Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

gek gedrag algira/marmers

do

Ik zag in mijn buitenbak net iets geks. Een van de algira's had een marmer op zijn rug. Toen ik de marmer op pakte bleek de marmer(of andersom) vast te zitten aan de algira. De omklemming was zo sterk dat ik de algira zeker 50 cm boven de grond op kon tillen aan het lijf van de marmer. Ik kon in het donker niet goed zien wie wie vast hield. Het geheel leek een beetje op de paring van ribbensal.De marmer was een mannetje. Het geslacht van de algira weet ik niet zeker. Ik heb ze uit elkaar gehaald en de marmer maar in de andere buitenbak gezet.
Mijn vraag hoe paren algira's.  Mogelijk verklaard dit het gedrag.

alibombali

aha..je hebt dus weer 'ns een Algira gespot... ;)

Coen Deurloo

Het lijkt me een vrij zekere zaak dat het de algira was die de marmoratus vasthield, omklemming komt bij marmoratus (of welke Triturus dan ook) voor zover ik weet nooit voor. Wel een aparte waarneming! Had je je fototoestel niet bij?  ;)

Harry

je ziet heel vaak bij samenhouden van salamanders de ene soort op de andere zitten. Ik heb dit meerdere malen waargenomen in mijn buitenterraria
waarschijnlijk bleef de marmer plakken tgv gifafscheiding.

Als je een dag gewacht had was de marmer waarschijnlijk weer vanzelf losgeraakt
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Coen Deurloo

Do had het over een omklemming, het lijkt mij persoonlijk erg onwaarschijnlijk dat het hier om opgedroogde gifafscheiding gaat...

Wouter

Ha Do,

Waarschijnlijk was het inderdaad de algira. Mannetjes algira zijn vaak nogal opgewonden ventjes, meestal als ze een vrouwtje zien beginnen ze onmiddelijk met paarpogingen. Het zou best eens kunnen da ze zich ook wel eens vergissen...

De origine hiervan ligt waarschijnlijk bij hun habitat in Marokko. Aangezien het voornamelijk droog is daar lijken de dieren alle kansen te pakken om zich voort te planten (de mannen) terwijl de vrouwen vaak verborgen blijven. Volgens mij kan dit stress veroorzaken bij vrouwen als de dieren bij elkaar in een terrarium zitten, aangezien de mannetjes continue willen paren. In een buitenterrarium moet het echter geen probleem opleveren!

do

wouter: betekend dit nu dat vuursalamanders paren met een omklemming? Ik kan me niet zo goed voorstellen hoe het gaat/werkt met het overgeven van sperma(in het water oke maar op het droge...)
In een film heb ik bij gezien dat er bij amerikaanse landsal. er gewoon pakketjes werden afgezet op de bosbodem die dan vervolgens werden opgepakt door vrouwtjes. Dit alles zonder omklemming.
Gaat het dus bij vuursal. anders?

Wouter

Ik heb bij onze algira meerdere keren "omklemming" waargenomen, dwz het mannetje stimuleert het vrouwtje met zijn lichaam (kruipt onder het vrouwtje wat op omklemming lijkt, en duwt met de snuit tegen de flanken) en zet daarna de spermatofoor af. Dit zou dus ook kunnen verklaren waarom de marmer op de rug zat.
Normale S. salamandra paren ook op deze manier, maar S. algira is erg vasthoudend (misschien ook letterlijk) en blijven vrouwtjes vaak lang achtervolgen.

In de bijlage de paring van Salamandra sp. uit Thiesmeier 2004 Der Feuersalamander. Laurenti Verlag. Erg leuk boekje!

Sergé Bogaerts

Het samenhouden van verschillende soorten salamanders wordt altijd afgeraden. Niet alleen vanwege gif, maar juist ook vanwege dit soort zaken.
Beginnersfouten verwacht je niet bij ervaren houders Do ;-)

Chris Schouten

Toch een beetje een kodak moment gemist :P

Maar het lijkt me niet dat de salamanders schade hebben ondervonden aan dit voorval.
Dus er is eigenlijk geen gevaarlijke of schadelijke situatie ontstaan, toch?
Triturus marmoratus - 0.0.5

Sergé Bogaerts

Voorkomen is altijd beter dan genezen, voor hetzelfde geld sjouwt die algira wel een hele tijd rond met een marmer die dan door gif kan worden vergiftigd (door intensief huidcontact) of enorm gestressd raken. Beide moet je voorkomen en zijn vanuit een dierenwelzijnsoogpunt onacceptabel.