Kleurengenetica

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Salasander

Na 8 jaar axolotls kweken en houden begon het wat te vervelen. Tot ik mijn cursus genetica eens doornam.

Nu ben ik dus testkruisingen aan het uitvoeren om te zien hoe alle kleuren overerven.

Tot nu toe heb ik dit al geprobeerd/gevonden:

albino x albino = 100 % albino
koper x koper = 100 % koper
donker wildkleur x wit = 100 % wildkleur (heterozygoot, dus drager van wit)
heterozygote wildkleur x wit = 50 % wit en 50 % wildkleur

Nu heeft mijn koperen vrouw eitjes gelegd. En volgende larfjes zijn eruit gekomen:
wit: 19/91 = 20,88 %
wildkleur: 40/91 = 43,96 %
koper: 35,16 %

Dus de vader is dus volgens mij de heterozygote wildkleur man (andere man die er bij zat op dat moment was een gouden, maar die laat zich precies altijd onderdrukken door de grotere wildkleur).

Als ik de witte en wildkleur larfjes bijeen tel en wat afrond kom ik uit dat:
2/3 van de jongen dus wildkleur/wit zijn
1/3 van de jongen koper zijn

Iemand al enige idee hoe koper overerft tegenover andere kleuren? Als ik mij niet vergis zijn er al meer dan 2 genen met gemoeid en is koper niet recessief of dominant.

Ondertussen zit er ook een koperen man en albino man in de bak.

Ik vermoed dat albino net als wit recessief is tegenover wildkleur.
Idem voor goud t.o.v. wildkleur.

Wat ik nog kan uitproberen is koper x goud en koper x albino en wit x goud en wit x albino.
Ik heb dus:
mannen: koper, goud, wildkleur (drager van wit) en albino
vrouwen: wit en koper

Dan is er ook nog de kans dat de kleuren geslachtsgebonden overerven, dat moet ik nog eens bekijken.

Hier enkele foto´s van het nageslacht:








joep

goed bezig jongen,
maar tegewoordig is genetica veel moeilijker dan de erwt van mendel
ik fok al 50 jare knagers,telkes weer een nieuw feitje/mutatie
degu`s&chinchilla`s blijken geen 2,maar 4 chromosoomdelingen te hebben,
dus nog meer kansen/dominant-recessief etc
ambystomasoorten blijken te kunne trouwe met verwante soorten,en toch hun eigen identiteit te blijven behouden.
je maakt een beerput open hier
zolang je enkele kleurtjes fokt,no problem
maar,,,,
het mooie van genetica is de link met mensen
vele mutaties kunnen lethale en semi-lethale gebreken hebben
minister gerda verburg heeft een witte haarlok,als ze trouwt met een zelfde gen,kan ze blinde en dove kids krijge,gelukkig is ze lesbisch,lol
dit komt vaak voor bij katte en hamsters,etc
zo kan ik vele mutaties beschrijven, etc

DannyS

#2
Erg leuke observaties.
Ik ben zelf ook bezig  met het voorbereiden van een kweek/onderzoeksprojectje.
Ik wil van alle kleursoorten axo's een man en een vrouw hebben en dan selectief kweken en kijken wat er uitkomt.
Later kan ik ook op afmeting gaan klooien, kijken wat dat uitvreet. Of het enig toegevoegde waarde heeft wetenschappelijk (betwijfel het, zal vast al tig keer zijn gedaan) weet ik niet, maar het lijkt me leuk om te doen.

Sent from my GT-S6310N using Tapatalk

Salasander

Ik doe hier inderdaad geen correct wetenschappelijk onderzoek. En ik word er al zeker niet voor betaald.
Het zou gewoon tof zijn om een gedacht te hebben hoe de kleuren ongeveer zouden overerven.

De larfjes doen het goed. Ik merk wel op dat sommige koperkleurigen eerder albino zijn aan het worden dan koperkleurig. Ben eens benieuwd wat dat gaat geven.
Heb 30 wildkleurigen weg gedaan want 91 larfjes is wat te veel om op te kweken.

Salasander

Ondertussen zijn alle wildkleurs en bijna alle witte verkocht (nog 4 te koop).

De koperkleurigen zijn al goed gegroeid. En ik merk 2 verschillende kleuren op, licht tot bijna wit en dan eerder geel tot bijna licht wildkleur. Ben benieuwd hoe die nog gaan uitgroeien. Denk dat er ongeveer de helft lichte en de helft donkere zijn.

4 lichte en 1 donkere (volledig rechts, de linkse kop dat er half op staat is ook een donkere)


Van links naar rechts: licht koper, wit, donker koper


Licht en donker koper


1 witje, de rest zijn allemaal kopers



2 witte en 1 licht koperen

Niels D

Ben benieuwd hoe die dieren zich zullen ontwikkelen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Salasander

Nieuwe foto´s, de achterpoten komen er ook al goed door. Heb 24 koperkleurigen. Ga er 4 bijhouden voor te zien hoe ze verder ontwikkelen, de rest mag al verhuizen.
Ongeveer de helft is eerder roosachtig van kleur en de andere helft is vrij donker, bijna wildkleur. Maar moest je er een wildkleur naast houden zie je wel nog zeer duidelijk het verschil.






david868

 koper x goud zou ik doen ;)

hoe noemen ze deze morph ?

Salasander

Blijkbaar enigma. Er staat ergens een site online met iemand in Amerika die alle kleuren kweekt en verkoopt.

Mijn kopere vrouw legt constant eitjes.

Maar ik vind niemand die de koperkleurige dieren wil overkopen.

Zolang deze nog niet weg zijn begin ik niet met de opfok van andere.

david868

Citaat van: Sander Bauwens op februari 24, 2014, 02:56:53 PM
Blijkbaar enigma. Er staat ergens een site online met iemand in Amerika die alle kleuren kweekt en verkoopt.

Mijn kopere vrouw legt constant eitjes.

Maar ik vind niemand die de koperkleurige dieren wil overkopen.

Zolang deze nog niet weg zijn begin ik niet met de opfok van andere.


de prijs verlagen of aan een goede dierenwinkel verkopen  ;D