Kerstcadeau? Eitjes van mijn lichte verrucosus!!

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chris Schouten

Je zou haast denken dat de eitjes die bedekt zijn met zand een veel grotere kans hebben van overleven. Betere camouflage is er bijna niet.

Ben erg benieuwd naar de verdere foto's
Triturus marmoratus - 0.0.5

®ob

Bij deze de beloofde foto. Crappy, maar ik wilde ze even fotograferen langs een meetlint.

Dit zijn de grootste larven, die ik alle 3 uit de bak van de ouderdieren heb gevist. De andere larven zijn minstens 1,5 cm kleiner, daar komen ook nog pics van.

Het zijn geen dikkerds, dat weet ik, toch hebben ze voedsel in overvloed... zijn er mensen die zelf verrucosus-kweek ervaring hebben (!!) met tips?

Mark

#17
Ervaring in overvloed hehe :D

Indien verrucosus larven vrijwel onbeperkt voer tot hun beschikking hebben zullen ze iig niet verhongeren. Het feit dat ze niet enorm dik lijken kan komen omdat het grootste gedeelte van het voedsel dat ze opnemen direct wordt gebruikt voor de groei. Daarnaast zie je vaak dat de groei in het begin vrij langzaam is maar zodra het eenmaal begint, het steeds sneller gaat. Op een gegeven moment kan je ze bijna non-stop voeren.  ;D

Bij welke temperatuur houdt je ze overigens? Bij wat hogere temperaturen (>20 C) groeien ze meestal sneller. Als ze wat groter zijn zou ik de temperatuur overigens laten zakken zodat ze zo lang mogelijk larf blijven.
(Het is overigens maar de vraag of je ze zo snel mogelijk wilt laten groeien. Zelf ben ik geen voorstander van de "salamander massa productie" waarbij dieren binnen een jaar worden opgekweekt waarna er meteen weer mee wordt gekweekt. Je hebt niet echt een goed idee wat de lange termijn gevolgen hiervan zijn...)

®ob

Dank je voor de feedback Mark.

Ik ben daar zelf zeer zeker ook geen voorstander van. Ik heb zelf nu zo'n 20 larfjes die ik opkweek. Ze zitten bij kamertemperatuur, net als de ouderdieren.

Er is continue voedsel, dus ik denk idd dat het dan aan de (verschrikkelijk) harde groei ligt.

®ob

De 3e lichting eitjes is net afgezet door mijn lichte verrucucosus. Ik doe er niks voor, geen waterverversing, geen temperatuurswisseling, het gaat gewoon vanzelf!

Opvallend is wel dat het telkens maar +-40 eitjes zijn die ik vind in de bak. Waarschijnlijk zitten er nog velen verstopt tussen de planten, maar toch, het zijn dus veel afzettingen met telkens maar weinig eitjes.

Van de vorige 2 afzettingen heb ik van elk groepje 1 of 2 achterblijvers. Deze heb ik gevoerd aan de ouderdieren, ik ga alleen verder met de sterke larven.

®ob

vandaag heb ik mijn eerste 2 morphs uit de bak kunnen halen. Ze zijn beide 5 cm in lengte, en in blakende gezondheid.


petro pees

ziet er te gek uit,blijft koddig dat jonge spul
Tylototriton Shanjing

®ob

Gister heb ik een klein bakje aangeschaft waar ik de larven in kan fotograferen. Helaas was het licht niet optimaal en heb ik geen tijd om nog eens te gaan zitten. Maybe morgen. Voor nu alvast een idee van mijn larven en bijna-morphs!

driessens rudi


Coen Deurloo

Toch mooie foto's! Dat is trouwens mooi fijn zand...hoe kom je daar aan?

®ob

Bij gebrek aan beter heb ik gewoon zilverzand gepakt. Ik koop daar elke maand zo'n zak van 25 kilo van voor in het kanariehok. Weet niet of het de waterwaardes aantast, maar het is alleen bedoeld om een foto te maken, daarna gaan de dieren terug naar hun eigen (plastic) onderkomen.


Coen Deurloo

Rob! ik zou zeggen, kies een leuke voor de frontpage, geweldige foto's!

Hugo

Wow! Rob,

Fantastische pics!
Leuk hoe je bij dit topic ons op de hoogte blijft houden van de ontwikkelingen!
En met zulke foto's is het natuurlijk altijd een succes!

Op z'n Barry Stevens gezegd:
gewoon doorgaan...!


petro pees

Nou Rob,
Dat van die foto's weet je nu wel,maar wil toch effe kwijt dat
die laatste HELEMAAL TE GEK IS!  8)
Tylototriton Shanjing