Salamandra corsica discussietopic (samengevoegd)

Coen Deurloo

Ziet er goed uit Bert, veel succes met het grootbrengen!

Pamela

met 4 vrouwtjes moet ik 4 x 13 is dus zo'n 50  larven kunnen krijgen als het net zo gaat als het eerste jaar. Ik zie momenteel 2 vrouwen en 1 man actief. Ik hoop niet dat de andere dieren zijn dichtgeregend in hun verblijf/gangen 1m diep. Maar t is nog vroeg.

Wouter

Vaak willen mensen wel meedoen aan stamboeken, maar zo nu en dan anoniem. Ik ben helemaal voor om een stamboek voor S. corsica op te zetten, echter wel met mensen met enige ervaring (langere tijd amfibieen houden, stamboeken) op dit gebied. Zoals ik al eerder zei ben ik blij dat die ene corsica bij Bert terecht is gekomen (en op wat voor manier!), zeer jammer dat de dieren van Sven ineens verdwenen zijn (hoewel ik van Harry hoorde dat enkele wel op een goede Duitse plek terecht zijn gekomen). Laten we dus eerst een stamboek met de huidige houders opzetten. Aangezien de aantallen nu nog goed overzichtelijk zijn is dit wel het ideale moment.

Creatie van een stamboek betekent natuurlijk niet vrije afgifte van nk aan de mensen die aansluiten. Interesse is altijd welkom!

Alle posts na deze heb ik weggehaald omdat het hier om een discussie ging die niks meer met het onderwerp te maken had. Laten we het hier over salamanders hebben! Rob

Bert Broers

Dat is denk ik ook de gebruikelijke manier voor een stamboek. Het is fijn dat mensen graag mee willen doen. Maar het is ook zo dat er aan zo'n stamboek regels zijn en één daarvan is dat deelnemers aan een stamboek hun overtollige dieren eerst onderling aanbieden en pas daarna naar buiten brengen. Maar volgens mij hoeft dat helemaal geen probleem te zijn als de beestjes blijven doen wat ze tot nu toe doen :D :D :D Aan de andere kant is er ook zo'n uitspraak met beren, huiden en schieten; laten we eerst maar eens afwachten wat het wordt allemaal...

Pamela, bedankt voor je compliment; ik heb grote bewondering voor dat onderkomen van jullie en vergeleken daarbij is dit natuurlijk behelpen, maar vooruit. Er zit trouwens inderdaad een ruitje voor de bakjes, maar aan vogels had ik nooit gedacht. Ik had meer in mijn achterhoofd dat er larfjes buiten het waterbassin rondliepen waar ze afgezet hadden moeten worden en was er niet zeker van of ze dat misschien zelf voor elkaar hadden gekregen. Maar ik laat de ruitjes er lekker voor zitten.
In de bakjes erboven kwam ik weer dat larfje met drie pootjes tegen. Om zoiets in de toekomst te voorkomen heb ik nu bakjes voor vijverplanten gekocht en die in de aquarums gelegd. In ieder bakje zit één larf, met een steente en wat bladeren als dekkingsmogelijkheid.

Bert Broers

De grotere bakjes (met die tegeltjes) heb ik gelaten zoals het was, ik denk dat de larfjes daar zo veel schuilmogelijkheid hebben dat het zo wel goed komt.

Bert Broers

Gefeliciteerd. Fijn dat het weer zo goed gaat. Grote larven ook, ze zijn groter dan de meeste van mij.
Zouden de salamanders zich niet gewoon uitgraven?

®ob

Gelukkig kan dat pootje mooi bijgroeien Bert!

Ik heb nu al enkele malen meegemaakt dat een tylototriton larf of juveniel een beschadigd pootje had, is tot nu toe altijd perfect bijgegroeid.

Het wordt wel een hele organisatie zo met al die bakjes he?

Coen Deurloo

een panty over de invoer van het pompje, zou dat helpen?

Bert Broers

Dat kun je wel stellen. Het lijkt verdorie wel of ik pijlgifkikkerlarven aan het kweken ben! Maar ach, je moet er maar wat voor over hebben.
Intussen had ik nooit door dat salamanders houden zó leuk kon zijn :D :D :D

alibombali

salamanders houden is ook leuk, zeker als je 17 Corsica's aanschaft voor 100 euro.. ;D ;D

Harry

Dat is al gebeurd!!

Er lopen nu 2 items over de corsica laten we die andere sluiten (salamandra corsica actief) en alleen hier alles over corsica plaatsen. of is het mogelijk Coen de 2 samen te voegen zodat we wel kunnen teruglezen
of misschien bij soorten vuursalamanders toevoegen (algira en corsica)
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Coen Deurloo

®ob

Bert Broers

Even een vraag wat de voeding voor de kleintjes betreft: bij mij eten ze als het goed is de kleine insekten uit die proppen hooi. Verder heb ik wat rode muggenlarven in een emmer gevonden, dus die waren ook de klos. Alleen, nu zijn ze op. In de handel kon ik alleen aan witte muggenlarven komen, maar ik heb geen idee of ze die een (heb ze er wel gekocht en gevoerd). En gisteren heb ik een poeltje gevonden waar van die dikke zwarte muggenlarven inzitten. Die heb ik ook gelijk maar enthousiast gevoerd. Maar ik heb eigenlijk geen idee wat ze aankunnen?

Coen Deurloo

je kan eventueel wat bij www.bensvoer.eu bestellen? (Rob - ik zie dat ze ook tubifex leveren, ben benieuwd hoe ze dit doen!)