Beste en meest goedkope manier om zolder te koelen

013

Ja hoor, daar is het eerste topic over warmte weer! Ik wil dit jaar een airco op zolder plaatsen om de boel te koelen. Niet alleen voor de salamanders, maar ook omdat ik er zelf ook veel tijd doorbreng. 's Zomers staat de zon pal op de dakkapel en dat kan de temperatuur aardig oplopen. Gedoe met ijsflessen en het verhuizen van de dieren heb ik eigenlijk niet veel zin meer in. Zoals ik zei: ik zit zelf ook vaak in die hitte.

De vraag is nu wat de beste manier is om de ruimte te koelen? Ik lees gemengde verhalen over de mobiele airco's. Beter zou dan een splitairco zijn? Of zijn er andere, beter opties.

Met welke kosten moet je rekening houden?

Kortom, wie kan meer vertellen?

jimmy

Misschien eerst is interessant om te bekijken of je wat meer kan isoleren of eventueel ramen kan afdekken.er is een test geweest van test aankoop op zowel mono als split toestellen.
Mono toestellen bleken waardeloos,er was geen enkel toestel dat bij een buitentemp van 32 Gr. De kamer kreeg gekoeld tot 25gr.
Splittoestellen kunnen dit wel maar zijn dan ook weer duurder en ze verbruiken stroom(veel)
Beste koop was split van airwell 1100 euro en carrier 1600 euro.

013

Klinkt interessant.

Kan ik die test ergens online vinden? Ik ben met name benieuwd naar de extra stroomkosten. Welbeschouwd gaat het slechts om een aantal weken per jaar, maar ik schrik een beetje van verhalen dat het 1000 euro extra kan kosten...

Is er een soort checklist voor wat je zelf nog kan isoleren?

jimmy

• Het stroomverbruik is niet mals! Om er een idee van te krijgen, zijn we uitgegaan van een scenario waarbij de toestellen jaarlijks 500 kWh koude in een lokaal moeten brengen. Dat komt ongeveer overeen met een werking gedurende 30 dagen van 8 uur of 20 dagen van 12 uur. Er is opnieuw een duidelijk verschil tussen de monobloctoestellen en de splitmodellen: bij de eerste mag u in dat geval rekenen op een factuur van €46 tot €68, bij de laatste blijven de kosten "beperkt" tot €26 tot €44. De verklaring zit hem weerom in het feit dat monobloctoestellen extra moeten werken om de nieuw binnengekomen warme lucht te koelen.

Dit is wat zij aangeven over verbruik.(test aankoop)

Maxim M.

Een 50 euro per jaar zou dus in Belgie/nederland meer dan voldoende zijn om een kamer koel te houden.
Dat valt dan best nog mee eigenlijk.

jimmy

ligt er natuurlijk wel aan hoeveel warme dagen er zijn, de groote van de kamer en hoe laag je de temp wil krijgen.

@ts:wat ook vrij goed werkt is zon en warmtewerende folie voor op het raam.zal toch ook wel weer wat graadjes minder zijn ;)

joost.v.wijk

Citaat van: 013 op april 23, 2013, 10:40:39 AM
Ja hoor, daar is het eerste topic over warmte weer! Ik wil dit jaar een airco op zolder plaatsen om de boel te koelen. Niet alleen voor de salamanders, maar ook omdat ik er zelf ook veel tijd doorbreng.

Misschien ook handig om te vertellen om welke salamandersoorten het gaat. Veel salamanders kunnen enkele weken hoge temperaturen prima aan hoor, mits ze in goede gezondheid zijn. Ik heb jaren verschillende salamandersoorten op een zolder gehouden, zelfs bij temperaturen met uitschieters van 30°C.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

MartinS

Citaat van: joost.v.wijk op april 23, 2013, 09:24:35 PM
Ja hoor, daar is het eerste topic over warmte weer! Ik wil dit jaar een airco op zolder plaatsen om de boel te koelen. Niet alleen voor de salamanders, maar ook omdat ik er zelf ook veel tijd doorbreng.

Misschien ook handig om te vertellen om welke salamandersoorten het gaat. Veel salamanders kunnen enkele weken hoge temperaturen prima aan hoor, mits ze in goede gezondheid zijn. Ik heb jaren verschillende salamandersoorten op een zolder gehouden, zelfs bij temperaturen met uitschieters van 30°C.

Hier hetzelfde. Ik heb de afgelopen jaren ook enkele van mijn dieren op zolder gehouden, ook soorten die liever wat koeler gehouden worden. Hierbij ook hoge temperaturen, daarbij kwam de watertemperatuur vaak ook de 30 graden. Ik heb de afgelopen twee jaar geen uitval gehad door de warmte. Bij dieren die in goede conditie de zomer in gingen zag ik weinig tot geen verandering in gedrag. Als je iedere dag goed de bakken nakijkt en waar nodig water ververst mogen die paar warme dagen in ons kikkerlandje geen rol spelen  ;)

Als je toch wil koelen met bijvoorbeeld een mobiele airco zou ik eerst kijken naar je isolatie. Bij een slecht geïsoleerde ruimte waar de warmte makkelijk binnen komt gaat een mobiele airco het lastig krijgen. Een misschien is die isolatie wel weer net genoeg om de temperatuur zonder airco acceptabel te houden.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Niels D

Ook hier wordt het vaak wat warmer, maar het wordt niet snel boven de 30C. Nadeel van een airco die koelt door de luchtvochtigheid naar beneden te halen dat de ruimte een stuk droger wordt, wat niet optimaal is voor landsalamanders. Ik zou sowieso met een split werken. Zolders zijn wat moeilijker koel te houden, hoewel het vaak de eerste kamer is die in aanmerking komt om er een hobbyruimte van te maken. Bij ons op zolder is het echter al snel te warm, terwijl de rest van het huis koel blijft.

Wij hebben zodoende voor de kleine slaapkamer gekozen, waarbij we 's avonds het raam openzetten en overdag een wit laken voor het raam hangen. Met "voor" bedoel ik vanaf de buitenzijde gezien, zodat de zonnestralen het laken raken en niet het glas van het raam. Dat scheelt aanzienlijk veel warmte. Reflecterende folie scheelt ook een aantal graden.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

013

Citaat van: joost.v.wijk op april 23, 2013, 09:24:35 PM

Het gaat om de 4 Neuergus crocatus die ik nu een jaar heb. Vorig jaar doorstonden die ook probleemloos de hitte in de ruimte. Maar ik wordt er zelf zenuwachtig van, zit ook vaak op zolder en wil in de toekomst eventueel temperatuurgevoeligere soorten gaan houden. Mijn droom is ooit Salamandra's te houden. Maar dan moet dat wel verantwoord zijn, natuurlijk. Bedankt voor alle informatie in ieder geval. Meer tips zijn welkom.

Morgen komt er een mannetje kijken en hij gaat een prijs afgeven. Het zou fijn zijn om de ruimte op echt warme dagen op zo'n 25 graden te kunnen houden.

Steven DC

Een zolder koelen lijkt me een bijzondere opgave. Je zit niet enkel met zonnestralen op het dak, maar evengoed met de warmte die stijgt uit de kamers eronder en eventueel van de zonbeschenen muren. Ik denk dat als je je zolder echt koel wil houden voor bijvoorbeeld salamandra terrestris dat je echt alles van die zolder extra moet isoleren, dus ook de vloer. In de dag alles afgesloten houden en 's nachts de ramen open. Een niet-geïsoleerde zolder koelen met een airco, gaat je snel een hoge energiefactuur opleveren + dat je moet investeren in de aankoop van de airco...