Overzicht hoe het met een aantal salamanders gaat.

0 Leden en 4 gasten bekijken dit topic.

kevin

Had even zin om een klein overzicht te schrijven van de vorderingen van het houden van een paar soorten tot dusver.

Tylototriton shanjing:
Deze zien er op het moment lekker dik eruit. En het vrouwtje waarvan een stuk van de staart eraf was is bijna volledig geregenereerd ondertussen.

Neurergus strauchii strauchii:
Deze zitten in een bak met mos. Als ik vind dat het te droog word maak ik het weer ietsjes vochtig. Voor het geval ze uitdrogen. Ze zitten voor nu op een dieet van fruitvliegen en rode muggenlarven. Steeds als ik er nieuw voer in leg zien ze er de volgende dag er weer lekker dik eruit dus ik heb hier wel goede vertrouwen in nog.

Ommatotriton vittatus:
Zien er goed gevoerd en dik eruit 2 stuks worden al definitief een man en de andere is het nog afwachten bij het hele kleintje die ik erbij had zie je ook bij dat die goed groeit en dat die steeds mooier word. Verwacht zelf dat er wel 2-3 vrouwen tussen zit. Maar dat is alleen nog een verwachting. Deze hou ik wel bij een luchtvochtigheid van 80-90% ongeveer.

Triturus marmoratus:
Beginnen al hele mooie dieren te worden zien er lekker dik uit en worden steeds mooier naar mijn mening. Wil ze binnenkort proberen kleine wormen te gaan voeren.

Triturus karelinii:
Daar heb ik nog de meeste zorgen bij helaas. 1 man denk ik is volledig aquatiel en lekker dik. Zag er vorige week 1 heel raar doen weet niet wat er aan de hand was denk nu misschien een vervelling. Want er is er geen dood en ze doen allen weer normaal. Dan is er van 1 van de vrouwen denk ik een stukje van de staart gebeten wanneer dit gebeurt is weet ik helaas niet. Ondertussen is er 1 nieuwe volledig aquatiel aan het worden dus ben benieuwd hoe het met de andere 3 gaat komen.

Cynops pyrrhogaster:
Heb ik de thermostaat bij aangedaan en 1 van de vrouwen begint erg dik te worden nu en de man begint wat blauw te vertonen dus wie weet heb ik hier over paar maanden nakweek van.

Ambystoma mexicanum:
Zoals altijd zien ze er goed uit en wil ik begin Januari een kweekpoging met ze gaan doen als de vrouwen lekker dik zijn.

Mochten er nog vragen zijn stel ze gerust. ;)

rob

Leuk verhaal Kevin, hoeveel dieren heb je van elke soort?

Coen Deurloo

Leuk stukje inderdaad, dit zouden we eigenlijk allemaal moeten doen....super!

kevin

Ik heb van alles minimaal 3 dieren behalve van de T. shanjing dat zijn er maar 2.

Exacte aantallen geef ik liever niet door krijg vaak mails van mensen die willen ruilen of kopen. Met hetgeen dat ik van bepaalde ook buiten salamanders om grote aantallen heb. Voor degene die het graag willen weten en waarvan ik weet dat ze deze doeleinden hebben kan ik het pmen. Hoop dat hier begrip voor is. ;)

kevin

Ik zat me nu wel te bedenken om op Coen zijn reactie in te gaan het mogelijk maken van een eigen blok waar anderen in kunnen kijken en lezen. Desnoods voor de salamandervereniging leden. Misschien een idee of niet. ;)

Coen Deurloo

Zeker een leuk plan...ik weet uit ervaring echter dat het moeilijk is om dit soort dingen structureel bij te houden, de verzorging zelf kost al tijd genoeg in mijn geval.

Een soort 'blog' dus voor ieder lid over hun soorten...hmmm stof tot nadenken!

driessens rudi

Kevin, ik wilde graag weten of je soms iets "speciaals" doet om ze aquatiel te krijgen? Of wacht je gewoon af ? Klinkt misschien raar, maar ik heb hier al de raarste verhalen over gehoord.

kevin

Deze had ik gewoon in een bak met water gezet. Met een eilandje erin waar ik Java-mos overheen gelegd had. Deze bezoeken ze nog welleens in de avonduren of zitten op het pompje te rusten.

Maar ligt maar net aan welk diertje je aquatiel wil maken. Want bij bijvoorbeeld de marmers en vittatussen zou ikzelf het waterpijl langzamerhand omhoog brengen.

driessens rudi