Huisvesting Triturus marmoratus

driessens rudi

Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken als je het stuk gaat vastlijmen. Als je ziet dat er bij aquariums hele achterwanden gemaakt worden in piepschuim e.d. dan is de trekkracht die op jouw stuk komt helemaal te verwaarlozen. Dus lijmen maar!

P.S. Rob je had (eens te meer) volledig gelijk! Toch blijft het natuurlijk spijtig..... ;)

DannyS

Het glas van je aquarium is veilig. áls de kracht te groot is dan laat het piepschuim los, niet het glas. Gewoon niet zuinig kitten en dan kan je er een olifant aan hangen.

petro pees

Citaat van: Chris Schouten op maart 04, 2008, 02:06:09 PM

Wie kan mij vertellen wat dit is en-of het schadelijk is. De delen die onderwater hebben gestaan vertoonde deze waas overigens niet! Ik hoop dat het niks is en ik binnenkort kan gaan kitten.

Ga jij maar lekker kitten,die waas zit er altijd op als het niet nat is en is niet schadelijk.
Petro
Tylototriton Shanjing

Chris Schouten

Bak gekit en volledig gevuld met water.

Huidige bak na 3 maal spoelen.

Tijd voor de inhoud ;)

Ondergrond van het water gedeelte: 
-Voedingsbodem
-zand
-kienhout
-stenen
-kokosnoot

Waterplanten:
-Soort waterpest uit ander aquarium
-Javamos
-Moerasplant die wortelt in gaten en kieren
-Amazone zwaarddrager(moet nog kijken of deze temperatuur gevoelig is)
-Verscheidene stekken uit aquarium
-Klimop achtige waterplant

Bodem landgedeelte:
-Plantaarde bij gekochte planten
-Turf als primaire bedekking voor plaatsen mos

Planten landgedeelte:
-Plant die breed uitgroeit
-Plant die de hoger wordt met grote bladeren
-Plant die deels in water kan hangen
-Goede mossoort

Zoals je ziet ontbreekt er nogal wat aan de invulling. Suggesties zijn meer dan welkom. Alles wat oranje is gekleurd moet nog ingevuld worden. Welke planten zijn essentieel voor watersalamanders? Wat voor bodembedekking is gewenst?

Het water wou ik eigenlijk alleen filteren via watten. Is het handig om ook over actieve kool te filteren? Of is dat weer nadelig voor de bacteriecultuur?

Triturus marmoratus - 0.0.5

Qwertu

Je hebt niet echt waterplanten die essentieel zijn voor watersalamanders. Waterpest heb je al; dat doet het altijd wel goed en is makkelijk. Zelf ben ik fan ( ;) ) van waternavel. Het kan ook mooi boven het water uitgroeien op het landgedeelte.

Vraagje: waarom wil je alleen over watten filteren?
Ik zou persoonlijk niet over kool filteren. Ik zie er de noodzaak niet van in. Zo ook niet van een voedingsbodem.
Wat wel ontzettend handig is, is de bekende voerstrip die je voorin de bak kunt kitten.

Trouwens, mijn complimenten. Je gaat niet overhaast te werk en bent er serieus mee bezig volgens mij.

Chris Schouten

Als ik op waternavel zoek krijg ik veel hits van de negatieve aspecten ervan in de natuur. Ik neem aan dat ze het nog wel in tuincentra/dierenwinkels hebben? Zo te zien is het de begroeiing die ik zoek.

En dat filteren over watten doe ik omdat ik daarmee de opvoer pomp kamer afscherm. Het filteren over kool was vooral als voorzorgsmaatregel. Dat het water aan het begin volledig is geschoond.

En ik heb inderdaad geen haast

Qwertu

Citaat van: Chris Schouten op maart 20, 2008, 10:23:15 PM
Als ik op waternavel zoek krijg ik veel hits van de negatieve aspecten ervan in de natuur. Ik neem aan dat ze het nog wel in tuincentra/dierenwinkels hebben? Zo te zien is het de begroeiing die ik zoek.

