Huisvesting Triturus marmoratus

0 Leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Chris Schouten

Kleine update:

Inmiddels plant verwijdert die langzaam aan het wegzakken was. Reden was vooral de grote wortel die ik moest inkorten om in te passen. Ook heb ik een stuk aardewerk toegevoegd. Ik kon nergens mooie stukken schors vinden dus het wordt maar uit de natuur halen. Wordt alleen even kijken of ik het nog moet behandelen. Ook heb ik het java mos verwijdert van het stroom gebied. Het onderste deel was klein beetje aan het afsterven door gebrek aan licht en het was zo gegroeid dat er geen oppervlakte stroming meer was. Wel fungeerde het als een ideale natuurlijke filter. Misschien ga ik nog een klein sponsfilterachtig iets aanbrengen in de top van de waterval.



Verder heb ik nog een deksel gefabriceerd voor goede ventilatie. Deze moet alleen nog verder afgesloten worden aan de zijkanten met gewichtjes.



Alleen de achterkant moet nog worden afgesloten. Dit kan door middel van nog meer gaas of door blokjes hout. Als iemand een ander idee heeft laat het maar weten.

Triturus marmoratus - 0.0.5

Coen Deurloo

Ziet er goed uit! Je kan in de gaten achterin wat keukenrol of filterwatten proppen, dat werkt prima.

Chris Schouten

Vandaag ben ik naar alex toegeweest en heb 5 Triturus marmoratus aangeschaft.

Ook heb ik snel een fototje geschoten voordat ze zich zouden verstoppen.



Meteen toen ik ze erin zette dook er 1 de waterval in. De andere 4 kropen langzaam naar verschillende schuilplaatsen toe. Wanneer ik morgen voer ga halen zal ik nog wel wat duidelijkere foto's maken.

IIG alex bedankt voor deze mooie dieren en ik hoop dat ze bij mij goed zullen groeien.
Ook iedereen bedankt die de bouw van het paludarium gevolgd hebben en adviezen hebben gegeven.
Het waterniveau is op advies van alex nu flink gedaald en dat zou zo blijven totdat ze interesse in het water gaan tonen. De guppy's blijven voorlopig in hun kweekbak. Dit kan later nog veranderen.

Aangezien alles klaar is zal ik de volgende foto's in een ander deel van het forum plaatsen.
Triturus marmoratus - 0.0.5

Chris Schouten

Vandaag iets opmerkelijks tegengekomen en ik weet niet wat ik ermee moet doen.

Een van mijn salamanders vondt ik terug in mijn vleesetende plant.

Ik heb snel foto's genomen en hem daarna verwijdert.

Na het licht uitgedaan te hbben begon hij weer te bewegen.

Nu is mijn vraag natuurlijk of dit schadelijk is. Ik ga me snel verder inlezen over de plant. Aangezien ik nergens de indicatie kreeg dat deze schadelijk was.


De Foto's zijn van een slechte kwaliteit maar haast was geboden. Tips voor het maken van beter zijn uiteraard welkom.

De daredevil


Nog 1


Gebroeders


Verstopte


Diner


Triturus marmoratus - 0.0.5

Coen Deurloo

Geen idee of de verteringssappen van de plant schadelijk voor de salamander zijn, maar ik zou de plant er uit voorzorg wel uithalen. Als het goed is is de binnenzijde van die plant bedekt met naar binnen gerichte haartjes waardoor kleine diertjes er niet meer uitkunnen, wellicht heeft een salamander hier ook moeite mee.

Chris Schouten

#65
Ik ben wat gaan rondkijken op het wereldwijde web en ben wat te weten gekomen.


Er zijn dieren die totaal geen effect ondervinden van de  Sarracenia. Ook zijn er maar bepaalde rassen van vleesetende planten waarvan bekent is dat deze amfibien en reptielen kunnen verteren(doden). Deze exotische planten hebben weinig gemeen met de  Sarracenia en vele andere soorten.

Ik kies er op dit moment voor een afwachtende houding. Wel zal ik elke dag de plant inspecteren voor eventuele bewoners. Ook hou ik de sala in de gaten die erin heeft gezeten. Als het goed is weet ik hem of haar te lokaliseren.

De dingen die ik gevonden heb staan hieronder.

CiteerWhile those predators use carnivorous places as foraging homes, there are some arthropods which depend upon carnivorous plants to even a greater extent. There are species of mosquito (Wyeomyia smithii) which live, as larvae, in the pitchers of Sarracenia pitcher plants! A kind of midge (Metriocnemus knabi) also lives in pitcher plants like Sarracenia purpurea. (I more to say about insects that live in Sarracenia elsewhere in the FAQ.) Darlingtonia has, in addition to a different species of midge (Metriocnemus edwardsii), a little critter sadly called a slime mite! Its far more attractive Latin name is Sarraceniopus darlingtoniae.

CiteerQ: What digestive acids do they make, and are they dangerous?

Dionaea
Dionaea muscipula

Nepenthes ventricosa
Nepenthes ventricosa
digestive glands A: The trick with this answer is that carnivorous plants do not make "acids", at least in the sense of stick-your-finger-in-and-watch-it-corrode. The compounds that carnivorous plants make to digest food are quite mild. They are digestive enzymes which dissolve the protein in the prey. Weak enzymes.

The enzymes that have been detected in carnivorous plants include amylase, chitinase, esterase, lipase, peroxidase, phosphatase, protease, and ribonuclease. The enzymes responsible for digestion in Nepenthes have not really been isolated, but there are studies underway (as there have been for years) to understand them better. If you are really insane about trying to find out more, refer to Barthlott et al. (2007). If you need me to look this information up for your school report, I haven't got the time. Go to the library and read Barthlott for yourself. Page 42 should help.

