Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

Dit is mijn vijver

StijnH

En mijn vijvertje ;D
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Jari B

Pas op met die lelie want die groeit erg snel, binnen een jaar heeft hij wortels van boven een halve meter lang!

StijnH

Ik heb mijn vijver al 3 jaar en de lelie ook dus dat heb ik al gemerkt.
maar een beetje bijhouden valt me nog reuze mee!

gr. Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

DannyS

Zitten daar nog wat salamanders in? Of is het voor de wilde sala's?

StijnH

Heej Danny,

Het is nu nog voor de wilde salamanders.
Maar mijn vijver is leeg gegeten door de rijger! Dus er kunnen volgend jaar nog wat axolotl's in komen
in plaats van vissen.
Nu eerst even niks.
Maar ik moet eerst even een oplossing bedenken voor de Rijger.

gr. Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Jari B

Mischien een net wat sommige mensen tegen bladeren gebruiken, dat kun je er gewoon over heen hangen.
Of anders schrikdraad mischien?

StijnH

Beste Jari,
Ik vind een net over de vijver hangen niet echt leuk,
dus dat doe ik zoiso niet ik zoek niets natuurlijkers zoals: een hekje, bosje, of riet.
Maar dat komt volgend voorjaar wel!

gr. Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Kenny

Citaat van: stijn H. op september 21, 2008, 05:47:42 PM
Beste Jari,
Ik vind een net over de vijver hangen niet echt leuk,
dus dat doe ik zoiso niet ik zoek niets natuurlijkers zoals: een hekje, bosje, of riet.
Maar dat komt volgend voorjaar wel!

gr. Stijn

Ik heb mijne afgespannen met visdraad...valt niet op  ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Gerrit Krips

Die reigers, dat is heel vervelend en naar verluidt zijn ze ook al niet te eten. Heeft iemand ervaring met schrikdraad. Een net werkt wel, maar is erg lelijk.

Chris Schouten

Vroeger toen ik klein was ging ik altijd vissen met men broer. Dan brachten we de vissen naar de buurman aan de overkant en kregen we wat te snoepen. Elke week kwam de reiger een paar keer langs en de vijfer was weer wat leger. Was een zeer lucratieve onderneming.

Hij had een metalen rooster liggen tegen de rijger, maar dit haalde niks uit. Ook het spannen van een draad heeft weinig invloed gehad. Ik zelf gebruik nu gewoon een groot net dat gespannen staat over de hele vijver, maar dit is alleen gedurende de herfstmaanden.

Dit zal de reigers wel tegen houden. Gedurende de zomermaanden heb ik ook nog nooit een reiger gezien in de tuin. Er was 1 uitzondering, maar deze reiger was niet volgroeid en werd gebracht door een van mijn katten. Ik denk dat het ontbreken van reigers voornamelijk komt door de beschutting van de bomen. Deze ontnemen de reiger het zicht op t water.

Even googlen brengt ook veel methodes naar boven zoals een piramidespiegel of schrikdraad, maar ik kies toch liever voor een natuurlijke oplossing. Het is namenlijk bekent dat reigers een vrij groot stuk veld nodig hebben om te stijgen en te landen. Dus grote tuinen met een stuk grasveld zijn ook favoriet.

Er zijn genoeg verhalen te vinden over t net van hardnekkige reigers die blijven terugkomen. Het grote probleem is dan ook als de reiger de vijfer eenmaak gevonden heeft en deze is altijd goed gevuld zal die blijven terugkomen. Heb je dus een hardnekkige reiger dan wens ik je veel succes.
Triturus marmoratus - 0.0.5

Robkeulers

af en toe je lelie uit de vijver halen, en de helft van de wortelstok snijden is de oplossing! ik doe dit elk drie jaar..

wat betreft de reiger, plaats bamboetokjes rondom je vijver, en span op kniehoote visdraad om deze paaltjes. Een reiger landt nooit in het water, hij landt minimaal een meter van de rand en loopt dan naar het water. Als hij dan de lijn raakt schrik hij en vliegt hij weg.
Deze methode is niet bijzonder lelijk, je ziet het draadje wel, maar is zeker niet storend, succes gegarandeerd.

nog een 3e puntje, Stijn, Ik moet telkes je topics splitsen omdat je het hebt over verschillende onderwerpen in één topic. Prbeer hier een beetje op te letten, als je een opmerking, vraag of iets dergeliks het dat niks met je originele topic te maken heeft, maak even een nieuw topic aan. ee beetje afdwalen is geen probleem, maar het gebeurt wat te vaak nu.. thanks!

Sergé Bogaerts

In een goed beplante vijver zal een reiger weinig schade aanrichten aan je salamanders. Het probleem met reigers is dat ze door de meeste vijverbezitters op hun wenken worden bediend met kleurijke goudvissen en karpers die meestal in een kale vijver zitten. Dat is voor reigers een wel erg makkelijke maaltijd.

Ik ken al jaren vijvers bij familieleden waar alleen salamanders (van nature) in zitten nadat de vissen waren opgevreten door reigers. Sindsdien komen reigers wel kijken maar door de dichte plantengroei vangen ze zelden wat.

Gerrit Krips

De problemen die zich voordoen, vinden plaats in het vroege voorjaar. Dan is er nog nauwelijks sprake van begroeïng in de vijver. Uit eigen waarneming weet ik dat reigers, naast kikkers, wel degelijk salamanders uit de vijver vissen. Merels doe dat trouwens ook, maar dat is dan weer later in het seizoen.

StijnH

@chris- Reigers zijn inderdaad vervelende dieren.
Ik heb inderdaad gemerkt dat ze blijven terugkomen een paar keer opnieuw vissen in gedaan.
Nu een poosje niet (dat hebben we afgesproken in de buurt, iedereen had er last van)
dus iedereen heeft even gewacht met vissen in de vijver te doen.
En geloof ik is de reiger nu gevlogen. :)

@Rob- Ik maak inderdaad de vijver 1 keer in het jaar de vijver schoon+ de lelie die ik dan inkort.
De tip van de bamboe stokjes is inderdaad een oplossing.
zeker een tip voor volgend jaar!
En van de topics is inderdaad waar, ik had er niet goed bij na gedacht.
Ik dacht ik zet er even wat pics op doe ik meteen mijn vijver er even bij.
(anders zou het miss, vervelend zijn iedere keer weer een nieuw topic te moeten openen).
Maar het is vervelend als het te vaak gebeurt! ik zal er op letten de volgende keer.

@sergé- Dat was misschien juist wel het probleem ''de planten groei'' het kwam in mijn vijvertje inderdaad wat langzaam op gang! maar nu met de lelies zal het niet meer zo vaak voor komen hoop ik :)

Bedankt voor jullie reacties,

gr. Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

StijnH

Er staan nu heel veel planten in, en al een aantal paartjes en larven van de L. vulgaris gezien dit jaar. en tientallen padden hebben een bezoek gebracht, en eitjes achter gelaten. Heb ook al een paar mooie groene kikkers gehad nog geen bruine. heb vandaag een mooie foto kunnen maken van een kleine groene kikker.

Groeten, Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus