Axolotl in de vijver, vraagje

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jasper

In onze achtertuin zit een kleine plastic vijver waarin het me leuk lijkt om Axolotls te houden. De vijver vriest bij vorst altijd dicht, dus dan zou ik de Axolotls naar binnen willen halen. Dan kunnen ze overwinteren in het aquarium van de Marmers die in de tussentijd een koele landrust krijgen.

Ik vraag me alleen af of de vijver ook ontsnappingsvrij gemaakt moet worden. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze eruit kruipen en van katten en reigers hebben wij geen last. Ook hebben we elk jaar padden in de vijver die dan door een ontsnappingsverhinderende constructie er niet meer in of uit kunnen.

Ik hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft!
Hypselotriton Oriëntalis 3.2.4
Pachytrion Archospotus 1.0.0
Triturus Marmoratus 0.0.4

Niels D

Ik heb geen ervaring met een vijver, maar we hebben hier wel een axolotl buiten zitten en dat gaan erg goed. Deze zit in een aquarium dat tijdelijk buiten staat. Als het gaat vriezen gaat alles echter direct naar binnen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Jasper

Citaat van: Niels D op oktober 31, 2013, 12:09:14 PM
Ik heb geen ervaring met een vijver, maar we hebben hier wel een axolotl buiten zitten en dat gaan erg goed. Deze zit in een aquarium dat tijdelijk buiten staat. Als het gaat vriezen gaat alles echter direct naar binnen.

Niels, bedankt voor je antwoord. De temperatuur zal inderdaad het probleem niet zijn. Als de vijver diep genoeg is en niet dichtvriest kunnen ze het hele jaar door buiten. Maar ik heb het antwoord op mijn vraag op caudata.org gevonden, voor degene die het interessant vindt.

Axolotls kunnen zelf geen vijvers uitklimmen omdat de pootjes hun gewicht niet kan dragen. Verder wordt het zeer afgeraden om ze in aanraking te laten komen met inheemse amfibieën ivm mogelijke ziekteoverdrachten. Volgens een aantal topics op caudata moet de vijver zo gemaakt worden dat er niks in of uit kan...

Hypselotriton Oriëntalis 3.2.4
Pachytrion Archospotus 1.0.0
Triturus Marmoratus 0.0.4

Niels D

Dat gaat dus een hoop moeite kosten als je dit wilt doen. Ik zou in de toekomst graag P.waltl in een buitenvijver willen houden, maar dan moet ik ook een landdeel afzetten en dit ontsnappingsvrij maken. Dat gaat me ook een hoop werk opleveren. Leuk om over te fantaseren, daar het voorlopig nog wel even gaat duren voordat ik dit kan realiseren. Zo zit ik eraan te denken om in dit verblijf een composthoop te maken, zodat dit weer voer aantrekt. Een stapel houtblokken zou niet alleen hetzelfde doel dienen, maar kan ook gebruik worden als plaats om te overwinteren. Zeker als je de blokken deels ingraaft.

Een vijver volledig amfibie-dicht maken is echter een hele opgave. Vooral L.vulgaris lijkt uiteindelijk alle buitenterraria te vullen. Dat wordt dus een uitdaging.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

henkie

#4
idd leuk beestje die p watl ;),kunnen deze salamanders het hele jaar in een vijver gehouden worden?en kun je er ook vissen bij in houden.hier gaat namelijk denk in maart 2014 als de vorst uit de grond is een vijver komen.hij is hoofdzakelijk voor goudvissen maar zat al beetje te denken om er ook een paar schildpadden in te doen maar werd mij afgeraden vanwege de scherpe nagels en zo het folie kapotmaakten misschien zijn deze salamanders een optie voor mij.

joost.v.wijk

De combi vis met salamander is geen goede zet. Daar kun je genoeg over vinden hier op het forum.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Jasper

Ik denk dat grotere salamandersoorten zoals Axolotls en P. Waltl wel met een schooltje Chinese Danio´s samengaan in de vijver. Er zal dan wel af en toe visje verdwijnen denk ik ;D Goudvissen en salamanders samen lijkt me geen goed idee, ik merkte ook dat de inheemse soorten uit onze andere vijver wegbleven nadat er goudvissen inwamen. P. Waltl kan ook het hele jaar buiten, maar zorg ervoor dat de vijver niet dichtvriest!
Hypselotriton Oriëntalis 3.2.4
Pachytrion Archospotus 1.0.0
Triturus Marmoratus 0.0.4

joost.v.wijk

Ik heb eens een schooltje Chinese Danio's bij een kleine soort gehad, H. orientalis. Dit schooltje van 5 was een dag later een schooltje van 3, en weer een dag later was het schooltje weg.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

henkie

oke,maar kan niet veel info vinden van de p.waltl weet iemand een site?

joep

zolang je vijver niet bevriest,no problem

henkie

hoe zit het met de axolotl in een vijver,deze is 95 cm diep en zal in de winter dichtvriezen maar hou een stukje ijsvrij doormiddel van een hete pan op het ijs te zetten,kunnen de axoos dit overleven.

Peter Vliem

Hete pan  ???
In plaats van dat je gewoon een ijsvrijhouder koopt, is veel praktischer lijkt me.
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

Michael Clerc

Citaat van: Peter Vliem op december 30, 2013, 06:53:35 PM
Hete pan  ???
In plaats van dat je gewoon een ijsvrijhouder koopt, is veel praktischer lijkt me.

ja en de kosten zijn het niet damm wat zijn die dingen cheap.  ;D
SALAMANDERS
-----------------
6x Ambystoma Mavortium
4x Ambystoma Tigrinum
4x Ambystoma Mavortium Melanostictum
6x pleurodeles waltl
6x Pleurodeles Waltl
5X Triturus Carnifex
6x Lissotriton Italicus
4x Salamandra Salamandra Fastuosa
4x Salamandra Algira Tingitana Tahgramet

PADDEN
---------
3x Bufo Melanostictus

REPTIELEN
------------
2x Varanus Acanthurus

henkie

ijsvrijhouders nog nooit van gehoort.maar ff gegoogld en is idd handig.