Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Paramesotriton hongkongensis

0 Leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Henk Wallays


kevin

De onderste is een mooie exemplaar met die staart.

Coen Deurloo

Weer geweldige foto's Henk! Ik kan het blijven zeggen, ben iedere keer weer onder de indruk.

jemull

Idderdaad weer hele mooie foto's.
De laatste vind ik persoonlijk de mooiste, zo in zijn volle lengte.

Steven DC

Knappe Foto's Henk! Mooi Scherp!!!  :o

Henk Wallays

Wel ik ben al niet meer zo zeker dat bdit eigenlijk wel hongkongensis is... denk eerder aan een donkere chinensis vorm omdat  :

de buiktekening vrij vaal gekleurd is
er gele punten in de okselholtes van de poten zijn
de wrat structuren vrij groot zijn...

enne.. ze ondertussen eitjes aan het afzetten zijn.


Hier nog enkele shots
een bleker vrouwtje

Hier de gek gekleurde staart

Hier de drachtige vrouw

Henk Wallays

Een man (buiten voorplantingstijd

Bij dit dier zie je die gele vlek goed


Jef Janssens

ik heb dezelfde ,maar ik noem ze chinensis???  de mijne hebben een zeer groffe wratstructuur,gele puntjes in de oksel en die rare staartkleur.mischien moeten we dit eens uitzoeken,ik vond ze eerst nogal bruin voor een chinensis.

kevin

Bij de hongkongensis die ik gehad heb allemaal.
Zat op de kop een richelstreep wat uitliep in een V.
Wat ik bij deze dieren niet zie eigenlijk.

Ik heb helaas geen foto waar dit goed op te zien is maar hier kan je het het beste op zien.

Henk Wallays

Wel het verhaal van de recente Paramesotriton blijft voorrduren. Ik heb daarin ook enkele zeer bleke dieren. Ik bezit een groep van 6 dieren w.o. 2 mannen. Ze zijn ondergebracht in 2 bakken.

Dit is een zeer bleek drachtig vrouwtje

Hier heb je ze van wat dichter


Ondertussen heb ik een paar eitjes verwijderd. De dieren begonnen er aan te sniffen ... mogelijk eindigen ze dan als aperitiefhapje.
Ik verwacht er eigenlijk niet veel van, want toen de dieren hier binnenkwamen waren de mannetjes niet echt meer in broedstemming en indien ze al van tevoren bevrucht waren zou het wel eens kunnen dat met al die stress en getransporteer ook niet goed komt. Maar we wachten af gewoon verder .... (met de vingers gekruisd).

PS. Let ook hier op die oranje achtige staart... dat is duidelijk wel een constante in de hele groep die ik heb. Ook bij de mannen.

kevin

Mooi vrouwtje. Ik had toendertijd ook dan een paar uit de dierenwinkel.
Maar ik verwacht dat ze dan bij mij thuis gepaart hadden. Dit omdat;
het daar koud was en bij mij warm. En het vrouwtje had 7 eieren gelegd.
4 Beschimmeld helaas en 3 uitgekomen die na 2 weken overleden denk hierbij aan te weinig zuurstof in het water. Dus ben benieuwd hoe het daar gaat. ;)

Fred S.

Ik zag deze dieren vandaag bij een handelaar in Alkmaar. Op zich een mooie soort, maar ze waren rond de rug en staart wat ingevallen. Er zaten wel enkele dikkere exemplaren bij. Mijn verstand zei me laat maar zitten, maar ik twijfel toch een beetje. Zou dit, met flink voeren en evt ontwormen, een leuke soort zijn of  was mijn eerste ingeving juist? Er zaten ook ribbensalamanders deze zagen er steviger uit, maar ook die heb ik alleen bekeken.