Salamandra corsica discussietopic (samengevoegd)

Bert Broers

Fijn bedankt, dan gaat dat in ieder geval verder wel lukken.
Maar wat zijn de ervaringen tot nu toe met die zwarte muggenlarven (hoewel, als ze elkaars pootjes ook lekker vinden, zou dat toch ook moeten lukken...)

Harry

Geen witte muggelarven geven!!! dat zijn rovers. Ze doden ook de watervlooien wat weer lijdt tot vervuiling en achteruitgang van de waterkwalitei. Je kan toch watervlooien kopen vangen? voer wel kleine beetjes watervlooien nooit teveel in 1 keer want dan gaat de waterkwaliteit snelachteruit
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Bert Broers

Ik heb inmiddels watervlooien besteld; ik kan ze hier tot nu toe niet vinden (ik heb ze ook niet eerder hoeven zoeken; kikkervisjes eten gewoon tetra-animin, zoals een fatsoenlijke larve betaamd :D). Ik heb wel witte muggenlarven gegeven, maar ik geloof dat die inmiddels aardig uitgedund zijn. Ik begrijp dat de term "rovers" niet voor rode muggenlarven op gaat? En hoe zit het nou met die zwarte jongens, di ik hier vang?

Harry

Echt uitkijken met witte muggelarven! rode wel goed! maar de dieren hebben ook kalk nodig vandaar dat een aanvulling met watervlooien is gewenst (of beekvlokreeftjes maar aar kom je hier moeilijk aan) of eventueel artemia opzetten, maar in elke aquariumzaak krijg je watervlooien

wat betreft tubifex: 1houder heeft er geen problemen mee gehad en 2 houders wel.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

petro pees

Citaat van: Bert Broers op april 04, 2008, 10:09:47 PM

Ik begrijp dat de term "rovers" niet voor rode muggenlarven op gaat? En hoe zit het nou met die zwarte jongens, di ik hier vang?

Op zich zijn die"zwarte jongens"  :D geen probleem,althans voor je Corsica's!
Voor jezelf wordt het minder(In huis dan,het zijn eigenlijk al verpopte larven).
Ze hebben namelijk de slechte gewoonte zich gauw tot mug te transformeren
en dan wel de steekmug!!  :o
Petro
Tylototriton Shanjing

Harry

Op dit moment zit op klaarlichte dag (beetje miezerig  7 graden) een corsicavrouwtje in het bakje zo te zien larven af te zetten. Dat de dieren zich ook in de ochtend bij daglicht lieten zien wist ik al uit waarnemeningen thuis en in corsica, maar dat ze ook overdag midden op de dag afzetten, nog niet
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

Harry

Hier de foto van smiddags 16.00u Ze zit met haar achterste nu al 1 uur boven de groene waterschaal
Ik durfde niet van te dichtbij te fotograferen om het dier niet te storen. Het zit rechtsachter
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

Harry

Het dier zit nu al 4 uur in de waterschaal met de kop aan land en de rest int water. Ben met spanning aan het wachten op het resultaat
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

Bert Broers

Op zich zijn die"zwarte jongens"  :D geen probleem,althans voor je Corsica's!
Voor jezelf wordt het minder(In huis dan,het zijn eigenlijk al verpopte larven).
Ze hebben namelijk de slechte gewoonte zich gauw tot mug te transformeren
en dan wel de steekmug!!  :o

Ik had al zo'n vermoeden; ik houd ze ook lekker buiten. Hopen alleen dat de larven ze eten.

Larve nummer 17 is trouwens gearriveerd :D

Harry

Tot nu toe is het steeds zo geweest dat als een vrouwtje afzet het mannetje erbij toekijkt (en waarschijnlijk daarna gelijk weer wil paren)
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

Bert Broers

Harry

ja 6 uur persen voor 2 larven.  de teller bij mij met 4 vrouwtjes staat nu op17
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

Harry

Vanochtend de eerste corsicalarve op het land gevonden. Toen ik hem wou pakken vluchte het dier weer gelijk het water in. Metamorfose dit keer bijb 4,5cm (wel de kleinste larve uit mijn bak) en na 27 dagen bij 13-18 graden
Ik laat het dier nog een dag of 2 in het water totfat het wat meer tekening heeft en meer komt rusten op het schors
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

Jari B

Hoeveel jongen heb je nu?
En verwacht je er nog meer?

Harry

17, ja eind april komt pas de echte afzet als het nat is en boven de 10graden is
Hoeveel het er worden blijft afwachten, maar ik hoop met 4 vrouwtjes nog een stuk of 20
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex