ziekte/schimmel aan de mond

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rik

Hallo allemaal  8)

Ik heb nu ruim 2jaar 4 Axolotl's (2 mannetjes en 2 vrouwtjes) ze leven allemaal vrolijk samen in het aquarium en hebben ook regelmatig een nieuwe kroost.
Nu heeft het ene vrouwtje sinds een paar maanden iets wat op een wond leek, aan haar linker-mondzijde.
Ik dacht dat het een wond was en daarom dat het weer zou genezen na verloop van tijd.
Maar nu begint het er steeds vreemder uit te zien en de andere kant van haar mond begint er ook steeds vreemder uit te zien.
Het is juist wel een heel levendige axolotl, eten gaat prima, zwemmen doet ze vrolijk voort en eieren komen er ook nog aan de lopende band uit. Ze volgt mij ook altijd als ik in de buurt kom, zoals ze daar altijd al het voortouw in heeft genomen (de anderen doen dit iets minder).
Daarom twijfel ik ook nog steeds of het nu echt een ziekte is, of niet.
De andere axolotl's hebben helemaal nergens last van, dus een schimmel lijkt me ook niet waarschijnlijk.
Hopelijk kan iemand hier me iets meer vertellen.
Ik heb wat foto's gemaakt van de mond van het vrouwtje.

Groetjes,
Rik

Jeroen.S

Het lijken wel op hol geslagen cellen.

Flux

Ja, dit zijn inderdaad carcinomen/tumoren. Als het kwaadaardig is zal het nog verder in grote toenemen. Ik heb echt geen idee wat je hiertegen zou kunnen doen, sterkte in ieder geval!

Niels D

Hopelijk groeit het enkel buitenwaarts, zodat het dier kan blijven eten. Nog nooit zo gezien.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

stijnzeger

Ht ziet eruit als een soort snorretje  ::)
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Jeroen.S

Hallo Rik, Mogen wij jou fotos misschien gebruiken voor www.axolotlgroepnederland.nl

Rik

Jeroen, dit mag je zeker doen, als je wil kan ik je eventueel ook de originele bestanden doorsturen, die zijn iets duidelijker dan de linkjes hier op het forum.

En allemaal bedankt voor de snelle reacties, maar wat ik er uit opmaak is: dat hier waarschijnlijk niets aan te doen is? :(

Salasander

Denk dat je al naar een dierenarts zult moeten gaan maar of die iets gaat kunnen doen kan ik niet zeggen.