Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

Kale bodem, schuine ogen

013

Tot voor kort had ik geen bodembedekking in mijn Neuergus-bak. Het viel me op dat de dieren soms een vreemde houding aannamen, een voorpootje wat meer gebogen en dan een beetje naar een kant overhellend. Later raakte ik met iemand bij lokale aquariumzaak in gesprek over kale bodems. Hij vroeg: "zitten je dieren niet constant naar zichzelf te kijken in de weerspiegeling van de glazen bodem? Vissen doen dat vaak." Toen wist ik het: de salamanders zien zichzelf in de bodem als ze die vreemde houding aannemen!

Sinds kort heb ik dus een laagje grind op liggen en zie ik ze nooit meer zo vreemd doen. Iemand anders die dit ook gemerkt heeft?

Maxim M.

Mijn verrucosus lijken er volledig geen last van te hebben en de bodem is zelfs spiegelglas.

joost.v.wijk

Ik ben sowieso altijd al een voorstander geweest van een bodembedekker. Ik wil best geloven dat een bak zonder grind- of zandbodem effect heeft op salamanders (of het nadelig is, is weer een ander verhaal).

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

ANDRÉ-ARTHUR

ik had ook geen bedekking op de bodem van mijn P.waltl-bakken en ik heb er nu al geruime tijd al een dun laagje zand in zitten,zodat ze niet meer naar zichzelf kijken..
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

Peter Vliem

Citaat van: ANDRÉ-ARTHUR op maart 21, 2013, 10:37:40 AM
ik heb er nu al geruime tijd al een dun laagje zand in zitten,zodat ze niet meer naar zichzelf kijken..

Schrokken ze van zichzelf? ;D

Ik heb altijd bodembedekking in mijn bakken gehad, dus dit gedrag komt mij niet bekend voor.
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus