Nieuwsgierigheid kan de gezondheid schaden

Dominick

Er is me net iets vreselijks overkomen met mijn axolotl leucist.
Zoals wekelijks de gewoonte is, was ik met een stuk tuinslang water uit het aquarium aan het laten (sifon-techniek). En zoals jullie allemaal wel weten zit er wat zuigkracht achter dat mechanisme.
Nu had ik niet in de gaten dat Eber (de lotl) uit nieuwsgierigheid (of honger) naar de buis was gekropen totdat ik ineens een soort van 'knal' of 'plop' hoorde... Ik zag een heel paniekerige axolotl wegzwemmen en toen wist ik dat er iets mis was.

Het was pas totdat hij voor het glas kwam zitten dat we de ernst van de situatie inzagen: er is best wel wat schade aangericht.

• de rugvin is gescheurd, hangt er nog maar losjes aan
  • staart is gebroken, er is een open wonde aan de staart
  • zijn gezonde achterpootje ziet rood en lijkt ook wat beschadigt

In de bijlage steekt een foto die de situatie samenvat...
Is mijn axolotl nu afgeschreven? Of moet ik me niet al te veel zorgen maken omwille van hun regeneratieve eigenschappen?
Zijn er nog stappen die ik nu best kan ondernemen, zoals een tripje naar de koelkast?

Ik heb hem gekocht met één pootje dat aan het teruggroeien was (niet uit medelijden gekocht, maar dat was de enige leucist met een clownskop), en het pootje was zo goed aan het teruggroeien! Je zag het met de dag groter worden, maar dit had wel als gevolg dat zijn algehele grootte wat achterbleef, zeker in vergelijking met zijn tankmaatje, die echt op korte tijd al een pak groter is geworden. De situatie zal er nu wel niet op verbeteren...

Niels D

Dat ziet er lelijk uit, maar volgens mij kan dit nog redelijk terug groeien. Je moet blijven letten op schimmel en hou de bak hygiënisch. Mocht de staart gaan afsterven dan zul je hem waarschijnlijk af moeten knippen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Dominick

En als er wel een schimmel op komt, wat kan ik dan het beste doen?

joost.v.wijk

Zout toevoegen aan het water (3-4 gram per liter). Prefentief kan dit ook wel.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Dominick

En is het een idee om hem al in de koelkast te plaatsen? Of zorgt een trager metabolisme ook voor een tragere genezing?

Niels D

Ik zou hem niet preventief in de koelkast zetten. De wond geneest voor zover ik weet sneller als hij warmer zit.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Dominick

Ok, dan laat ik hem zo zitten! Nu maar fingers crossed dat er geen schimmel op komt én dat ik niet hoef te gaan knippen...

Ik ben er al heel de tijd echt slecht van, en dat ik misschien ga moeten knippen in mijn axolotl maakt het er echt niet beter op.  :(

Niels D

Het is inderdaad geen prettig karwei, maar ik heb het al twee keer bij een salamander gedaan. Het dier geeft hier echter nagenoeg geen reactie op, wat het iets draaglijker maakt. Het zal ook ongetwijfeld een andere gewaarwording voor de dieren zijn als die wij zouden hebben, daar wij over een ander zenuwstelsel e.d. beschikken. Ik zeg hierbij uiteraard niet dat ze er geen last van hebben.

stijnzeger

Bij ons is het ook een keer gebeurt, en je merkt geen verschil in gedrag en ze hebben niks moeilijker. Het is alleen niet zo mooi.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Dominick

Ondertussen zijn we twee dagen verder en hier is een kleine update met hoe hij het nu doet:

Gisteren (dus één dag na het ongeval) was hij enorm schuw, hij zat heel de tijd weggestopt (oké, dat doet hij sowieso enorm vaak, maar nu nog meer) en het was dus ook heel moeilijk om er een fotootje van te maken.
Hij heeft wel goed gegeten, een halve regenworm (van een behoorlijk formaat), en dan één blokje tubifex (laat op de avond).
Het gehavende staartdeeltje stond stijf op zijn gezond stukje staart, als hij rondzwom dan bleef dat deeltje stijf staan. Ook het pootje hing maar slapjes aan zijn lichaampje.

Vandaag (twee dagen na het ongeval) zit hij nog steeds veel weggestopt, maar ik heb hem eens buiten het bloempotje gejaagd, om hem te proberen te voeten en dat lukte niet. Hij weigerde voedsel tot zich te nemen.
Verder vind ik dat het er wel goed uit ziet, hij gebruikt zijn pootje terug. Of alleszins een beetje. Het heeft terug de vorm van een gewone poot, en ik heb hem er al mee zien rondstappen.
En het staartje zwiept ook terug mee, net zoals vroeger.
Het rugvinnetje hangt er nog maar losjes aan, en ik heb geprobeerd hem te pakken te krijgen om het los te kunnen krijgen, maar dat was zonder succes. Op de foto zie ik een lijntje waar het vinnetje er nog aan hangt, dus ik hoop dat het op die plaats gaat loskomen...

Niels D

Het ziet er uiteraard nog lelijk uit, maar het gaat de goede kant op. Hopelijk blijft her herstel spoedig gaan.

Dominick

En ik dacht dat het aan de betere hand was, maar ik had blijkbaar toch een inschattingsfout gemaakt.
Gisteren hing de staart nog maar heel losjes aan het lijfje, en vandaag bleek de staart verdwenen te zijn.
Eigenlijk mag je dat 'verdwenen' best letterlijk nemen...

Hebben axolotls de neiging om hun afgevallen lichaamsdelen op te eten? Of is er een kans dat tank-mates dat doen? Want ik wou de staart bijhouden, maar ik vind hem echt nergens terug...

Niels D

Ik neem aan dat de axo nog leeft? Die staart groeit dan vanzelf weer aan, maar dat duurt even. Het zal me niet verbazen als hij zijn eigen staart heeft opgegeten.

Dominick

Hij leeft nog, en lijkt er echt geen last van te hebben! Hij eet nog even goed als voordien en hij lijkt ook over de grootste schrik heen te zijn. (Dwz dat ik hem terug af en toe duidelijk te zien krijg...)

Toch jammer van de staart, maar ik denk dat hij hem (voor voedingstoffen oid) beter kan gebruiken dan dat ik kan.  :D

Dominick

Ik heb 'm nu al een aantal keer proberen te resizen maar de foto blijft groot uitvallen... dus mijn excuses hiervoor.

Het leek me wel leuk voor jullie om eens te zien hoe het nu met de kleinste gaat. Eigenlijk gaat het heel snel. Bij wijze van spreken is er van de ene dag op de andere een vin rondom de staart gekomen, en sinds eergisteren zijn er al duidelijke structuren te zien in de vin.

Het bovenste witte gedeelte zijn volgens mij staartwervels die aan het regeneren zijn, en het onderste weet ik niet, maar het sluit alleszins mooi aan aan de intacte staart!