Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Paddentrek!

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

®ob

Vanmiddag bij mijn wandeling door het buitengebied vond ik enkele tientallen pladgereden padden, ik denk dat er vanavond/vanacht volop paddentrek is.. 8 graden, vocht, ideaal!

Deze dieren zaten al bij ons in de vijvers. De bruine pad en de bruine kikker zijn niet uitzonderlijk, maar de groene kikker vond ik er toch wel bijzonder vroeg bij dit jaar! Ik denk dat hij wakker is geworden door het warme weer van vanmiddag.

De bruine kikker (1e foto) heeft trouwens uitzonderlijk veel grote zwarte vlekken op zijn rug, dat zie je bij de bruine kikkers in de directe omgeving van mijn huis wel meer. Normaal zie je dit alleen bij bruine kikkers die in wat bergachtiger gebied zitten. Ik mag dan wel in limburg wonen, maar bergachtig durf ik het nog niet te noemen! haha

Coen Deurloo

Mooie foto's Rob! Hoe groot is je vijver?

®ob

we hebben er 3. De kleinste is een moerasbak waarin het waterpeil maximaal 10 cm is. Verder is het volledig beplant. In het voorjaar zie je nog wel wat leven daar, in de zomer is het water echter te warm.

De vijver die op het talud ligt is ongeveer 2x1 meter, vol met beplanting en visloos. Hier zitten alpenwatersalamanders en kleine watersalamanders in.

De grote vijver ligt in een L vorm, maar is ongeveer 15 m3 groot. Hier vond ik vandaag de kikkers en padden in.

Het is nu wat donker, maar morgen zal ik een pic maken ter verduidelijking..