Salamandra corsica discussietopic (samengevoegd)

Bert Broers

Bedankt voor de tip, ik heb al even gekeken. Ik vroeg dit omdat ik voor hyla savignyi bij het ESF een stamboek hyla savignyi bijhoudt.

Mark

Hoi Bert, ESF stamboeken voor salamanders zijn in opkomst. Tot nu toe houd ik het enige stamboek voor salamanders bij, betreffende Tylototriton sp, maar op korte termijn komen er hopelijk nog enkele bij. Met name voor eens soort als S. corsica zou dit zeer gunstig zijn!

Bert Broers

Ja, dat denk ik ook. Ik zou het best wel willen doen. Maar met die ene salamander van mij en mijn nog maar recente opduiken hier wil ik niet eventuele andere intitiatieven in de weg lopen...

®ob

Ik waardeer je enthousiasme enorm Bert!

Neem even per email contact op met Mark, hij weet waarschijnlijk meer over de gebeurtenissen op het studboekfront.

Bert Broers

Harry

Gewoon meedoen. Dan weten we tenminste ook wat er van de dieren terecht komt en kunnen we mooie groepen opzetten.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Jari B

Bert Broers

Vannacht heeft mw. Corsica weer twee wolkjes van larven afgeleverd. Ze zijn alleen wel een stukje kleiner dan de vorige twee (of groeien die diertjes ongemerkt zo snel?)
Kunnen ze trouwens bij de grotere larven, of moet ik er rekening mee houden dat de kleinere als lunch gaan dienen (wat ik me nauwelijks voor kan stellen, maar er gebeuren op deze aardkloot eerlijk gezegd wel meer dingen die ik me niet voors kan stellen)  De jongen van vannacht zijn denk ik een centimeter of 3; die van twee weken geleden zijn zo op het oog bijna een halve centimeter groter.

Bert Broers

Ook de afgelopen dagen is mijn corsica regelmatig naar het waterbakje teruggekeerd. Op 30 maart waren er weer 4 larven, waarvan één buiten het waterbakje rondscharrelde, 's morgens vond ik nogmaals 3 larven (ook nu weer 1 op het droge) 's avonds weer drie en vanmorgen nog eens 2 larven, wat het totaal nu op 16 larven brengt. Ik houdt de salamander buiten, waar het de hele winter heeft doorgebracht in een aquarium met een kapotte bodem (wat weer als voordeel heeft dat het kan plensen van de regen, zonder dat de boel onderloopt. Tegen de kou heb ik het ingepakt met hooi. Als het naar mijn idee te hard vriest, dek ik ook de bovenkant af met hooi. In het aquarium ligt een dun laagje kiezels. In de hoek heb ik een terracotta bloempotje als schuilplaats gelegd, dat ik heb afgedekt met en plukje hooi en wat eikenblad.  Op advies van Harry heb ik ze in groepjes onderverdeeld. Hieronder even wat foto's van de onderkomens en van moeder en kinderen.

Bert Broers

nog wat foto's van de larfjes (gisterochten gemaakt, toen er nog 11 waren):

Bert Broers

En de bakjes waar ze nu in zitten. Ik heb er schuilplaatsen in gemaakt door stukjes wantegel te stapelen. Vervolgens een plukje hooi (dat als het goed is nog rijkelijk is voorzien van insektjes), water erbij en klaar is kees. Ik heb er wel even wat hooi omheen gedaan om wat beschutting te geven tegen evt. tochtstromen (geen idee of het nodig is en of het helpt, maar beter iets volkomen onnodigs gedaan dan iets niet gedaan wat wél noodzakelijk is...). In de aldus ingerichte bakjes heb ik 5 larven per bakje. In de aquariumpjes daar boven op zitten 3 larven per bakje. Volgende week heb ik meer van die terrariums, dus dan heeft de rest ook een fatsoenlijk onderkomen...

Pamela

Wat een geweldige foto's, methode en resultaat. Met zoveel larven ga je toch wel meedoen met het stamboek

Bij mij lagen er vanochtend ook weer 4 onbevruchte eieren en 10 larven int bakje.

blijf alles goed documenteren!! voor de kennisoverdracht

Pamela

yess weer 10 larven en 4 onbevruchte eieren en dat is geen 1 aprilmop alex!!!
De larven van 17 maart waren 3,5 cm deze zijn rond de 4 cm. Voor mij mogen ze het rustig aan doen, want het 1e jaar kreeg ik in mei larven van al 4,5cm.
Ze zitten nu in een meterbak met een flinke pomp op zolder met het raam wagewijd open bij 13 graden. alleen zuigt de pomp me watervlooien op dus daar moet ik nog wat aan doen.

Jari B

Pamela hoeveel jonge corsica's verwacht je nog te krijgen?

Pamela

zijn je terraria dicht aan de voorkant Vogels halen de larven eruit!!