zullen waarschijnlijk al ziek zijn. Want normaal gesproken mochten ze iets in de mond hebben zie je dat dit uitgespuugd wordt. (Voor Axolotls heb ik liever geen scherp grind).
Daarbij zand kan niet iets opensnijden maar het kan heel makkelijk verstoppen onthou dit ook.

Pamela

Dat kunnen ze misschien in gersfeld wel zeggen over wasmotten, maar degenen met de beste kweekresultaten met strauchii (Kristina Ernst) voert hoofdzakelijk wasmotten.

En wat bepoerde krekels betreft. Dit jaar hebben we onze corsicanakweek met hoofdzakelijk bepoederde krekeld (en caroteen) gevoerd, en we kregen net als mark (die ook krekels voert) vorig jaar dieren met verlamde achterpoten. Terwijl we vorig jaar op wormen en muggelarven allemaal gezonde dieren kregen.

rob

ik snap dat jullie de link leggen, maar met 1 mislukte nakweek mag je bepaalde voedingssoorten niet afschrijven. Het kan aan enorm veel factoren liggen die je niet altijd weet.

Coen Deurloo

Wat mij betreft is afwisseling nog steeds het magische woord?

Wouter

CiteerDat kunnen ze misschien in gersfeld wel zeggen over wasmotten, maar degenen met de beste kweekresultaten met strauchii (Kristina Ernst) voert hoofdzakelijk wasmotten.

Je hoort inderdaad vaker dat wasmotten ideaal voedsel zijn; ik vind het vooral fijn bij import-tylo's. Zoals Rob zegt, herhaalde waarneming is wel echt nodig; ik ben benieuwd of zulke dieren het jarenlang op een wasmottendieet volhouden. Een dikke larve is in ieder geval het laatste wat ik verwacht uit een Turkse bergbeek. Zelfde met het verhaal een paar jaar terug dat wormen slecht zouden zijn voor Cynops cyanurus; bevestiging van zulke waarnemingen is wel echt belangrijk.

CiteerEn wat bepoerde krekels betreft. Dit jaar hebben we onze corsicanakweek met hoofdzakelijk bepoederde krekeld (en caroteen) gevoerd, en we kregen net als mark (die ook krekels voert) vorig jaar dieren met verlamde achterpoten. Terwijl we vorig jaar op wormen en muggelarven allemaal gezonde dieren kregen.

Dat is hardstikke jammer maar wel erg interessant. Calcium lijkt vooral onmisbaar voor de zuidelijke Vuursalamandersoorten, die vaak in de karst (limestone) voorkomen. Wij vonden S. corsica echter in een soort granietlandschap, toch lijken ze enorm slecht te regaren op een calciumgebrek.

Afwisseling, inderdaad.... slakjes (volgens de gersfeld lezing ook ideaal), wormen, krekeltjes etc...

kevin

Pamela hebben deze dieren ook de juiste benodigheden van UV-B licht gehad zodat ze Vitamine D3 kunnen aanmaken want hiermee kunnen ze calcium in hun botten opnemen.
Misschien is dat het probleem geweest misschien heb je er iets aan.