Agressie bij Axolotls

Patrick

Hallo allemaal!

Dit is mijn eerste post, dus laat ik mezelf eerst even voorstellen. Ik ben Patrick en heb sinds een jaar 2 leucistische Axolotls genaamd Cho'gath en Kog'maw. Ik vind ze zo geweldig dat ik een maand geleden een kleine wildkleur heb erbij heb gehaald, genaamd Ohm'bri. Veel vragen die ik had heb ik hier op het forum kunnen vinden en zo dus ook op kunnen lossen. Alleen zit ik sinds een paar weken met een probleem waar ik niets duidelijks over kan vinden.

Beide komen uit het zelfde nestje en zijn dus ook even oud en zijn beide mannetjes, maar nu toont Cho'gath (de iets grotere) agressie naar Kog'maw (de dus iets kleinere). In 2/3 dagen tijd heeft Kog'maw 3 bloederige pootjes en mist hij een punt van zijn staart. Het is zelfs zo erg dat het lijkt alsof hij bang is voor Cho'gath, aangezien hij naar achteren kruipt wanneer de andere in de buurt komt en is alleen maar bezig met zich te verstoppen. Tot een paar weken geleden geleden zaten ze bijna constant tegen elkaar aan. Ik geef ze om de dag een flinke regenworm te eten, maar Cho'gath heeft alsnog de neiging om naar alles te happen, waaronder dus ook de planten en zelfs de filteruitlaat.

Mijn vraag is dus, heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand wat ik hiermee moet doen? Ik zou het namelijk verschrikkelijk vinden als ik Cho'gath weg zou moeten doen of wanneer Ohm'bri (de jongste, die momenteel nog apart zit) erbij komt hij/zij aangevallen wordt door hem.

Nog een laatste ding, het zal waarschijnlijk wel raar klinken maar de agressie is sinds ik een mosbal heb gehaald begonnen... Ze gingen hier beide regelmatig op zitten, maar Kog'maw leek dat het leukste te vinden. Kan het zijn dat Cho'gath territoriaal is om de bal?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten Patrick

Maxim M.

League of legends fan neem ik aan?

In ieder geval welkom ;)

Niels D

Welkom op het forum. Agressie bij axolotls kan weleens voorkomen, hoewel ik er zelf weinig ervaring mee heb. Kun je misschien een foto van je setup maken en vertellen hoe groot hij is. Hoe makkelijker de axolotls elkaar uit de weg kunnen gaan, hoe minder slachtoffers er vallen bij confrontaties. De redenen voor de agressie kunnen anderen hier waarschijnlijker beter uitleggen, want ik heb eerlijk gezegd geen hoge dunk van het intellect van de axolotl. Ze zijn vaak lomp en onbehouwen.

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Patrick

Haha ja een League of Legends fan, vond de namen ook wel passend voor deze monsterlijke dieren met een eindeloze honger :)

De bak is 80x35x50 en beide Axolotls zijn rond de 20 cm, maar ze gaan voornamelijk in de rechter hoek zitten bij de javavaren. Terwijl ze in de linker hoek tussen meerdere planten kunnen zitten. Ik heb Cho'gath tijdelijk apart zitten om erger te voorkomen.

joost.v.wijk

Bak lijkt me prima. Misschien wat meer schuilplekken creƫren d.m.v. keien?

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Patrick

Ik heb ze een paar dagen uit elkaar gehad, eergisteren weer bij elkaar gezet en alles ging redelijk goed. Maar nu keek ik vanochtend en zag ik dat 1 pootje van Kog'maw tot op het bot kapot gebeten is.. :(

Ik weet nu niet wat ik ermee aanmoet, zowel de situatie tussen die 2, als het pootje.

Dominick

Over het gedrag kan ik niet zoveel zeggen, maar dat pootje komt wel in orde!  :)
Goed in de gaten houden dat er geen schimmels opkomen, en voor de rest doet het beestje al het werk.  ;)

Salasander

Normaal gedrag, moet zeggen dat de mijne de laatste tijd ook agressiever zijn dan normaal. Mijn witte heeft haar beide voorpoten verloren, zijn ondertussen al bijna volledig terug gegroeid (veel regenwormen geven), mijn gouden is ook voor het eerst in 7 jaar zijn voorpoot kwijt. Mijn zwarte heeft sterke botten precies en verliest dus enkel stukken vel aan zijn poten en staart. Enkel de wildkleur is nog niet toegetakeld, misschien is hij de oorzaak van de spanningen (hij zit er nog maar een paar maand in terwijl de andere al 7 jaar bij elkaar zitten).
Als je dit echt ambetant vind is dit de oplossing: voldoende voeren en met de hand/pincet afzonderlijk, zodat ze niet op dezelfde plek in het rond happen en zo een poot van een ander kunnen mee hebben.

Patrick

Ik heb ze altijd al beide apart eten gegeven, maar Cho'gath lijkt te denken dat hij iedere keer eten krijgt wanneer er iemand langsloopt en hapt dan naar alles, ook planten, keien en filter in en uitgang. En ook zonder dat er iemand in de buurt is hapt hij naar alles wat voor z'n neus komt. Ik zit er daarom aan te denken om hem weg te geven :(. Kog'maw is momenteel zo toegetakeld (staart, 4 opgezwollen pootjes en 4 tenen missen) dat ik hem in een bakje met laag water heb moeten zetten, aangezien hij bijna geen kracht meer heeft om naar de oppervlakte te zwemmen. En ik kan me alleen maar voorstellen dat het  steeds erger wordt.
Ik ga nog even proberen of het minder wordt wanneer ze nog meer te eten krijgen.

Hoe herken ik trouwens of er schimmel op de wond zit? Er zit momenteel wel iets van witte plukken rond de wond van het pootje, maar dat zouden ook stukken vel kunnen zijn...

The.Raptor

Ik zou wat meer verstop plekjes maken,

met wat stenen of bloempotten of holle buizen...

Salasander

Dat wit pluis is schimmel, niet zo erg, een axolotl kan daar wel tegen. Water verversen helpt denk ik wel.

Dat is inderdaad precies wel een agressieve axolotl.

Patrick

Is dat echt agressiviteit? Want als ik em aan het observeren ben lijkt het meer een eindeloze honger.. Ik heb ze nu alle 3 tijdelijk apart zitten en ik ga ze gewoon nog vaker voeren (2x per dag) in de hoop dat dat het probleem oplost. Ik ga ook voor meer verstop plekjes maken.

joost.v.wijk

Is volgens mij ook geen agressie. Heeft inderdaad meer te maken met de opwinding om te eten. Alle salamanders reageren nu eenmaal op beweging, en axo's zijn hier beslist geen uitzondering op.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Asfaloth

Ik heb ooit is gelezen dat 80cm goed is voor 2 Axolotls..
als je een 3e erbij neemt zou je voor een 100cm bak moeten gaan.

Misschien een idee?

Salasander

In een 80 cm bak kunnen er ook gerust 3.