enig advies bij stervende axo?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Igneel Bob Foley

hey allemaal!

alweer een tijdje geleden dat ik iets poste! reden is dat ik net terug kom van een avondje uit, en mijn axolotl op de kop op de bodem drijft... niet in staat om zichzelf omhoog te houden. Nu heb ik hem in een pan gezet met laagwater en in de koelkast met koelkast op warmste stand(standje 1).
Maar ik hoopte dat jullie misschien een oplossing weten? ik zag het namelijk al een tijdje aankomen, hij is namelijk zwaar ondervoed. in 4weken tijd heeft hij zon 5 wormen opgegeten, reden hiervoor is dat hij de wormen niet meer naar binnen gewerkt kreeg, nu dacht ik dat hij wel weer zou eten als ik de bak goed rond de 20graden kreeg maar dit bleek niet te werken... heb ook al geprobeerd om een worm door midden te knippen en die aan hem te voeren maar het gaat er niet in... rode bloedwormen heeft hij nooit gegeten en dat krijg ik er nu ook niet in bij hem...

Het blijkt een erg moeilijke strijd te zijn om de bak op de juiste temperatuur te hebben, ik woon in amsterdam op de 6e etage en de zon staat van 3 tot 10 in mijn kamer, nu heb ik ten alle tijden me raam wagenwijd openstaan en overdag de gordijnen dicht en ik gooi de hele dag door flessen ijs in de bak maar dat verhelpt de temperatuur maar een uurtje op zijn best.

heeft iemand een wondermiddel of adviezen hoe verder te handelen? (bv zou het werken om hem in de koelkast gekoeld te houden en te proberen of hij dan een worm eet?)

iemand nog een tip of kan ik er beter een einde aan maken door hem uit ze leiden te verlossen?

excuses voor mijn belabberde nederlands vanavond, zoals ik al eerder melde kom ik net terug van uitgaan en ben dus niet in de meest nuchtere staat....

bedankt voor alle adviezen!

bouffonne

kun je geen foto van de axo plaatsen?
Niet eten kan meerdere oorzaken zijn.
Het is nu al goed dat je hem in de ijskast zet.
wat zijn verder je waterwaardes?
heb je buiten de axo nog andere dieren erin?

joost.v.wijk

Citaat van: Igneel Bob Foley op augustus 31, 2013, 03:21:04 AM
ik zag het namelijk al een tijdje aankomen, hij is namelijk zwaar ondervoed.

heeft iemand een wondermiddel of adviezen hoe verder te handelen?

Zo lijkt het erop dat je het dier gewoon enorm verwaarloosd hebt...

Enige advies wat ik dan zou geven, is stoppen met verzorgen van dieren...


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Igneel Bob Foley

het is de enige axo in de bak(80cm) en die word regelmatig verschoont, waterwaardes zijn mij niet bekend.
Moet er wel even bij vermelden dat ik terug gekomen ben van vakantie, en mijn huissitter hem elke dag heeft proberen te voeren, nadat ik terug kwam heb ik geprobeerd hem bij te voeren, bak goed te koelen, bak verschonen.
Verder heeft hij wel vaker over de anderhalfe jaar die ik hem nu heb wel eens een tijdje gehad waarin hij slechter at, ik hoopte dus dat het nu ook weer na een tijd weer beter zou gaan!

Niels D

Ik kan me er wel wat bij voorstellen dat je het even afwacht. Wat mij betreft adviseer ik je niet om geen dieren meer te verzorgen, zoals onze subtiele forumpiraat voorstelt  :P, maar je moet wel beseffen dat als je de ideale situatie voor een axolotl niet kan creĆ«ren je misschien een ander huisdier moet kiezen, ook voor jezelf uiteraard. Spaart je een hoop extra werk en ellendige situaties. In de koelkast zetten is in ieder geval een goede keus. Bij het houden van dieren loop je uiteraard vroeg of laat altijd tegen sterfte aan.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl