Tylototriton shanjing nakweek ontvangen per post

rob

SInds een jaar of 5 houd ik nu salamanders, maar de laatste 2 jaar is het wat meer serieuze vormen gaan aannemen.

In mijn expansiedrift heb ik 1 principe waar ik me aan hou, en dat is dat ik alleen nakweek aanschaf. Dat betekent dat je vaak wat duurder uit bent, en dat je dieren juveniel zijn bij aanschaf. De prijs heb ik er voor over, en het zelf opkweken tot volwassenheid vind ik persoonlijk net de uitdaging. Dan is het kweken met de dieren des te bevredigender.

Afgelopen zomer heeft salamanderland jonge NK shanjing aangeboden waarop ik er direct 5 gereserveerd heb. Dhr. Schultschik heeft de dieren maandag op de post gedaan, en vandaag, donderdag kwamen ze levend en wel aan. Het is een standaard postpakkettendoosje (scrabble woord!!) dat gevuld is met krantenproppen. Daarin zitten kleine plastic bakjes waarin alle dieren per stuk verpakt zijn. In elk balkje zit een prop vochtig keukenpapier. Het is wel kwaliteitspapier, want het valt niet uit elkaar na 3 dagen vochtig te zijn geweest.

Het duurt nog een jaar of 4 voordat ik deze dieren tot volwassenheid gebracht heb (als ik geen uitval heb), maar dat is net de uitdaging. Dus voor degenen die nakweek willen bestellen in 2017, de inschijving is begonnen  ;) :D
Het schijnt dat shanjing, nadat ze gemorpht zijn een lastige periode voor de boeg hebben, maar laten we het beste er van hopen.

Met het ontvangen van deze dieren zie je maar weer dat je eigenlijk van zo goed als alle soorten nakweek kan krijgen als je maar wat rondneust en navraag doet.  

Onderstaande foto's zullen mijn verhaal wat verduidelijken.

rob

Op de laatste foto zie je een overdrachtsbewijs waarop staat dat het nakweek is etc.

De juvenieltjes zijn nog donker, de echte shanjing-tekening moet nog komen als ze "opdrogen".

WIe heeft er tips over hoe je ze zou moeten houden? op internet lees je verschillende verhalen.
Ik ben niet op zoek naar algemene tips over juvenielen, het liefst krijg ik reacties van mensen die ooit juvenielen shanjing of andere landgebonden tylototriton hebben gehad, óf over meer kennis beschikken bijvoorbeeld door internet, connecties etc.

kevin

Mooie nieuwe aanwinsten.

Hoe ik de kleintjes zou huisvesten opdezelfde manier als mijn volwassen dieren. Foto kan je hiervan zien.
Maar alleen dan kleiner en zonder een stukje water. Lekker veel mos gebruiken wat kurkschors erin.

En kwa voeren muggenlarven proberen aan te bieden. Fruitvliegen. En verder weet ik hun grootte niet dus kan er daar verder niks over zeggen.

Het principe ook wel richting T. marmoratus juvenielen eigenlijk.

Erwin Bakker

Ik heb er vandaag ook 9 over de post gekregen uit Engeland. Ben van plan ze relatief droog te houden met een zeer ondiep waterbakje.

Hugo

Ha Rob,

Gefeliciteerd! Ziet er top uit!
Ik hoop dat je een mooie populatie nakweek dieren kan voorbrengen in de hobby!
Heel veel succes en plezier ermee!
Hou ons op de hoogte!

petro pees

Rob,
We hadden het in een ander topic nog over afwisseling,
dat geldt zeker voor jonge dieren!
Verder zou ik me wat de grote van het voedsel betreft,
houden aan hetzelfde wat je aan de nakweek van je
andere tylo"s hebt gegeven of geeft.
Krekeltjes zijn relatief makkelijk,zoals je op de beloofde
plaatjes kan zien.(aldaar  ;) )

Tylototriton Shanjing

Coen Deurloo

Erg leuke dieren en leuke foto's, zo krijgen mensen een beter beeld van de methodes die salamanderland hanteert, super! Ik ben gisteren bij Mark Bakkers langs geweest, en die heeft zelf ook jonge shanjings, ik neem aan dat hij wel wat tips voor je heeft.

Spider

Hallo Rob,

Ze zien er zeer goed uit. Succes met ze.

groetjes van Annette