T.shanjng veel zonlicht ?

Joey Immers

Hallo allemaal.

Ik had een vraagje ik heb nou gewoon een tl balk er boven en een UV lamp erin voor me mos en planten.

Maar kan het nou ook kwaad voor me Shanjings ??

Alvast bedankt.

Gr joey
Joey immers.

hypselotriton orientalis

Harry

Het belangrijkste voordeel van je lamp is de hogere temperatuur, waardoor de dieren wat actiever zijn. Zonlicht hebben de dieren niet nodig. Voor je plantengroei en draaien van de bak is het wel handig maar niet noodzakelijk. Een bak met 1mm turf en enkele stukken gestapeld bemost schors voldoet als inrichting. Bak wel afdekken met een glasplaatje. En regelmatig de vochtigheid controlen.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

petro pees

Ik las het woord zonlicht en wil daar toch dit over zeggen,wat voor invloed dit ook mag hebben.
Direkt zonlicht op een bak voor welk dier dan ook is uiterst gevaarlijk,dit i.v.m.het hoog oplopen
van de temparatuur(een paar min. is al genoeg!!!).En dat is in bijna alle gevallen dodelijk!
Wat lampen betreft;Een wat hogere temparatuur is voor de T.Shanjing(zoals Harry al aangaf)
zeker niet slecht.Al is het niet aan te raden dat het voor langere tijd meer als 22 C is.
Zelf heb ik een spaarlamp in het terrarium waar de ouderdieren zitten.(Die geeft nagenoeg
geen warmte af.)
Wil je met de dieren ook een kweekpoging wagen,dan is het sowieso beter de tijdsduur van
belichten drastisch te verminderen en de temparatuur te verlagen(zeker 's nachts)
Petro
Tylototriton Shanjing

Jari B

Ik heb ook in de dierenwinkel van die warmte matjes gezien.
Die heb je in veschillende maten en je hebt het type regenwoud en woestijn.
Regenwoud is vooral geschikt voor vochtige en regenwoudterraria.
Die moet je dan onder het terrarium plaatsen.
En het merk van die matjes heet exo terra.

Dus die kun je er ook voor gebruiken om het warm te maken in je terrarium, en verbruikt maar 8 watt. :o

Coen Deurloo

Warmtematjes zijn niet nodig, ook niet bij T. shanjing. Kamertemperatuur is prima.

Joey Immers

hoihoi

De UV lamp is maar 13 watt en geeft niet zoveel warmte af hoor maar ik denk vraag het even na.

Dus het is verstandig om de lap eruit te halen
Joey immers.

hypselotriton orientalis

Robkeulers

Naar mijn idee hebben de meeste salamandersoorten ook weinig tot geen direct zonlicht nodig. Veel soorten leven toch verscholen in het wild. Ook een UV-lamp is naar mijn idee niet nodig.
Er is in een ander topic door Roy iets gezegd over de wijze waarop salamanders aan hun vitaminen komen, eens kijken of ik het terug kan vinden.

Qua temperatuur denk ik dat er eerder gedacht moet worden over het koelen bij enkele soorten in plaats van verwarmen. Er bestaan geen tropische salamandersoorten.

Robkeulers

Wouter

Voor de duidelijkheid; "warmte" bij T. shanjing mag naar mijn mening nooit de 25 graden overschrijden, en moet altijd samengaan met vocht! Krokodilsalamanders worden niet actief van alleen warme temperaturen, alle activiteit van welk amfibie dan ook gaat met vocht samen.

Harry

Ok wouter.
Hoe vindt jij dan dat de gemetamorfoseerde dieren van 6cm nu bij 20 graden verder opgekweekt moeten worden? Bij 20 graden droog op het land of vochtig eten ze amper, dus warmer volgens mij

of is opkweken na de metamorfose in een aquaterrarium beter? Ik ken geen mensen die shanjing juvenielen na de metamorfose tot volwasssenheid hebben gebracht.

Het gaat veel lastiger dan kweichowensis, deze eten bij mij ook bij lagere temparaturen en zijn ook in de droge bakken actief. Ze pakken nu nog gewoon de worm uit mijn handen, maar shanjing doet dat niet, terwijl ik er 2 van 7cm heb

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Wouter

Harry ik had het over de UV lampen, niet over je reactie! Je opkweekmethode lijkt me perfect voor de jonge shanjing aangezien je de bak afdekt voor het vocht. Aquaterrarium lijkt me inderdaad geen optie; ik neem aan dat de juvenielen het land toch verkiezen boven het water.

Ik heb T. shanjing ook altijd wat moeilijker gevonden dan kweichowensis, de laatste lijken toch beter tegen lage temperaturen bij de opkweek te kunnen dan shanjing.

Roy van Grunsven

Uv lijkt me niet nodig en zelfs gevaarlijk. Salamanders leven verborgen en in de schaduw in tegenstelling tot hagedissen, die zie je vaak zonnen.

kevin

Normale UV lampen die geen warmte afgeven zijn ongevaarlijk voor je dieren houdt ze alleen nooit te lang aan. UV-B lampen zijn goed voor de aanmaak van Vitamine D3. Dit is nodig om kalk om te zetten in botten voor de groei. Je heb Vitamine D3 ook in vitamine supplementen.

Aangezien er nog niets bekent is over rachitis bij salamanders hoef je je hier geen zorgen nog om te maken.

Reptielen zonnen om warm te worden niet om licht op te nemen die straling komt vaak ook in de schaduw. Salamanders hoeven zich weer niet op te warmen in de zon.

Wouter

Rachitis komt wel degelijk voor bij salamanders, bv bij nk Salamandra corsica is het vrij veelvoorkomend als je de voedseldieren bv. niet met kalk bepoedert. Salamandra algira kan er ook last van hebben, en ik meen het ook wel bij Tylototriton kweichowensis gezien te hebben.

Overigens, waar de topic mee begon; ik geloof niet dat planten voor de fotosynthese echt UV licht nodig hebben (verbeter me als ik het verkeerd heb), volgens mij groeien planten ook gewoon onder TL licht, zolang ze maar licht hebben. UV licht in de salamanderbak lijkt me dan inderdaad overbodig.

Coen Deurloo

Een bonte verzameling planten groeit in mijn bakken zonder hulp van extra TL licht.