Ja, dat klopt. Het gaat vooral om de grote waternavel (Hydrocotyle ranunculoides ) welke een exoot is en hier overwoekert. Het is nu ook verboden.
Je kunt de "goede" variant inderdaad vinden in bv. tuincentra.

CiteerEn dat filteren over watten doe ik omdat ik daarmee de opvoer pomp kamer afscherm.

Duidelijk.

CiteerHet filteren over kool was vooral als voorzorgsmaatregel. Dat het water aan het begin volledig is geschoond.

Mijns inziens echt niet nodig. Misschien dat er mensen zijn hier, die nog een andere mening hebben.

Chris Schouten

Na wat rondneuzen in het tuincentrum is dit eruit voort gekomen.

Binnenkort guppy's toevoegen om de bak helemaal op te starten en dan kunnen daarna de salamanders erin. Natuurlijk pas na het verplaatsen van de guppy's. Die zullen allemaal verhuizen naar een kweek bakje.

Kenny

bepaalde keuze voor die sarracenia en chlorophytum of zuiver voor de looks?
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

®ob

Ziet er goed uit Chris, bedankt dat je onszo laat meegenieten met de vorderingen van je bak. Top!

Kun je misschien je keuzes nog eens samenvatten voor ons?

waarom dat formaat bak, welke materialen, welk pompje, welke dieren, welke planten, etc etc etc.. Dan kunnen mensen die na je komen alleen maar van je leren. .

;D ;D ;D Weer net als op de basisschool, een dikke  '+' van mij voor jou!  ;D ;D ;D

Chris Schouten

Citaat van: Kenny op april 20, 2008, 01:34:40 PM
bepaalde keuze voor die sarracenia en chlorophytum of zuiver voor de looks?

De vleesetende sarracenia was vooral voor de looks en het feit dat het een vleesetende moerasplant is sprak me wel erg aan. Het is niet een keuze gericht op de salamanders.

De chlorophytum is voor de opvulling met goede schuilplekken. Ook is het een hangplant, daardoor groeit ie nooit de bak uit. Ook had deze niet direct vocht nodig zoals bij een moerasplant.

@Rob

De waterplanten heb ik vooral gekozen voor zuurstof, omdat ik zelf geen luchtpompje of iets dergelijks toegevoegd heb. Ook zijn deze vooral smal van vorm zodat de salamanders er makkelijk doorheen kunnen zwemmen.

De vetplant rechts in de hoek is om het (droge) gedeelte te bevolken. Deze heeft nooit zoveel water nodig.

Mos wat je ziet is gewoon regelrecht uit mijn tuin. Fijngehakt en geplaatst op een laag turf. Dit is recentelijk gebeurd dus het moet nog aangroeien.

Het enige wat nu nog rest is wat schors en misschien een stukje bloempot of iets in die richting. De kokosnoot die ik had liggen vond ik toch niet gepast.

Verdere informatie van alle bouwmaterialen en dergelijken zijn verspreid over het hele topic. Dit ga ik misschien nog samenvatten, maar niet voordat de bak bewoont is.

Chris Schouten

Inmiddels zwemmen de guppen er in rond om nog wat bacteriën te kweken ;)

Nu is mijn vraag hoeveel marmoratussen in deze bak zouden kunnen.
Ik zat zelf aan 2 paartjes te denken.

DannyS

Ga je toch voor marmoratussen?  Ik dacht dat je voor Dobro's ging?

Chris Schouten

De accommodatie was gericht op marmers

Daar zal hij dus voor gebruikt worden

Dobro's zijn meer aquatiel en hebben geen 50/50 verhouding op hun verlanglijstje.

DannyS

dat is waar idd.. mijn bak is ook voor hoofdzakelijk land ingericht. Daar zal dus wat anders in gaan dan de dobo's die ik nu aan het opvoeden ben...
Ik hoor graag hoe het verder gaat als er marmers inzitten.