salamanders zoeken in zuid Spanje deel II

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

rob

Ik heb afgelopen week doorgebracht in de omgeving van Nerja, in zuid Spanje, op een uurtje rijden van Malaga. Dit is dus nog wat zuidelijker dan Wouter.

Ik heb van tevoren al wat stroompjes opgezocht met de hoop dat ik daarbij in de buurt genoeg poelen en natte plekken vond om salamander te vinden. Ik heb wel 15 'rio's' bezocht, en ze stonden allemaal droog! het was bizar hoe droog het daar was. Ze schijnen de laatste jaren een enorm tekort te hebben aan water. Het stuwmeer dat ik zag op weg naar Granada (het alhambra ligt daar) had ook maar weinig water, dit zie je goed aan de verkleuring van de oever.

Ik heb wel een aantal hagedissen te pakken gekregen, waaronder de spaanse muurhagedis en een gecko (weet niet precies welke, nog ff uitpluizen)

rob

-

rob

-

Coen Deurloo

Leuk verslag Rob, hoeveel graden was het daar?

rob

Overdag 22 tot 25 graden.

Ik weet niet precies wat de nachtelijke temperaturen waren. Je kon buiten zitten, maar het was frisjes

rob

Nog even een aanvulling. De waterspreeuw, in Nederland een zeldzaam beestje kwam ik tegen langs een beekje dat door het hart van Granada liep.

Op een foto zie je ook nog een gele kwikstaart, slecht te zien helaas!

rob


kevin

Mooie foto`s en mooie vondsten.

Persoonlijk denk ik dat de gecko een Tarentola sp. is.
En zou ik gokken op Tarentola mauritanica. Maar dat is gewoon moeilijk op zich.

Wouter

Leuk Rob, top die waterspreeuw. De gekko is inderdaad een T. mauritanica, niet zo moeilijk aangezien er in Europa maar een Tarentola voorkomt.

Droogte; inderdaad een enorm probleem, ook tijdens onze reis een weekje eerder. Richting het oosten is het inderdaad dan nog een stukje droger (wij hadden nog flink beboste gebieden).

André

wauw super mooie foto's van die waterspreeuw

Anthony

Nice pictures the wagtail is called a gray over here in the uk i have one come to my garden most days for meal worms.

naeff002

mooie diertjes allemaal. Die andere foto is een kwikstaartjes zker.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus