Salamandra corsica discussietopic (samengevoegd)

Bert Broers

Bij deze...

Jari B

Harry

wil je ons laten weten hoe jij de dieren na de metamorfose houdt en wat je te eten geeft
en eventueel het aantal cm bij de metamorfose

De laatste die nu bij mij aan land gaan houd ik weer anders.

Enkele bevindingen. Bij de dieren die binnen warm zijn opgekweekt bijna geen uitval, Buiten had ik 10% uitval.  De dieren die warm zitten worden mooie grote larven. Ik heb ze in een meterbak met eheim pomp (belangrijk voor voldoende zuurstof) en een aantal potjes net waterplanten uit de vijverafdeling. Daarop heb ik kurk en mos gestapeld. De dieren kruipen na de metamorfose door de modder en zitten heel nat. Op het kurk voor ik rode mug en ze doen het zeer goed.

Ook de dieren die ik droog heb zitten in een bosomgeving doen het goed (op enchytreeen)

mijn juvenielen in het buitenterarium doen het ook goed de volwassenen eten hun jongen niet op!!! heb als test vorig jaar een aantal kleine juvenielen van een andere soort als proef erbij gezet en die zijn niet opgegeten
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Bert Broers

M'n salamanders zijn nu bijna een maand aan land. Ze waren toen iets meer dan 4,5 cm. Ze zitten in een plastic terrariumbakje, dat ik heb gevuld met een mengsel van bladeren en oud hooi, dat ik vorig jaar als isolatie om mijn kas heb gedrappeerd. Het spul krioelt van de kleine insektjes, dus dat is ook hun hoofdvoedsel. Verder geef ik kleine veldkrekeltjes en erwtenluizen. Die luizen bleken ze als larven al graag te eten.
Fijn om te horen dat volwassen salamanders de jongen niet eten, dan zet ik ze binnenkort bij moeders.

Sergé Bogaerts

Als je jonge dieren bij de ouders zet verlies je controle. Bovendien als er een ziekte uitbreekt ben je in één keer alles kwijt, waarom niet gewoon het risico spreiden?

Daarnaast wil ik jullie nogmaals op het hart drukken dat voldoende calcium en vitaminen echt dringend noodzakelijk is bij salamandra om te voorkomen dat je over twee jaar kromme beesten hebt. Bekalk al je voedseldieren met Korvimin of iets vergelijkbaars. 

Succes! Hopelijk volgend jaar weer een nieuwe lichting!

Bert Broers

Dat is ook weer zo. Hoewel mijn onderkomen voor de volwassen salamander ook weer niet zo groot is. Maar het is wel waar dat ik nu de concentratie insekten gemakkelijk hoog kan houden en insekten die ik voer worden ook direct opgegeten.

®ob

als de kieuwen verdewenen zijn zullen ze vandaag of morgen wel aan land gaan Arnaud, zorg wel dat er genoeg mogelijkheid is voor de dieren om het water te verlaten.

Hoe kom je aan die corsicalarven als ik het vragen mag, heb jij ook larven van Harry?

®ob

ok... er is dus meer corsica in Nl dan gedacht!

heb je die dieren toevallig van een Nederlander gekocht daar?

Pamela

Toch een opvallend iets wat ik hier wil melden. Geheel tegen de verwachting in doen de larven die warm zitten bij 20-25 graden een stuk beter dan de dieren die buiten zitten en dus kouder zitten. En sterker nog buiten heb ik uitval en binnen niet. En nog sterker de dieren die warm zitten blijven 3x zo lang in het water en worden veel groter. Natuurlijk geen natuurlijke situatie. En nog sterker iedereen die larven van me heeft gehad heeft dezelfde ervaring dat het bij hoge temp beter gaat.

Hier nog een foto van een dier net aan land

Coen Deurloo

Interessante bevinding! Zijn er meer mensen hier op het forum die hetzelfde constateren?

Bert Broers

Mijn grootste larve zwom in een bakje dat overdag in de zon stond. De temperatuur ging daar ook gemakkelijk naar 25 graden. Maar de larven die dood gingen had ik daar allemaal ook. Probleem was dat wier erg snel kan groeien en de larven die doodgegaan zijn, zijn daar in verstrikt geraakt.

Bert Broers

Het verblijf van de volwassen salamander was daar trouwens ook. Het dier is gewoon actief gebleven en was soms zelfs aan de wandel, hoewel ik verwachtte dat het in zomerrust zou gaan.

®ob

Ik had mijn larven warmer dan ik graag zou willen, ze zijn er echter goed doorheen gekomen. Toch zou ik ze gewoon weer zo koel mogelijk houden als ik ooit zelf mag kweken, het natuurlijke proces zoveel mogelijk volgen lijkt me persoonlijk het beste.

Als de dieren hogere temperaturen fijn zouden vinden, dan zouden ze toch in de natuur ook in warmer water voorkomen? 

Wouter

CiteerHet verblijf van de volwassen salamander was daar trouwens ook. Het dier is gewoon actief gebleven en was soms zelfs aan de wandel, hoewel ik verwachtte dat het in zomerrust zou gaan.

Corsica is dan wel Zuid-Europa, maar de bergen zijn tot 3000 meter hoog. Coriscaanse Vuursalamanders houden nooit een zomerslaap, die zit dan ook niet "genetisch geprogrammeerd" dus probeer dit liever niet uit!

Kweek met hogere temperaturen is naar mijn inzicht inderdaad niet ideaal, maar goed dat is ieders eigen keus. Ik ben het volledig met Rob eens. Waarnemingen op lange termijn zullen wel uitwijzen of larven/juvenielen die op 20+ zijn opgekweekt het beter/slechter doen.

CiteerEn nog sterker iedereen die larven van me heeft gehad heeft dezelfde ervaring dat het bij hoge temp beter gaat.

Ik vind dit wel opvallend; ik hoop niet dat iedereen onmiddelijk begint te experimenteren met niet-natuurlijke temperaturen van deze soort?

petro pees

Over 1 ding kan ik wel duidelijk zijn en dat is het feit dat er niet zo maar op los
geprobeert moet worden met allerhande.
Maar wat de temperaturen betreft is het wel goed dat er over geschreven wordt.
(Waarvoor anders dit Forum?)
Bij alles wat ik zo lees en denk nu ook mee te maken met mijn T.Shanjing larven.Komt
het toch op me over of dat een wat hogere temparatuur dan normaal,de meeste
larven soorten eerder goed dan kwaad doet.
Maar inderdaad maar een idee!
Het is een goed iets dat iemand dit op het forum plaatst en reden voor nader
onderzoek?
En ja,de larven zitten vaak in hun biotoop in kouder water.Maar is het ook niet
zo dat er geen water aanwezig is met hogere temperaturen?
Petro
Tylototriton Shanjing