kleine salamandertjes gezocht voor beginner

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

hen123drik

Beste,

Ik heb sinds een maand een aquarium omgebouwd tot een 'paludarium' met de maten 80x30x40 (lxbxh). waarbij ik qua oppervlakte ongeveer 50/50 water en landgedeelte heb en het water ongeveer 10 cm diep is. Er zit geen verwarming in maar wel een buitenpomp. Het landgedeelte heb ik geheel gemaakt van turfblokken met daarop mos en verschillende soorten varens en in het water zitten o.a. javavaren en nog een andere soort.

Nu de planten het goed doen wil ik er graag wat diertjes in hebben. Ik heb nagedacht over kikkers maar dat is toch wel een heel gedoe en die schijnen ook herrie te kunnen maken. Bovendien heb ik geen gaas tussen de lichtkap en het water en dat schijnt o.a. met het voer en de kikkers niet handig te zijn.

Ik heb dus besloten dat een paar kleine mooi gekleurde salamandertjes wel mooi kunnen zijn mits mijn bak geschikt genoeg is. Heeft iemand die in de aanbieding? Liefst voor maximaal 5 euro p.s. en aangezien ik nieuw ben in deze sectie van 'leven in een glazen bak' ook niet al te moelijke soort.

In de buurt van Wageningen zou ideaal zijn, dan hoef ik niet het halve land door te rijden voor een paar salamanders.

mvg,

Jan Jansen

Niels D

Het is in potentie wel een mooie bak voor Bombina orientalis (vuurbuikpad) moet ik zeggen. Deze maken weinig herrie, maar zijn wel goed in ontsnappen. Het waterdeel is voor bijvoorbeeld een aquatische salamandersoort aan de kleine kant, hoewel Hypselotriton orientalis (vuurbuiksalamander) het er best goed in zou doen aangezien het een flinke bak is. Deze maakt echter nagenoeg geen gebruik van het landdeel als deze volwassen is. Vuurbuikpadden zullen in deze bak het niet alleen goed doen, maar zich ook voortplanten als de temperaturen en dergelijke gunstig zijn.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Roy van Grunsven

Ik heb jonge Hypselotriton cyanurus en werk in Wageningen. Die zou je over kunnen nemen. Ze zitten nu nog regelmatig op het land maar als ze ouder worden, worden ze echt aquatisch. Dan zou ik het water wat dieper maken.
(als je iets wil vinden over deze soort, kun je beter onder de oude naam Cynops cyanurus zoeken)