Kweekpoging Triturus marmoratus

0 Leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Ron Duijn

Ga je ze allemaal opkweken?
Bij mij zijn nu ook de eerste 20 uit het ei.
Cynops orientalis
Cynops cyanurus
Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
Triturus marmoratus
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Lissotriton italicus
Ambystoma mavortium
Ambystoma mexicanum
Salamandra algira tingitana

StevenZ

Nee, ik heb al zo'n 150 eitjes aan een ander forumlid geschonken, vind het ook zonde om ze weg te gooien. Zelf wil ik zo'n 40-30 gemetamorfoseerde diertjes overhouden.

StevenZ

De larfjes groeien goed, van de 38 eieren die tot nu toe zijn uitgekomen heeft slechts 1 het loodje gelegd. Heb vandaag m'n Triturus marmoratus (Clermont-Ferrand) in een 15 Liter glazen aquarium gedaan, en heb er zeker geen spijt van, dit geeft zo veel mooier zicht dan een plastic curverbak.

Ron Duijn

Ik heb ook nog wat juvenielen zitten van vorig jaar, die gaan binnenkort ook in een glazen bak.
Zitten nu ook in een curver, het onderhoud en de verzorging is makkelijker, maar je hebt er zo inderdaad
veel minder plezier van.
Cynops orientalis
Cynops cyanurus
Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
Triturus marmoratus
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Lissotriton italicus
Ambystoma mavortium
Ambystoma mexicanum
Salamandra algira tingitana

StevenZ

Het gaat goed met de larfjes, het is echt geweldig om ze op de watervlooien te zien jagen, eerst stilhangend in het water tot ze een watervlo zien, vervolgens de watervlo volgend en als hij dicht genoeg is pakken ze 'm in een snelle beweging. Vind zelf die blauwe staartrand van de larven ook echt geweldig mooi.

Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

StijnH

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

StevenZ

Bedankt! Mijn watervlooien stek is "op" en kan geen nieuwe vinden, ben echt al bij zo'n 20 slootjes/vijvertjes/poeltjes geweest en ben nu wel even klaar met zoeken. Nu voer ik fijngesneden tubifex, wat er ook prima in gaat.

Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

StevenZ

Ja, maar het vervuilt het water wel sneller. Ik heb inmiddels al weer een goede watervlooienstek gevonden, in de meest dichtstbijzijnde vijver waarvan ik dacht dat er geen watervlooien in zouden zitten omdat er ook vissen in zitten.... Ik voer dus weer watervlooien.

De grootste larven hebben nu echt al duidelijk achter en voorpoten (op de foto is het niet echt goed zichtbaar) en zitten nu in een 80*40*40 cm aquarium.

StevenZ

De larven groeien goed en beginnen nu steeds meer op salamanders te lijken, ik wil ze zo groot mogelijk het land op proberen te laten gaan want dan kan ik gelijk in stukjes geknipte regenworm voeren.

StijnH

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

lau44

Ga je regenwormen stukjes met pincet voeren?

StevenZ

Bedankt voor de reacties.
Citaat van: lau44 op april 19, 2014, 05:07:11 PM
Ga je regenwormen stukjes met pincet voeren?

Nee, dat zou veel te veel werk zijn  :). Als ze het land op zijn voer ik ze gekweekte wormen (beginnende met kleine wormen), die ik in kleine stukjes knip en op vochtig dubbelgevouwen keukenpapier/wc-papier leg, zo heb ik de ouderdieren ook groot gekregen.

Sinds afgelopen week voer ik ze tubifex, niet in stukjes gesneden want ze zijn nu groot genoeg, dit wil ik blijven doen tot ze het land op zijn.

StevenZ

Ze leggen nog steeds eitjes, maar het wordt wel minder nu, zo'n 40 eitjes zijn in de afgelopen week gelegd.