Id : hainanensis/asperrimus/wenxianensis

Henk Wallays

Dit diertje stamt nog van ongeveer 2 jaar terug en heb ik van een andere houder overgenomen. Het dier stelt het erg goed en is eigenlijk vrij makkelijk te houden, wat het nu juist is is me nog niet duidelijk, maar op basis van het Chinese handboek lijkt het eerder op T. hainanensis is . Volgens beelden op het net lijkt het eerder op T. asperrimus(werd in Duitsland verkocht als asperrimus, maar ja... dat zegt niet zoveel).
Is een zeer gewillige eter en erg rustig dier.

Enkele beelden genomen om de Id' eventueel te vereenvoudigen

Dier is wel dik , maar je ziet niet veel van de rib uitsteeksels

De cloaca is gekleurd

Een zicht op de buik met al of niet transversale lijntjes

Verder een bovenaanzicht van de kop (niet al te breed, maar ... 't is wel een vrouw !)

Wouter

T. wenxianensis! T. asperrimus en T. hainanensis hebben beide duidelijk de dorsolaterale wrattenrijen, die missen compleet bij dit beest. Ik neem ook aan dat het niet groter is dan 160 mm.

Als het goed is heeft Ester van Strien nog een koppel van deze, Mark en ik hebben ze ook allebei gehad. Interessant maar hele saaie beesten!

Henk Wallays

Saai , hoezo saai ..  ;D ;D Ik vind ze net superleuk !!  :o

Harry

Ik houd het ook op wenxianensis, want ik heb ze zelf gehad en ze zien er hetzelfde uit. Inderdaad makkelijk te houden. Zeker in de winter koud en droog.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Henk Wallays

Dat droog lijkt me inderdaad een belangrijke enne niet alleen bij deze Tylototriton.
Trowuens bij wenxianensis zou de cloaca hetzelfde kleur hebben als de rest van het lichaam... maar de rest van de wenxianensis beschrijving komt aardig in de buurt van dit dier. Hoe dan ook een leukerdje ...

Wouter

Klopt, die beschrijving is erg vaag, ik heb de originele abstract (details zijn op tylototriton.org te lezen).

Saai... ze doen niets, maar daarbuiten zijn ze voor de fanatiekeling natuurlijk erg boeiend... Mijn dieren groeven hun eigen holen met hun voorpoten waar ik enorm van stond te kijken. Deze beestjes neigen veel meer naar Echinotriton dan Tylototriton!