Do not overlook the previous FAQ entry, which mentions how some carnivorous plants impress organisms like bacteria and much larger creatures to help perform the digestive tasks.

CiteerOther carnivorous plants (such as Heliamphora) rely on bacteria to produce the appropriate enzymes. In this case, the plants themselves do not excrete the digestive juices. The food just rots, and the carnivorous plants absorb the decomposed molecules. Many plants, such as Sarracenia (and notably Sarracenia purpurea) rely upon both their own enzymes and bacterially generated enzymes. This is called a symbiotic (or mutualist) relationship, because both organisms benefit from the cooperation. The plant enjoys the bug-soup digested by the bacteria, while the bacteria get a nice place to live. Incidentally, as I have noted earlier in the FAQ, bacterial symbioses are common in the animal world--termites have bacteria in their guts that enable them to digest wood, and humans have E. coli in their guts to help them with their digestion.

BRON: .sarracenia.com/faq.html]http://www.sarracenia.com/faq.html
Triturus marmoratus - 0.0.5

®ob

Het drinken van enkele druppels benzine is niet dodelijk... of het goed voor je is, dat is een andere vraag.......

zou je zo ook niet moeten kijken naar je plant? het mag dan wel niet dodelijk zijn voor je salamander, maar goed zal het in elk geval niet zijn, dus waarom het risico lopen?

petro pees

Het verterende sap zit enkel onderin de beker van de plant,zelfs als het dier ermee in aanraking is geweest zal het enkel met de staart gebeurt zijn.Mocht dat zo zijn is er nog niets aan de hand het sap is niet sterk genoeg om een dier van die grote aan te tasten,mits ie er niet langer als ongeveer 48 uur in zit.(zelfs dan is er waarschijnlijk geen kans op schade!)
Het beste is sowieso altijd het zekere voor het onzekere te nemen en dit soort planten niet bij je sally,s te plaatsen.
Wel wil ik de opmerking plaatsen dat het een plant is die veel in paludariums wordt gebruikt.(Waar o.a. gifkikkertjes zitten)
Petro
Tylototriton Shanjing

Kenny

Citaat van: petro pees op juni 15, 2008, 08:42:41 PM
Wel wil ik de opmerking plaatsen dat het een plant is die veel in paludariums wordt gebruikt.(Waar o.a. gifkikkertjes zitten)
Petro

...en soms ook eitjes in gevonden worden, ik zou me geen al te erge zorgen maken over je sala's, uit zulke plantjes geraken ze wel uit.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

®ob

Kenny, kun je me een voorbeeld noemen van een salamander waarvan de eitjes in een vleesetende plant gelegd worden?


Kenny

Citaat van: Rob Keulers op juni 15, 2008, 09:08:38 PM
Kenny, kun je me een voorbeeld noemen van een salamander waarvan de eitjes in een vleesetende plant gelegd worden?



M'n antwoord sloeg eigelijk op petro z'n reply over het paludarium en de gifkikkertjes
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Kenny

#71
Heb nog wat verdergezocht en ben een artikel tegengekomen over sarracenia (het gaat hier dan wel om enorme kelken) waar toch 22 salamanderlarven (Notophthalmus viridescens viridescens) in zijn teruggevonden. Ik weet niet of ik hier het stukje kan plakken of linken?

edit: de studie is in het natuurlijk habitat van deze soort gebeurt en de sarracenia's zijn ook groter als deze in het terrarium, de larven sterven uiteindelijk in de beker (hier denken ze aan verschillende oorzaken zoals ph van het water in de beker, bacteriën,...) Heel interessante studie eigelijk.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

®ob

Dank je Kenny voor je reply!

Linken mag natuurlijk altijd, no problem.

Ik moet je gelijk geven, zelf had ik er nog nooit van gehoord. Maar de essentie van het verhaal is dat het niet goed voor de dieren is, als het ph oid niet goed is voor de larven, zullen de ouderdieren er ook niet heel blij mee zijn.


Coen Deurloo

Ik vraag me ook af hoe die larven zonder bijvoeren ooit tot metamorfose komen, en mocht dat gebeuren, of de vorm van de kelk wel toestaat dat ze eruit kunnen klimmen.

Enfin, het komt erop neer dat die larven in de kelk een uitzonderingsgeval is, en het plaatsen van een vleesetende plant in een salamanderbak alleen om esthetische redenen gedaan word...het heeft geen enkel voordeel voor de salamanders zelf. Alleen daarom al zou ik de plant verwijderen.

Chris Schouten

De sarrancia doe het erg goed. Hij consumeert bovendien genoeg overtollige fruitvliegjes. De plant zelf doet het erg goed en vangt water op in de kelken. Dat verdampen daarvan heeft ook weer een goede invloed op de vochtigheid.Tuurlijk is hij er ook voornamenlijk om estetische redenen. Maar om dan te stellen dat ik men dieren moedwillig in gevaar breng door deze plant te laten staan vindt ik een beetje overtrokken. Ik breng mijn katten dan ook moedwillig in gevaar door ze buiten te laten.

Ik vind het juist een interessant verschijnsel dat hij/zij de kelk als schuilplaats heeft gekozen. Voorheen waren ze alleen op en rond de kelken te vinden. Ik ben ook erg benieuwd of dit verschijnsel zich zal herhalen. Ik heb er tot nu toe alleen maar voordeel van. De plant past ook goed in de omstandigheden van het habitat. Vol licht, vochtige omgeving en een koude periode kan deze plant allemaal aan.

Na de schrikreactie van het vinden van de sala kwam het verstand weer terug. Ik ga het gewoon goed in de gaten houden en zal bij enige indicatie van een negatieve invloed van de plant ingrijpen.

Triturus marmoratus - 0.0.5